Reclamebedrijf Fastclick wil beursgang

Het in Santa Barbara gevestigde online reclamebedrijf Fastclick wil een beursnotering aan de Nasdaq. Het volgt daarmee in de voetsporen van branchegenoot Marchex dat dit jaar het enige online reclamebedrijf was dat een beursnotering kreeg.
Fastclick kreeg eerder in november nog een investering van 75 miljoen dollar, van Highland Capital Partners, Oak Investment Partners en Steamboat Ventures, de investeerder die onderdeel is van Walt Disney. Het was de op een na grootste investering in een internetbedrijf dit jaar in de Verenigde Staten. Online broker OptinonsExpress kreeg 90 miljoen dollar.
Fastclick is opgericht in 1999 en heeft een technologie ontwikkeld waarmee het gericht reclame kan plaatsen op inmiddels 7500 websites. Het zegt hiermee 80 miljoen unieke bezoekers per maand te bereiken. Fastclick claimt dat het ten opzichte van concurrenten het hoogste percentage van de reclame-opbrengst deelt met zijn partners, die krijgen maximaal 65 procent van de omzet die er met reclame op hun site wordt behaald. De IPO-aanvraag gaf ook inzage in de omzet van Fastclick, het rapporteerde voor de negen maanden tot 30 september een omzet van 39 miljoen en een nettowinst van 3,3 miljoen dollar.
Met de IPO wil Fastclick 92 miljoen dollar nieuw kapitaal aantrekken, het geld zal volgens het bedrijf bestemd worden als werkkapitaal, maar het bedrijf wil er mogelijk ook mee op overnamepad. Volgens Clickz.com zou DoubleClick een van de mogelijke overnamekandidaten zijn. In november werd op hetzelfde moment dat Fastclick zijn nieuwe investering kreeg ook bekend dat DoubleClick in de etalage staat.
Tot op heden was er een bedrijf voor online reclame dat in de Verenigde Staten naar de beurs ging. Marchex uit Seattle, gespecialiseerd in paid inclusion bij zoekmachines, zag in maart kans om 26 miljoen dollar nieuw kapitaal aan te trekken. Marchex ging voor 6,50 dollar naar de beurs, gisteren stond de koers op 17,58 dollar.
Ook het online reclamebedrijf Claria maakte in april bekend dat het een beursgang wilde, maar het zag daar in augustus vanaf. Het bedrijf werd met name bekend (berucht) vanwege de pop-ups die het plaatst op basis van adware. Dit is software waarmee het surfgedrag in kaart gebracht wordt, wat weer de basis is voor het plaatsen van de pop-up’s. Adware wordt toegevoegd aan gratis softwareprogramma’s zoals KaZaA. De methode is echter omstreden omdat veel internetters niet doorhebben dat dergelijke software wordt toegevoegd aan gratis pakketten.
De risico’s rond Claria waren groot, het bedrijf is actief met pop-ups, waar veel partijen in de online reclame wereld zich juist van afkeren, en verder zorgt de adware voor juridische onzekerheden. Vorig jaar draaide het bedrijf echter goed, aldus de IPO-aanvraag. Op een omzet van 90 miljoen dollar draaide het een winst van 34,9 miljoen dollar.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond