Deel dit artikel
-

Recyclen van hoogtepunten

De laagconjunctuur en scepsis over mobiele diensten ten spijt, leeft NOB Mobile als nooit tevoren. En volgens directeur business development Evert Jaap Lugt wordt het alleen maar beter: "Ik ben ervan overtuigd dat de audiovisuele component de killer-app van mobiele diensten wordt.

NOB Mobile startte begin 1998 als de onafhankelijke b-to-b dienstverlener @Media, die zich richtte op de farmaceutische industrie. Directeur business development Evert Jaap Lugt: "We wisten dat zakelijke mobiele datacommunicatie in opkomst was. Bovendien leende de niche farmacie zich uitstekend voor ons concept, met veel ambulant personeel, gigantische marktpotentie en weinig concurrentie. Zo hebben we een sponsormodel ontwikkeld waarbij specialisten tegen een geringe, wettelijk verplichte vergoeding kunnen beschikken over de dienst, in ruil voor patiëntgegevens." Aangezien GSM verboden is in ziekenhuizen, exploiteerde @Media het paging-platform zelf. "Dat was de trigger. Paging is een goedkope radiotechnologie die werkt op een andere frequentie dan bijvoorbeeld GSM en geeft geen interferentie met medische apparatuur."

Kruideniersmodel

In 1999 draaide @Media een omzet van een miljoen gulden. "Een kwestie van timing, al was ik verbaasd over de mate en snelheid van het succes." Anderzijds keek Lugt met verbazing naar de hypes van de afgelopen jaren. "Wij hebben vanaf het begin gewerkt volgens het kruideniersmodel, oftewel bouwen op de cashflow van klanten en kiezen voor marge in plaats van omzet, zodat we altijd speelruimte hadden. Bovendien hebben de meeste start-ups de fout gemaakt zich met operators als verdienmodel te storten op traditionele markten als de financiële. Geen wonder dat alleen grote mobiele applicatiespelers als LogicaCMG nog bestaan."

Positionering

September 2000 werd @Media overgenomen door het NOB, om aanvankelijk onderdeel uit te gaan maken van Bright Alley. "Toen hield Bright Alley zich nog bezig met het uitgeven van content en het NOB zag in dat interactieve televisie zich niet hoofdzakelijk zou afspelen van achter de computer, maar via mobiele devices vanuit de luie stoel", stelt Lugt. Bright Alley richt zich inmiddels weer op zijn kernactiviteit als facilitaire breedbanddienstverlener. "In zekere zin hebben wij hun uitgeeftaak overgenomen. Het NOB is er voor de registratie, bewerking en distributie van audiovisuele content en wij vervullen daarbij een brugfunctie tussen contenteigenaren en de netwerkoperators. Dat kenmerkt onze positionering."

Het mobiele contentmanagement-platform voor de farmaceutische industrie mag nog altijd het financiële hart van NOB Mobile vormen, de onderneming richt zich ondertussen ook op mobiel hergebruik van televisiebeelden voor consumenten. Voornaamste speerpunt is op dit moment GoalAlert, een betaalde dienst die in oktober 2002 gelanceerd is, aanvankelijk in samenwerking met PSV en O2's xda; de gebruiker betaalt per doelpunt, compleet met bewegend beeld en geluid, zo'n anderhalve euro inclusief dataverzending. Daarnaast heeft NOB Mobile de rechten bedongen van "enkele omroepen" om hun content te hergebruiken voor mobiele nieuwsdiensten en is het in gesprek met de UEFA over de Champions League. "Dit is nog maar het begin, want het format kan natuurlijk ook op programma's als Idols worden toegepast."

Killer-ap

De vraag is wie er zit te wachten op deze diensten. Lugt: "Ik ben ervan overtuigd dat de audiovisuele component de killer-app van mobiele diensten wordt, mits de betreffende content laagdrempelig toegankelijk en fun is. Los daarvan is bijvoorbeeld GoalAlert zeer kostenefficiënt. Zie het als recycling van hoogtepunten."

Een volgend speerpunt – tevens een andere manier om televisiebeelden te hergebruiken – is de opzet van NOB Mobile Events. "Denk aan de Formule 1 of golftoernooien. Het spel verplaatst zich, terwijl toeschouwers dikwijls plaatsgebonden zijn. Via het rerouten van de TV-registratie naar een relatief goedkoop wifi-netwerk, kan het evenement toch op de voet gevolgd worden. In eerste instantie willen we dit inzetten volgens een high-end sponsormodel. Zo zou je als Heineken klanten voor de duur van het evenement een xda kunnen geven. Voordeel voor ons is in ieder geval dat niemand anders deze specifieke, gecombineerde expertise van content en mobiele technologie kan waarmaken."

Op zakelijk vlak oriënteert NOB Mobile zich op beveiliging, evenals het marktsegment farmacie zonder hulp van moeder NOB. "Daarbij gaat het om afwijkende patroonherkenning in trams, stadions of casino's. Onze band met het NOB is natuurlijk uniek, maar we moeten bovenal onze eigen broek op kunnen blijven houden."

Voorloper

Inherent aan de band met het NOB is het vertrouwen dat de naam NOB Mobile wekt. Maar zonder dat er nu direct een lampje gaat branden bij veel mensen. Lugt verklaart: "De branding van diensten laten wij over aan onze klanten. Daardoor blijven wij goeddeels buiten beeld. Maar zeker voor wat betreft de mobiele exploitatie van audiovisuele content zijn wij voorloper; wij zijn op dit moment de enige. Los daarvan zit onze kracht in het aanboren van nieuwe markten door bestaande componenten aan elkaar te koppelen. Daarmee maak je jezelf niet afhankelijk van de onzekere ontwikkeling van één bepaalde keten, maar profiteer je van wat er wel voorhanden is."

Van groot belang daarbij, meent Lugt, is dat er zo spoedig mogelijk ervaring wordt opgedaan. Met andere woorden, NOB Mobile gelooft heilig in prototyping. "Zo kwamen wij er tijdens een wifi-test in het PSV-Stadion achter dat een magnetron in een aangrenzende kamer een station ernstig kan storen – dankzij de koffiejuffrouw. En heb jij enig idee wat 30.000 mensen, die voor zeventig procent uit water bestaan, doen met radiosignalen? Ik bedoel maar."

Dat is waar veel bedrijven volgens Lugt nog steeds de fout in gaan: voordat een businesscase door de bureaucratische molen is, is het idee dikwijls achterhaald. "Terwijl beschikbaarheid een absolute voorwaarde is voor succes." Over het innovatieve klimaat binnen de mobiele markt is Lugt duidelijk niet te spreken. "Twee jaar geleden werd er al over voetbal in relatie tot mobiel gesproken."

Lugt haalt even diep adem. "Op zich is het geloof er in mobiele datacommunicatie. Dat zie je nu met Vodafone live!, en UMTS komt er – beeldtelefonie wordt een killer. Aan de andere kant vraag ik me af hoe je het in je hoofd haalt een snelweg aan te leggen als er nog geen geschikte auto's voor zijn? Zonder eerst door te rekenen wat de terugverdientijd zal zijn."

Zeer triest vindt Lugt het dan ook hoezeer de telecommunicatie-industrie geremd wordt door het UMTS-debacle. "Natuurlijk is de overheid daar medeverantwoordelijk voor. Anderzijds lijken de spelers zelf verlamd door angst. Angst om tegelijkertijd te saneren en te investeren in de toekomst. Zo weet ik dat er bij Economische Zaken veel minder aanvragen voor subsidie binnenkomen, terwijl innovatie essentieel is voor de arbeidsproductiviteit en daarmee voor economische groei. Zeker nu." Lugt verzucht: "Toegeven aan die angst, getuigt van weinig lef."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond