Deel dit artikel
-

Rek uit groei online reisverkoop

De online verkoop van reizen zal in 2015 op maximaal 57 procent blijven steken. Momenteel bedraagt de online reisomzet nog 50 procent van het gehele plaatje.

De groei in het online retailkanaal dat ten koste ging van de omzet van het offline reisbureau zal langzaam tot een halt komen. Dat zegt Laurens van den Oever, commercieel directeur van GfK Retail and Technology tegen Reisrevue.

De online omzet waar GfK het hier over heeft, gaat over de samengestelde reizen. Losse tickets worden buiten beschouwing gelaten.

Van den Oever voorspelt dat er uiteindelijk rond de 1.100 bakstenen reiswinkels overblijven om de offline markt te bedienen. Hij merkt op dat de kansen voor reisbureaus vooral liggen in een combinatie van off- en online en dat het niet langer als twee verschillende distributiekanalen gezien kan worden.

Het stenen reisbureau is momenteel bezig een deel van de online omzet af te snoepen van de online spelers door meer maatwerk en specialisme te bieden in combinatie met een offline en online propositie.

Uit een jaarlijks onderzoek van SITA bleek nog dat luchtvaartmaatschappijen zelf meer losse vliegtickets online willen gaan kopen. De rol van reisbureaus en touroperators in deze moet kleiner worden.

Deel dit bericht

6 Reacties

Kees

Toch knap zulke voorspellingen zo nauwkeurig te kunnen doen.  Hoe doe je zoiets ? Glazen bol, Magie, drugs, glas wijn ?

Gert Hans Berghuis

Eens met Kees. Welke trends, aannames of onderzoeken liggen hieraan ten grondslag?

harry schuring

Natuurlijk roept zo'n bericht vragen op. Emerce ('Business Nieuws') heeft het bericht overgenomen maar kan wel verantwoordelijk worden gehouden voor de kwaliteit van het nieuws dat hij verspreidt. Emerce wil, neem ik aan, als betrouwbare bron gelden voor de 'business'? Ondanks twee reacties met twijfel over de aannemelijkheid van dit normaalgesproken belangrijke nieuws verschijnt er geen reactie van de redactie van deze nieuwsbrief/site. Neemt die redactie zichzelf serieus? Zie hier een treffend voorbeeld van de uitholling van wat zo'n mooi nieuwsmedium kan zijn, nota bene door een e-promotor.

Jannemiek - Emerce

@allen, Het duurde even voor er een reactie komt, maar we lezen zeker wel mee. De uitspraken zijn gebaseerd op onderzoek van GfK. Zeker geen glazen bol.

Jannemiek - Emerce

En ter aanvulling: het komt uit de Internet Market Monitor die op 15 juli uitkomt. Om die reden is het onderzoek nog niet online terug te vinden.

Sjoerd

en GFK heeft alle cijfers uit de markt?Nee dus. Ze hebben wel veel, maar voornamelijk 'stenen' touroperators en retail. Daarnaast is reisrevue ook het medium voor de stenen branche, dus ach ook daar zal wel wat belang spelen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond