Deel dit artikel
-

Resultaten VNU beter dan verwacht

Informatieconcern VNU heeft in de eerst helft van het jaar beter dan verwachte cijfers gepubliceerd. Hoewel de omzet terugliep steeg de winst. Internetmeetbureau NetRatings drukte de resultaten bij de afdeling Media Measurement Research.

VNU heeft vorig jaar de omslag gemaakt naar informatieconcern door de publiekstijdschriften te verkopen. Eind 2000 kocht het onderzoeksbureau AC Nielsen en kondigde het aan de publiekstijdschriften te verkopen. Om die reden ligt de omzet tien procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet bedroeg 2,1 miljard euro.

Het doel van de transformatie, de concentratie op winstgevender activiteiten zoals het leveren van onderzoeksdata, lijkt echter geslaagd. De winst uit gewone bedrijfsvoering steeg met vijf procent tot een bedrag van 201 miljoen euro, netto bedroeg de winst 93 miljoen euro, een toename van 23 procent.

De afdeling Media Measurement & Information, die zich onder meer richt op internetonderzoek via Nielsen Media Research, zag de omzet stijgen met dertien procent tot 529 miljoen euro. De afdeling is inmiddels goed voor 24 procent van de totale omzet van VNU. De operationele winst viel echter wat tegen, er was sprake van een daling met twee procent tot 83 miljoen euro. Dit hield verband met NetRatings, dat dertien miljoen euro moest reserveren voor een herstructurering.

Eerder was het de bedoeling dat NetRatings zou fuseren met onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix, een fusie die in februari werd afgeblazen, wat leidde tot de reorganisatie bij NetRatings en toenemende problemen bij Jupiter. Dat ging uiteindelijk failliet en werd gekocht door concurrent ComScore. NetRatings kocht sindsdien wel het Jupiter-onderdeel AdRelevance en @Plan, meetmethoden voor respectievelijk online advertising en internetgebruik.

Marketinginformatie, waaronder AC Nielsen en het Nederlandse Claritas, is inmiddels goed voor 46 procent van de totale VNU-omzet. De omzet steeg er van 767 miljoen euro tot 989 miljoen euro. De operationele winst steeg er met dertig procent tot 96 miljoen euro.

De resultaten van VNU waren beter dan eerder verwacht. Analisten gingen uit van een winst per aandeel van 69 eurocent, dat bleek uiteindelijk 82 eurocent te worden. VNU verwacht in de tweede helft van het jaar een soortgelijk resultaat te behalen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond