Deel dit artikel
-

Shake-out is een chemische reactie

Forrester verwacht een flinke shake-out onder de marktplaatsen, en zo denken ook veel ondernemers erover. Neem de markt voor de chemische industrie: "Het is is simpelweg niet mogelijk dat hier zoveel spelers blijven rondlopen." Door Rob Roelofs

Roberta Kowalishin is de technische vice-president van CheMatch , een in Houston gevestigde marktplaats voor chemische bulkgoederen. Tot haar spijt moet ze zeggen dat de dienstverlening van de site momenteel niet de grootste priotiteit heeft. Veroveren van marktaandeel is nu het devies, want de concurrentie zit CheMatch op de hielen. Anno oktober 2000 telt de wereld reeds negentien marktplaatsen voor deze industrie, en dat aantal groeit. Allemaal opereren ze wereldwijd.

Dat klinkt niet zo dramatisch, zeker niet als je bedenkt dat bijna iedere site wel z'n eigen hoekje van de markt bedient. PetroChem.com handelt meer in de brandstoffenmarkt, CheMatch levert bulkpartijen, en ChemConnect verkoopt met name in de derde wereldlanden.

"Nu onze bulkgoederen een beetje beginnen te draaien, kijken we ook eens naar andere, aanverwante markten", zegt Kowalishin. "Maar tegelijk kijken anderen weer naar onze core-business." Bulkgoederen betekent in het geval van CheMatch dat klanten bestellingen plaatsen die minstens een miljoen dollar kosten. De bulk vormt zo'n 45 procent van de markt, denkt Kowalishin. De 'specialties' ? chemicaliën voor gespecialiseerde industrie ? zijn goed voor nog eens twintig procent, de rest betreft zeer gespecialiseerde goederen, die in kleine hoeveelheden verhandeld wordt, bijvoorbeeld aan ziekenhuizen.

Wat betreft een shake-out onder open exchanges, heeft CheMatch wel gelijk", zegt Herman Rijks, CEO van de Europese marktplaats ChemUnity. "Daar zijn er inderdaad veel van, en een aantal zal het niet overleven." Rijks schaart zijn bedrijf niet onder de open marktplaatsen, aangezien vraag en aanbod op de site niet openbaar is voor iedereen. Bovendien gaat de site ook verder dan vraag en aanbod bij elkaar brengen, zegt Rijks. "De open marktplaatsen zijn een eBay voor de chemische industrie." In zijn eigen veld, een afgesloten site voor koop en verkoop, waarbij ChemUnity alles voor de koper uitzoekt, ziet Rijks nog geen concurrentie.

Chemiebay

"We concurreren op ons vlak eigenlijk maar met één partij, Elemica . Deze site wordt gesteund door grote chemische bedrijven, maar voor ons wordt het echt gevaarlijk als de grote bedrijven besluiten samen te gaan op het web, zoals in veel industrieën al gebeurd is. Zij zien ons succes, en zullen dat ook willen hebben." CheMatch-gebruikers halen op de dure orders een voordeel van twee tot drie procent ten opzichte van het offline bestellen. Iets dat klanten trekt, merkt Kowalishin. Momenteel heeft de site 575 gebruikers, waarbij ze vaak zowel de rol van koper als verkoper hebben.

Dans

Toch stapt CheMatch nu andere markten op. "We zullen niet alleen meer bulk doen, met het oog op onze klanten. Zij hebben ook specialistische goederen nodig, en dan moeten we ze doorverwijzen naar andere sites. We willen graag compleet zijn. Dat betekent wel dat we er opeens flink wat concurrenten bij hebben. De markt is groot, maar ik zie simpelweg niet meer dan twee of drie spelers overblijven." Om die reden wil Kowalishin leidend zijn in de fusie-dans, die volgens haar voor komend jaar op het programma staat. Volgens Rijks maakt CheMatch een goede kans om te overleven. "Ze hebben natuurlijk al flink wat geld verbrand, maar ik zie ze wel als serieuze partij." E

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond