Deel dit artikel
-

Smiths deponeert naam GeenStijl, GS weet van niets

De moeder van chipsfabrikant Smiths, Frito-Lay Trading Company, heeft de naam GeenStijl gedeponeerd bij het Benelux Merkenbureau. Een opmerkelijke stap want bij de redactie van het weblog GeenStijl weten ze helemaal van niets.

Alles wijst erop dat het deponeren van de merknaam GeenStijl bij het Benelux Merkenbureau te maken heeft met een actie van Smiths waaraan GeenStijl ook meedoet. Zou dit betekenen dat GeenStijl de prijs gewonnen heeft en dat er straks ook GeenStijl-chips op de markt komt? En dat daarmee eigenlijk al bekend is wie de winnaar is van de Smiths-chips competitie op internet.

“Wij weten echt helemaal van niets. Smiths heeft in ieder geval geen contact met ons opgenomen,” zegt weblogger prof. Hoxha (wat uiteraard een pseudoniem is). “Toevallig is het wel zo dat wij onlangs zelf onze eigen naam bij een merkenbureau hebben gedeponeerd. We hebben onze naam voor heel veel producten laten registreren, maar toevallig niet op een zak chips. Wel is het zo dat de beeltenis van GeenStijl en de typografie waarvan wij ons bedienen wel is vastgelegd,” zegt Hoxha.

“Ons merkenbureau Onel is nu ook aan het kijken of wat Smiths doet wel zomaar kan,” vervolgt hij. Volgens Hoxha hoeft het ook helemaal niet nadelig te zijn dat Smiths de naam GeenStijl heeft gedeponeerd. “Ik zou het alleen maar geweldig vinden als er GS-chips op de markt komen,” aldus Hoxha.

De deponeer-actie van Smiths is op internet niet onopgemerkt gebleven. Verschillende weblogs, waaronder dat van Adam Curry, was het al opgevallen dat Smiths de naam GeenStijl heeft weten vast te leggen.

Wie trouwens in de rankings kijkt bij de rubriek 'grand total' ziet inderdaad dat Fleischbaum (ook een pseudoniem van een GS-redactielid) dik bovenaan staat in de 'Name Your Flavor' Smiths Doritos-comptetitie.

Greet Meimen, woordvoerder van Smiths Food Group in Utrecht, bevestigt dat Smiths de naam GeenStijl inderdaad heeft vastgelegd. “GeenStijl staat al weken heel hoog in de lijst. We hebben de naam uit voorzorg vastgelegd omdat het zou kunnen betekenen dat GeenStijl de wedstrijd wel eens zou kunnen gaan winnen. Het betekent echter niet dat de race al gelopen is. Het kan nog best zo zijn dat een ander de westrijd wint”, aldus Meimen in een reactie.

De actie van Smiths wordt alleen gehouden op internet en loopt officieel door tot 31 mei 2004. Smiths behoudt zich het recht voor de actie eerder te beeindigen, zo blijkt uit de actievoorwaarden. Ook behoudt Smiths zich het recht voor personen die deelemen aan de actie te weigeren of zelfs te diskwalificeren. In juli 2004 wordt officieel bekendgemaakt wie de wedstrijd echt heeft gewonnen.

Deel dit bericht

20 Reacties

Sacha Prins

Wederom een bewijs dat viral-marketing werkt. Ik ben benieuwd welk mediabureau de media strategie via GeenStijl heeft geregeld. En wat GeenStijl voor al de vermeldingen van Smiths en hun Dorito's krijgt.

Elzo

Volgens de voorwaarden van de actie deed Geestijl bij het inzenden van de naam afstand ervan. "Alle inzendingen worden en blijven eigendom van Smiths Food Group". Maar het leukste: "Prijswinnaars dienen op verzoek van Smiths hun medewerking te verlenen aan PR en/of reclame activiteiten." Fleischbaum in de nieuwe Doritos-commercial? Of een grote chips banner op Geenstijl? Is Geenstijl dan eindelijk getemd? ;) 

Bart

"Ons merkenbureau Onel is nu ook aan het kijken of wat Smiths doet wel zomaar kan" Die lui van GeenStijl.nl moeten hun grote mond houden. Op die site doen ze niets anders dan anderen zwart maken. En dan trekken ze hun clowns-bekkies open wanneer Smiths ze een stapje voor is? Laat me niet lachen.

Maarten

Nog leuker: als Smiths GeenStijl als merk krijgt toegewezen, kunnen ze het domein GeenStijl.nl opeisen. En zo zijn we in één keer van die racisten af.

Sacha Prins

Jongens, Geenstijl is hier vanaf het begin af aan bij betrokken geweest, Smiths en Geenstijl opereren onder één hoedje. Alles wat nu nog volgt (incl. zgn. juridisch getouwtrek) hoort er gewoon bij. Het zou me niks verbazen als ze hebben afgesproken dat wanneer het marketing effect voorbij is Smiths een andere naam zal kiezen onder het mom "Schikking" of zo. Ik denk dat ze doorgaan tot ze het 8-uur journaal gehaald hebben. Ze weten iig. iedereen goed in de maling te nemen (zowel Smiths als Geenstijl). Welk Media Bureau zit hier achter???

Arjan Bolhuis

Goh, voor het eerst in 2 jaar post ik weer eens wat op Emerce. 't Zal vast de lente zijn ;-) Sacha, ik kan me nauwelijks voorstellen dat Smiths contact heeft met die rotjongens van Geen Stijl; 's Neerlands meest smakeloze (sic!), tendentieuze en politiek onfris ruikende weblog/site/hobby-project. Wat mij betreft hadden ze al tijden geleden flink ge-sued moeten worden wegens o.a. laster/smaad. Voor zover ik weet, heeeft GS geprobeerd die Smiths campagne te manipuleren en dat lijkt nog te werken ook. Verder ben ik het geheel eens met Bart en Maarten. Groet,   

M Roelofs

@opa bolhuis Via deze mij onsympathieke weg 😉  Lente? Volgens mij heb je een vroege zonnesteek. GS maakte juist duidelijk dat _smiths_ de boel manipuleerde. Ok.. ze hadden wel een hoop bezoekers die graag de naam van GS op die zakken aardappelmeel wilden hebben, maar van scriptjes e.d. is bij mijn weten geen sprake. Laten we snel even offline discussieren wat jij er onfris aan vindt..  

De Criticus

Curry ontdekte helemaal niks. Die had het gewoon net als iedereen op een weblog (Vandervlies) gelezen. Namedropping is sooooo 1980

De Criticus

@Maarten: Smiths kan de domeinnaam opeisen zodra ze een zakkie gore doritos (want vies zijn ze, ik heb ze al geproefd) van de naam GeenStijl voorzien? Sjonge. Zo zie je maar Maarten, een rechtenstudie bij de LOI is ook niet alles.

Jurriaan W

Sacha, je roept hier nu al twee keer dat Geenstijl hier bij betrokken is geweest, maar met bewijzen kom je niet. In tegendeel zelfs, je vraagt je zelfs af welk marketing bureau hier bij betrokken is geweest. Kom eerst nu maar met bewijzen, iets wat GS tenminste wel altijd doet……;)

Sacha Prins

Ik heb ook helemaal geen bewijzen, ik zie mijns inziens gewoon het voordehandliggende. Laat ik het omdraaien, Geenstijl zou wel erg dom zijn om Smiths zoveel publiciteit te geven (prominente banner, dagelijks itempje) zonder er geld voor te vragen. Wat kan het Smiths nou schelen hoe die chips heten? Als er maar veel publiciteit bij komt kijken, en ook nog lekker in de doelgroep ook. Ik zie het persbericht al voor me als de naam definitief is: "Weblog dwingt Smiths tot kiezen van [zgn] ongewenste naam", en maar hopen dat het in de Telegraaf komt.

Jurriaan W

Je gedachtengang is zeker het overwegen waard, maar ik heb er zo mijn bedenkingen bij. Ik denk eerder dat GeenStijl gewoon graag uit eigengeiligheid en voor de publiciteit haar naam op een zak chips heeft staan.

Sacha Prins

Het één sluit het ander niet uit.

Gilbert

Lol, we hebben het hier wel over chips en kwajongens hoor. Ik moet eigenlijk altijd heel erg hard lachen om GeenStijl.nl, begrijp dat ik me nu moet schamen. Verbaas me eerlijk gezegd over de negatieve opinie die er over deze 'kwajongens' schijnt te bestaan, ook hier. Misschien een beetje off-topic, maar zijn ze echt zo verachtelijk dat ze uit de lucht moeten? Op welke grond dan? Omdat je hun mening niet deelt? Ok, ze maken hele harde grappen die vaak niet door de beugel van politiek correct Nederland kunnen, maar dat maakt ze in mijn ogen nou juist zo leuk. Kleurrijk zelfs. En dat kunnen we on- en offline wel wat meer gebruiken in Nederland. De gemiddelde theatershow van een of andere cabaretier is overigens vaak net zo hard, zo niet harder… @Sacha: als er al sprake is van een onderonsje tussen Smiths en GeenStijl, dan lijkt me dat ook echt een onderonsje en geen actie die via een mediabureau is verlopen. Laten we eerlijk zijn, ik denk niet dat ze bij Carat of welk ander bureau de 'balls' zouden hebben. Nee, ik denk dat GeenStijl kan lachen om haar eigengeilerij actie, maar dat Smiths uiteindelijk het hardste zal lachen vanwege de free publicity.  Mooiste is nog het moment waarop ze gaan aankondigen dat ze, na de eerste 100.000 zakken, vanwege alle negatieve reacties (ook hier) besluiten om toch maar een heel andere naam te kiezen dan Geenstijl….de free publicity die daaruit voortkomt is gigantisch…dat zou pas mooi in scene gezet zijn… Nu ik er zo over nadenk, werkte Bolhoed vroeger niet voor een mediabureau?

Tonie

@Gilbert Sorry, maar de jongens van GeenStijl houden zich alleen maar bezig met het afzeiken van anderen. Dat noem ik geen satire. Daarnaast zijn ze overduidelijk rechts gekleurd en hebben ze altijd een mening, iets wat van journalisten niet wordt verwacht. Ik snap dat ook jij graag even belt wanneer de persoonsgegevens van Trudy Prins online staan, maar hoe zou je het zelf vinden wanneer je elke nacht een tiental keer wakker wordt gebeld?

Gilbert

@Tonie: ik ben een beetje te oud voor dat soort kwajongensstreken. Bijzonder 'grappig' dat je me een verwijt doet alleen omdat ik iets leuk vind en jij niet… Verder begrijp ik uit je reactie dat je GeenStijl serieus neemt als zijnde een echte krant, wat me ernstig zorgen baart over jouw dagelijkse nieuwsgaring. Van mij mag iedereen een mening hebben, ook journalisten, ook mag iedereen zichzelf links of rechts kleuren of op zijn hoofd gaan staan, vooral op een publicatie die zo overduidelijk niet serieus te noemen valt als GeenStijl.nl! Ik heb trouwens een vaag vermoeden dat dit ook redelijk sterk verankerd is in onze grondwet, maar ik kan me vergissen ;-) Het lijkt me overigens dat het niet de bedoeling is om op Emerce een discussie aan te gaan over elementaire zaken als politiek, vrijheid van meningsuiting, humor of chips. Maar dat laat ik verder aan de redactie.

Albert Venema

Tonie, kap nou eens met dat gezanik over die telefoonnummers van Prins. Die heeft dat mens ZELF online gezet, in een voor IEDEREEN bereikbaar en opvraagbaar ANP-persbericht. Erger nog: het staat er nog steeds. De simpele ziel kan dan wel net doen of ze aan alle kanten wordt aangevallen, maar alleen nog simpeler zielen (hee Tonie!) lopen kritiekloos achter die onzinbeweringen aan. Check je feiten eens jongen, en leuter niet na wat anderen zeggen.

Tonie

Even voor de goede orde – ik, Tonie van Ringelestijn dus – heb bovenstaande reactie niet gegeven, dus gelieve uw e-mails naar mij te staken…. :-(Ik reageer hier namelijk nooit…

Armand

jaja, zeg je nu…

Tonie

Vraag dat ip-adres maar aan de Emerce-redactie dan.En wil je mijn domeinnaam niet gebruiken, Armand? Dat is namelijk onbeschoft. Dank.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond