Deel dit artikel
-

Snelle groei Nederlandse e-commerce

Het marktonderzoeksbureau IDC verwacht dat de uitgaven aan e-commerce in Nederland in de periode 1998 tot en met 2002 met gemiddeld 143 procent per jaar zullen groeien. De waarde van de transacties die via Internet verlopen, zal hierdoor groeien van 2,3 miljard gulden dit jaar tot ruim 25 miljard gulden in 2002.

Zoals uit meer marktonderzoeken is gebleken, komt het grootste deel van de aankopen via Internet voor rekening van de zakelijke Internetgebruikers. Tegen het eind van 2002 zal tachtig procent van de electronic commerce omzet afkomstig zijn van deze business-to-business sector.

IDC geeft een aantal oorzaken voor de forse groei van e-commerce in Nederland. Zo verwacht het bureau dat het aantal internetgebruikers nog aanzienlijk zal stijgen, tot 7,5 miljoen in 2002. Dit houdt in dat in 2002 bijna de helft van de Nederlandse bevolking op regelmatige basis toegang zal hebben tot Internet. Ook het percentage gebruikers dat aankopen doet via Internet zal fors toenemen, terwijl het gemiddelde bedrag dat gebruikers via Internet zullen besteden, verder zal stijgen.

In het rapport van IDC wordt onder electronic commerce 'de digitale aankoop van goederen en diensten' verstaan. De aankoop moet geïnitieerd worden via Internet, maar hoeft niet noodzakelijkerwijs afgehandeld te worden via Internet. Indirecte internetaankopen, waarbij aanvullende acties, zoals het doorgeven van creditcardgegevens via fax of telefoon, nodig zijn, worden in dit rapport eveneens meegerekend.

Naast de enorme groei van de omzet via Internet verwacht IDC ook een groei in de aankopen van IT-diensten en -producten gerelateerd aan internetgebruik. Het totaal van deze uitgaven zal volgens het bureau stijgen van 2,4 miljard gulden in 1998 tot 5,8 miljard in 2002. Het gaat hierbij om de inkoop van hardware, software en IT-dienstverlening die benodigd zijn voor het gebruik van Internet. De groei zal het grootst zijn in de dienstverlening. Het aandeel van dienstverlening in de totale uitgaven aan internetgerelateerde diensten en producten zal groeien van vijf procent in 1998 tot zeventien procent in 2002.

IDC komt tot zijn voorspelling door gebruik te maken van het uitgebreide Internet Commerce Market Model, waarin zowel variabelen van de vraagkant, zoals het profiel van internetsurfers, als van de aanbodkant, zoals de ontwikkeling van nieuwe webpagina's, zijn opgenomen. In de nieuwste editie worden onderwerpen geïntroduceerd zoals Application Service Providers (aanbieders van e-commerce toepassingen die via Internet gehuurd kunnen worden), waardeketens bij elektronische aankopen en toepassingen voor Customer Relationship Management.
Bron: IDC Research

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond