Deel dit artikel
-

“Speel met verdienmodel om te optimaliseren”

De Nederlandse Annelies van den Belt, CEO van de Russische online uitgever SUP, werkt in een ‘lege internetmarkt’. Ze speelt met verdienmodellen om de beste omzet tevoorschijn te toveren.

De internetconsumptie is in Rusland het afgelopen jaar verdubbeld, zo laat Van den Belt weten. De grootste site van SUP, LiveJournal, heeft inmiddels 16 miljoen maandelijkse bezoekers, waarvan er 3 miljoen bloggen. Ze stelt dat sociale media belangrijker wordt, het komende jaar in Rusland. Van den Belt: “Wij komen heel dicht tegen de kijkcijfers van televisie aan en het argument richting adverteerders is niet alleen gericht op de omvang van het publiek en de ctr’s, maar ook de invloed die het publiek heeft.”

Binnen LiveJournal bevinden zich meer dan 250 ‘kleine digitale tijdschriften’ met ieder een publiek van minstens 50.000 bezoekers per maand die in de meeste gevallen gemiddeld per persoon meer dan een half uur ‘consumeren’ per maand.

“Men loopt hier heel hard als men het gevoel heeft dat het om een groeiende markt gaat.” Dus op sommige vlakken loopt de internetmarkt in Rusland vooruit meent Van den Belt. “In het afgelopen zijn social media en traditionele media voor de adverteerders dichter naar elkaar gegroeid en dat wordt in de komen tijd niet minder”, zo voorspelt ze.

De strategie van SUP op mobiel vlak is simpel. “Voor al onze mediaproducten willen we applicaties ontwikkelen voor de 4 meest gangbare mobiele besturingssystemen. In het eerste kwartaal van 2010 moeten ze allemaal gelanceerd zijn. Alles wat op het web kan, moet ook op mobiel kunnen.” En dan heeft ze het over ddverteren, bloggen, reacties geven, maar ook netwerken.

De omzet van SUP is het afgelopen jaar met 100 procent gegroeid. De verwachting is dat het komend jaar nog eens 100 procent groei laat zien. “Traffic groeit in sommige gevallen met meer dan 100 procent per jaar, bijvoorbeeld voor Championat.com en daarom is ons verdienmodel in Rusland voornamelijk gericht op de massa en advertenties”, verklaart Van den Belt.

Het paradepaardje van SUP, LiveJournal is in Russische handen, maar het is een wereldwijde site. Van het bezoek komt 40 procent uit de Verenigde Staten.

“In de Verenigde Staten, waar de markt meer ontwikkeld is, komt 50 procent van onze omzet van een subscriptiemodel. Afhankelijk van de markt waarin je in opereert, zul je met je model moeten spelen om het te optimaliseren”, aldus Van den Belt.

“Op het gebied van de online brand sell loopt de markt in Rusland achter.” Toen Van den Belt bijna twee jaar gelede begon zag de doorsnee marketeer het nut van internet nog niet in. “Inmiddels hebben wij de boodschap over kunnen brengen dat online adverteren niet alleen maar om ctr’s draait.”

Annelies van den Belt is een van de sprekers op het congres RethinkingMedia: Show Me The Money.

Deel dit bericht

1 Reacties

Hans Breuker

Welke aparte verdienmodellen bedoel je dan Jannemiek? Moeten we deze in Nederland ook toepassen, zoja waar dan? Wel leuk trouwens die ontwikkelingen in Rusland, alleen die taal h?…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond