Deel dit artikel
-

Spott.nl wordt opgeheven

Update Koop- en verkoopsite Spott.nl wordt opgeheven. Dit maakten de aandeelhouders, VNU , PCM Uitgevers en de Holland Media Groep, vanochtend in een persbericht bekend. "De markt biedt onvoldoende mogelijkheden voor een rendabele exploitatie op lange termijn", aldus de aandeelhouders. In cash is er voor twintig miljoen gulden geïnvesteerd in Spott.nl. De 32 medewerkers krijgen ontslag.

In april werd Spott.nl voor de tweede maal gelanceerd. Vorig jaar begon 'de site voor kopen en verkopen' met een combinatie van een site, advertenties in dagbladen en een televisieprogramma. Deze opzet faalde. Het televisieprogramma sloot niet aan bij de site en de doelgroep van de site, er was onvoldoende content en de site was niet stabiel, geeft Ed Penninx, woordvoerder namens de drie aandeelhouders, als redenen. Penninx is ceo van VNU World Directories en heeft tevens zitting in de raad van commissarissen van Spott.nl.

Maar na deze aanvankelijke mislukking kreeg Spott.nl een tweede kans van de aandeelhouders. Directeur André van Remmerden zei begin april dat de drie aandeelhouders inzagen dat ze te weinig moeite hadden gedaan om van Spott.nl een succes te maken. Van Remmerden had er alle vertrouwen in. "Onder mijn verantwoordelijkheid zal Spott.nl niet nogmaals uitlopen op een risee", zei hij. Spott.nl zou de concurrentie aangaan met Ricardo QXL en iBazar/eBay. "Wij hebben ons ten doel gesteld om eind volgend jaar een van de twee belangrijkste veilingsites van Nederland te zijn", aldus Van Remmerden toen.

Met een nieuwe site, waarin volgens Spott.nl vijf miljoen gulden is geïnvesteerd, werd het vanaf april opnieuw geprobeerd. Het reclamebudget bedroeg 35 miljoen gulden, een brutobedrag, want aangezien de commercials en advertenties met name in de media van de aandeelhouders te zien waren zal er netto minder aan marketing zijn besteed. Woordvoerder Penninx zegt dat er sinds de start "cash twintig miljoen gulden is uitgegeven", maar dit is "exclusief de diensten in natura, zoals zendtijd of advertentieruimte".

Als reden voor het beëindigen van de activiteiten van Spott.nl noemen de drie aandeelhouders in een gezamenlijke verklaring dat de markt "onvoldoende mogelijkheden biedt voor een rendabele exploitatie (..) op lange termijn". Ook wordt gesteld dat het strategisch belang van de activiteiten van Spott.nl voor de aandeelhouders "sterk afgenomen" is. Penninx zegt dat "er een goede ontwikkeling was in het aantal bezoekers", maar dat dit "niet terug te zien was bij de inkomsten". Volgens het oorspronkelijke scenario bij de start van Spott.nl zou de site in het derde jaar break-even worden. Dit scenario bleef van kracht na de herlancering, maar geconfronteerd met de cijfers van de site moesten de aandeelhouders concluderen dat Spott.nl "noch in het derde noch in het vierde jaar break-even zou worden". Dit was voor de aandeelhouders een te onzekere factor, aldus Penninx, waarop besloten werd Spott.nl te beëindigen.

De activiteiten van Spott.nl worden per 1 september beëindigd.

Deel dit bericht

68 Reacties

l. vermaak

he-he

Sjoerd

SIM-PEL!!!

roel

"De markt biedt onvoldoende mogelijkheden voor een rendabele exploitatie op lange termijn". Geef de markt maar weer de schuld van alles. Beetje sim-pel. Ik vraag of marktplaats daar ook zo over denkt. Is er gewoonweg niet te veel geinvesteerd? Wat voor omzet zou er niet tegenover moeten staan om dat rendabel te maken? Ik kan er geen traan om laten, sterker nog, ik ben blij dat ik van die uiterst irritante reclames af ben.

Jan de K

ti-ming suk-kels http://www.spott.nl fail-liet geld verbranden spott.nl, de meest geflopte site van nederland

G. Appel

Bizar dat die site 5 miljoen gulden heeft gekost. Ik vraag me eigenlijk af wie die site gebouwd heeft en of die ook gedeeltelijk schuldig is aan deze wanprestatie. Als je voor 5 miljoen zoiets lelijks aflevert en zoiets gebruikersonvriendelijks, dan weet je dat je in problemen komt als je mensen lekker maakt met "simpelheid". Boodschap en werkelijkheid komen niet overeen met elkaar en daar had de bouwer van de site ook wel op mogen letten.

G.J. de Vries

Dit zat erin natuurlijk… Toch een trieste zaak dat 3 bedrijven van dat formaat niet een site succesvol kunnen maken. Wat is er toch allemaal misgegaan? Op wie heeft spott.nl zich gericht? Volgens mij op mensen met internet angst en andere digibeten (wij maken het sim-pel!). Het is toch al simpel, of niet? Is dat een markt; mensen die internet ingewikkeld vinden? Hebben ze er dan helemaal niks van begrepen bij PCMVNUHMG? Mijn moeder bijvoorbeeld (60 lentes jong) verkoopt zo nu en dan wat spulletjes op internet. Spott.nl had ze wel eens van gehoord. Kan je daar spulletjes verkopen dan? Zij gebruikt "gewoon" IBazar…

Marsian

Een tip voor de aandeelhouders: Spott aanbieden op Ricardo.nl.

Mo'riche

Tja, wat moet je hier nou nog van zeggen? Hoe is het mogelijk dat volwassen mensen miljoenen steken in een simpele en kwalitatief niet bijster sterke koop- en verkoopsite die elke internet-hobbyist in z'n vrije tijd in de lucht kan schoppen en houden? Van welke planeet komen deze mensen? Iemand die een rommelmarkt in de buurt wil organiseren geef je toch ook geen 35 miljoen? En zelfs dan, voor de 5 miljoen die in de site is gestoken mag je toch wel een behoorlijk produkt verwachten, niet het belachelijke wanprodukt dat nu op spott.nl te vinden is? Ik kan mij niet voorstellen dat de mensen die hier achter zitten ooit serieus de verwachting hebben gehad dat dit een succes zou kunnen worden. Zulke massale incompetentie lijkt mij onvoorstelbaar. Ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat hier opzet in het spel is. Spott.nl was nooit bedoeld om te slagen. Dat kan niet, zo dom kunnen zelfs de meest digibete executives niet zijn. Spott.nl heeft meer weg van een maffiose witwas-operatie.

Harold

Deze site is volgens mij ten onder gegaan aan te veel promotie. Idere keer als ik, naar aanleiding van een reclame op tv of radio, de site wilde bezoeken was deze compleet onbereikbaar. Verder is de vindbaarheid van de artikelen erg slecht.

B.Canatan

– Ook wordt gesteld dat het strategisch belang van de activiteiten van Spott.nl voor de aandeelhouders "sterk afgenomen" is. – Vreemd, tijdens mijn studie Bedrijfskunde heb ik toch echt geleerd dat strategie een lange termijn bezigheid is, maar blijkbaar is de tijd van april tot nu de lange termijn volgens het zakelijk inzicht van de betreffende partijen. Hoe kan een belang zo snel afnemen? Wat een verspilling van aandeelhouderswaarde. Waarom proberen ze het niet goed? Kijk eens om je heen op internet en leer van wat er werkt.

Jeroen Ivo Damstra

Voor de mensen bij Spott (de webdesigner uitgezonderd) vind ik het erg jammer dat het de zeepbel uiteen gespat is. Maar goed, ik mag hopen dat het personeel intelligenter is geweest dan de investeerders en dat het meerendeel reeds een andere werkgever heeft gevonden. Weet iemand wat RTL4 met de beschikbare zendtijd gaat doen?

H. Vermeijden

Uit mijn vorige reactie: "Ik heb trouwens een weddenschap lopen met een collega van mij en ik heb gezegd dat ze voor het einde van augustus exit zullen zijn. Spott ga zo door dan ben ik waarschijnlijk de enige die geld aan Spott heeft verdiend" Ik kan jullie vertellen dat ik nu op Scheveningen zit en mijn winst inmiddels opgesoupeerd heb. Als er iemand een nieuwe weddenschap wil aangaan…

O. Bloemendaal

Mijn reactie is deze maal gewoon kort: Zon-de (meerdere interpretaties mogelijk).

Pieter de groot

Resultaat: jam – mer

Rick

Het lijkt me inderdaad nuttig voor een ieder om te weten wie die site gebouwd heeft, en wie er verantwoordelijk was voor het projectmanagement van de sitebouw. Wellicht wil één van de ontslagen medewerkers er iets over zeggen.

Rob

Een vraag aan Rick, is dit een open sollicitatie?

H. Vermeijden

Mo'riche ik heb het vermoeden dat je een eind op de goede weg zit. Er zit een heel raar luchtje aan. "onvoldoende mogelijkheden biedt voor een rendabele exploitatie (..) op lange termijn". Maar dit wisten ze de eerste keer en de tweede maal wisten ze dit ook al. Serieus, men kan toch op geen enkel moment hebben gedacht dat dit ging werken. Ze komen er na 4 weken achter dat ze over drie jaar nog niet uit de zorgen zijn ??? Vraagtekens en nog eens vraagtekens. Ik hoop dat het niet te lang gaat duren voordat deze beerput opengaat. Ben benieuwd welk een bokkesprongen er nog gaan volgen.

Olivier B.

Hoe kan men zo snel tot sluiting overgaan? Ze moeten zich wel hebbben gebaseerd op het forum van de Emerce!

marker

beste mensen, willen jullie nog even naar de andere berichtgevingen over spott gaan en kijken wie het eerste het einde aankondigde in de vorm van een melding over een over-en-sluiten vergadering. jawel dat was ik!. misschien dat de journalist van het originele artikel regelmatiger de reacties kan lezen en sommige mensen zelf contacteren. immers alleen op die wijze kun je goede journalistiek leveren en kunnen de reacties ook een waardevolle aanvulling zijn op het artikel. dan voorkomen we meteen dat oneindige gezever dat plaatsvindt tussen mensen bij artikelen. voor de mensen die werkzaam zijn bij spott is het erg, want zij komen op straat te staan en met spott op je cv kom je niet erg ver. trouwens kan iemand die nu nog bij spott werkt en wraakgevoelens heeft eens uitleggen hoe je vijf miljhoen aan de produktie van een site als die van spott kan uitgeven. wanneer ik kijk wat men gelverd heeft voor dat bedrag, hebben een aantal mensen enorm hun zakkengevuld aan dit project. het geheel had bij een fatsoenlijke tent bij lange na niet zoveel gekost.

Dennis

Conclusie is denk dat het jammer is voor de medewerkers, maar dat de meer dan onhandige site Spott de das om heeft gedaan. Miljoenen beter in de site dan de tv-Spot(t)s kunnen steken. Hoop dat ze voor de medewerkers nog geld over hebben voor een goede afvloeiiingsregeling. 30 miljoen voor 30 medewerkers lijkt mij in dit licht beschouwd niet teveel gevraagd.

Steven

Who's next? En.nl?

witte

Hierbij deels het antwoord op de vraag van Rick: "De rubrieksadvertenties worden opgeslagen in een XML-database volgens een door FENNUM ontwikkeld model. Spott put uit deze XML-database voor het doorplaatsen van de advertenties naar http://www.spott.nl." De rest volgt….. PS. weet iemand een soort Grave-yard.nl voor dit soort sites, aan content geen te kort! Uiteraard kunnen investeerders van Spott.nl (VNU,HMG EN PCM) de resterende 14 miljoen investeren in grave-yard.nl!

C. Hendriks

Typisch voorbeeld van opportunisme van bestaande partijen die (blijven) denken vanuit hun traditionele productenrol, in plaats vanuit de echte klantbehoeften die zij zouden moeten vervullen:PCM: advertenties plaatsen in plaats van (ver)kopen van productenHMG: reclamezendtijd aanbieden in plaats van een middel om potentiele klanten in beweging te krijgen (lees iets te kopen via Spott)VNU: zo veel mogelijk data publiceren in plaats van handige, vindbare te personaliseren informatie aanbieden waardoor iemand snel vindt wat hij/zij nodig heeft. Zolang dergelijke bedrijven willen groeien vanuit hun interne gerichtheid in combinatie met een groot gebrek aan onder meer internet- en marketingkennis blijft het mogelijk dat de Spott-achtigen wederom opduiken. Kennelijk is het in genoemde bedrijven mogelijk vele miljoenen vrij te maken zonder een goed doordacht (business) plan. En dat terwijl VNU notabene een eigen 'internet fonds' heeft waar ze vast beter weten.

witte

Gevonden! XO Communications is een partner die qua visie perfect past bij ons bedrijf", zegt Ferry T., Operations Director bij Spott.nl. "Bij andere partijen heb je als klant vaak het gevoel één van de velen te zijn. De inzet van XO blijft niet beperkt tot het leveren van een product. Ze denken met je mee en bieden een solide basis en ondersteuning voor het op de markt zetten van onze site. Bovendien bleek XO over de gedegen technische expertise te beschikken waar Spott.nl naar op zoek was."

e. de fijter

Weer eens het bewijs dat gigantische mediabestedingen een slechte strategie en site niet goed kunnen maken (klassieke dotcom actie!). Who's next? WelloWell?

Luc V

Hieruit blijkt nog maar eens dat een media offensief niet het juiste middel is voor het neerzetten van een merknaam die moet aanspreken (lees bezoeker trekken c.q verkopen) op internet. Wie volgt? Als het zo doorgaat blijven er alleen nog maar wat amateur sites over.

M. Vroon

Dit zat er echt aan te komen. Ik ben de hele spott.nl site gaan mijden door die uitermate irritante reclame's. Niet alleen hoe er wordt gesproken in de reclame, de tekeningen gingen nergens over. Laat staan de grote hoeveelheid reclame's op één avond… Op die manier voer je toch geen reclame, dan weet je zeker dat je geld in een zwart gat aan het stoppen bent.

freeman

Blijkbaar falen 'oude' economiebedrijven evengoed in het opzetten van vruchtbare internetinitiatieven als 'nieuwe' economiebedrijven. Het is schrijnend te zien hoeveel bedrijven zo onvoorstelbaar hard op hun bek zijn gegaan in deze branche. De les 1 die we naar mijn idee kunnen leren is het aloude hoogmoed dat voor de val komt. Dit geldt niet alleen voor de achteraf mislukte initiatieven maar ook voor diegene die zo hard roepen dat ze de ondergang al mijlen ver vooruit zagen aankomen. De ene keer voorspel je goed, de andere keer fout. De mensen die nu goed voorspellen kunnen er de volgende keer falikant naast zitten, dus denken dat je door één correcte voorspelling de waarheid in pacht meent te hebben (en naar ik vermoed zijn dat er wel een aantal in dit forum) is ook hoogmoed. Les 2 sluit hier naar mijn idee op aan: voor ieder die zich waagt aan het opzetten van een nieuw initiatief (in welke branche dan ook): geloof vooral in jezelf en probeer in het vormen van je strategie vooral consistentie de toetssteen te laten zijn. Allerlei idiote voorspellingen over waar het heengaan maakt alleen maar dat je je gaat richten op allerlei schijnzekerheden die wellicht nooit zullen gebeuren. Wanneer je alleen de korte termijn in het vizier hebt sluipen er allerlei inconsistenties in je activiteiten die het effect van voorgaande activiteiten teniet doen. Sterkte voor allen die met Spott.nl hun boterham verdienden.

Sherlock

Witte had XO al gevonden. Overigens lijkt XO "slechts" verantwoordelijk voor de hosting en bandbreedte, al was dat ook geen pluspunt… Als technologie-partner (software) heb ik {Evita; http://www.e-vita.com/nl/evita/portfolio.html } kunnen vinden."Als onderdeel van VNU biedt SPOTT de mogelijkheid om via een veiling of een advertentie online producten aan te bieden. Voor de afhandling van het betalingsverkeer, logistiek en fullfilment wordt gebruik gemaakt van de diensten van e-vita.com." En de advertenties werden geserveerd door {Webads; http://www.admanager.nl/network/webads.htm }, maar die kan je niets kwalijk nemen, vind ik. Nog slechts 3 vragen: wie deed het design van de website, wie deed de identiteit en reclamecampagnes en wie deed de technische implementatie?

Bert-Jan

voor Witte als antwoord op je grave-yard.nl vraag: {Fucked Company; http://www.fuckedcompany.com }. Misschien moet er inderdaad ook een Nederlandse versie komen.

Karel de Groot

Volgens Emerce's eigen e-directory is NetCreatives ook betrokken bij het Spott de-ba-cle.

Freelancer

Ik zie bij de reacties dat vooral de webbouwer wordt aangevallen. Mijn mening is dat het vooral aan slecht inzicht van VNU is te wijten. Ik heb als freelancer een paar weken meegewerkt aan het ontwikkelen van de prototypes – in een stadium dat de naam van de site nog bedacht moest worden – en ik ik verbaas me er nog steeds over als ik eraan terugdenk met welke argumenten deze van tafel werden geveegd. Keer op keer werden zeer mooie en vooral functionele voorstellen geweigerd, er werd bijvoorbeeld tot in den treure gesproken over wat er op een bepaald icoontje van 20 bij 20 pixels moest staan op een moment dat de grote lijnen nog nauwelijks duidelijk waren, en die grote lijnen veranderden van dag tot dag. VNU wist niet wat het wilde, maar kon ook niet duidelijk aangeven wat het niet wilde. En plat gezegd had het projectmanagement van Spott.nl ook geen verstand van internet. Uiteindelijk hoorde ik dat VNU en het betreffende webdesignbedrijf hadden besloten de samenwerking te stoppen. Dat webdesignbedrijf wist niet meer waar het aan toe was, en ze konden moeilijk een site afleveren van een kwaliteit die onder hun eigen maatstaven lag. VNU is vervolgens naar een ander bureau gegaan dat de eerste versie van de website (paars/wit, het uiterlijk van een schilderspalet) uit de hoge hoed toverden. Ik heb meerdere keren geprobeerd de site te doorgronden, maar telkens opnieuw kon ik niet anders dan concluderen dat het een wangedrocht was. Chaotisch, onoverzichtelijk, onduidelijk, zeer gebruiksonvriendelijk, kortom een drama in het gebruik. Een schril contrast met de sites van bv. Ricardo en iBazar, hoewel die ook bepaald niet perfect waren (of zijn). Spott.nl had geen koers en wist het publiek niet duidelijk te maken waarom het beter zou zijn dan de rest. Tel daar een bijzonder fout televisieprogramma met een uitgerangeerde Viola Holt erbij op, en de sof was compleet. Iedereen die toendertijd in veilingen geïnteresseerd was en naar Spott.nl ging, surfde snel door naar de concurrent. De huidige site kon ze met de nieuwe campagne niet meer terug krijgen. Over de campagne zelf durf ik weinig te zeggen. Ik vind de reclame's ook bijzonder irritant, maar irritante reclames zijn niet zelden effectief (waspoeder, maandverband etc). Tot slot vraag ik me af hoe je het voor elkaar krijgt om 32 medewerkers te hebben voor een site die geheel draait om input van de bezoekers. Er zit geen letter redactionele content op de site (op de disclaimer c.s. na)?! Alle rubrieken zijn eender aan elkaar, en toch heeft elke rubriek zijn eigen "business unit": "Centraal in onze organisatie staan de zogeheten clusters, gericht op de afzonderlijke interesse gebieden, zoals bijvoorbeeld Auto's, Huizen, Computers, Kunst, Antiek en Verzamelen en Geschenken. Elk cluster opereert als een afzonderlijke business unit. Deze worden ondersteund door centrale afdelingen zoals techniek, marketing en content." Tsja, een perfect recept voor een hoge burnrate, lijkt me, maar meer kan ik er niet van maken.

Sjoerd

Wat mij opvalt in alle reacties, en in het algemeen de reacties op emerce, dat iedereen het allemaal ozo goed weet. Ok Spott.nl is geen succes, en dit komt mede door de argumenten zoals genoemd; te veel geld voor een slechte site, te veel geld voor slechte reclame.Maar het lijkt wel of iedereen mee praat, en hoopt dat elk initatief snel opgedoekt wordt, zie de vele opmerkingen over wie volgt. Ik ben meer voor een inhoudelijke discussie; Hoe implemeteer je een goed initatief/concept met een gefundeerd business plan? Volgens vele werkt een media offensief niet, wat wel? Waarom heeft niemand het over return logistics, in mijn tijd bij TPG was dat een van de hot issues, bezorgen gaat nog wel maar terug brengen en verzenden ho maar, hoe dit op te lossen, want in heel Europa is geen bedrijf die dat goed en snel kan? Zo zijn er vele vragen en nog weinig antwoorden,echter het roepen van zie nou wel is zo makkelijk, laat zien hoe het wel moet, en waar en op welke aspecten beter gelet moet worden. Vergeet niet elke nieuwe tak van sport heeft in het begin problemen, hoe was het in de jaren 80 ook al weer in de automatiseringsbranche? Veel geld is weggegooid, tijd om te evalueren, te leren en opnieuw beginnen. Mogelijk dat hier een zinvolle discussie gestart kan worden.

freeman

Bert-Jan, we hadden toch al een Nederlandse versie van FuckedCompany met afterthehype? Deze hebben ook jammerlijk het veld moeten ruimen om voor een korte periode te verschijnen in Intermediar (van VNU).

Mike

Dat geld had beter aan onze site besteedt kunnen worden. Wij zijn wel winstgevend zonder miljoenen!

Martijn

Eigenlijk mooet iedereen die gelooft in de mogelijkheden van internet zich diep treurig voelen. Weer negatieve publiciteit…. En dan jezelf afvragen waarom bedrijven terughoudender worden met investeren in internet initiatieven. Dat spott niet succesvol zou zijn is voor veel mensen geen verrassing, maar kan er geen commissie komen die dit tot de bodem onderzoekt. Ik denk sterk aan een complot-theorie.

Jan Bolder

Tja ongeveer 220.000,= per dag. Het is niet sim-pel, het is gewoon zonde van al dat geld. En daarnaast zijn dit soort cowboys mede verantwoordelijk voor onze Economie. Petje af Directie en Aandeelhouders.

Andy Kalbvleesch

Ik ben het helemaal met Martijn eens. Dat een partij als Bitmagic omvalt zal echt niet op verjaardags feestjes leiden tot een uitgebreide discussie. Het feit dat Spott omvalt… Ik kan mijn vader echt niet aan zijn verstand peuteren dat ze er bij HMG/PCM/VNU echt niets van hebben gesnapt, want dat gelooft hij toch niet. Voor hem zal het het zoveelste bewijs zijn dat als zelfs deze traditionele partijen niet in staat zijn iets van de grond te krijgen wie dan wel? Nee jongens en meisjes in internetland, in plaats van allemaal heel hard te schreeuwen en feestjes vieren vanwege gewonnen weddenschappen, we kunnen beter maar even zwijgen.

alan

Ti-tan-ic Stui-tend,inderdaad past eerder stilte dan triomf. Een op zich prima concept zo naar de ***** helpen schaadt de hele industrie. De relaunche, grote bekken en arrogantie, zonder enig besef van realiteit, zijn de oorzaak van dit debacle. Helaas zijn de medewerkers nu de pi-neut en de verantwoordelijken duiken wellicht weer in een volgend "Titanic" scenario op. Hoe iemand , verantwoordelijk en uitvoerend, 5 miljoen op zo'n site kan verantwoorden verdient de WEB EIKEL van 2001.

M.G. Sap

Nee, dit had ik echt niet verwacht. Hoe kan dit? Ze hadden een ijzersterke commercial, een héél erg mooie site en een ontzettend goede naam. ra-ar.

joost

Erg jammer dat spott.nl uit de lucht gaat. Ik ben zeer indirect met spott in aanraking gekomen toen ik solliciteerde bij 2mb(.nl) Op dat moment was internet nog op het toppunt van haar hype en kon het geld niet op. Het plan was ook best de moeite waard, omdat televisie en internet als een applicatie gebruikt zouden worden. Toen ik een half jaar later ging kijken naar de site was ik erg blij dat ik naar een ander bureau ben gegaan 🙂 Ik zal geen uitgebreide mening geven over het ontwerp of de kwaliteit, maar de concurerende sites waren velen malen beter. De herpositionering zou het nog wel goed kunnen maken. De sim-pel campagne had (misschien door de irritatie factor) een enorme impact. Het woord simpel heeft een hele nieuwe articulatie gekregen! hahaha. De beste illustrator van Nederland en een sterk concept heeft spott niet kunnen redden. Eeuwig zonde. Het is wel een bewijs dat een goede campagne een slecht product niet altijd compenseert. Okee, okee Ben even niet meerekenen. Veel sterkte gewenst aan het personeel van spott. Het is een enorm moeilijke markt. Ook aan de oprichters/directie/verantwoordelijken. Mensen ontslaan is alles behalve fijn en spott verantwoorden aan aandeelhouders lijkt me ook allerminst een pretje.

hans van baren

Toch heeft spott.nl kunnen pieken n.l. hun burnrate. Be-spott-elijk.

Tricky

interessant allemaal. het roept bij mij een vraag op die ik al eerder hier heb gepost: hoe gaat het met ee n van de meest amibitieuze internetprojecten op media en nieuwsgebied: financetelevision.nl. ik heb inmiddels begrepen dat de aandeelhouder bank Labouchere zich terug gaat trekken. misschien een idee voor de redactie van emerce om eens te bellen?

Nils

ik ben ook voorstander van de complottheorie…want hoe kan je nou 32 man laten "werken" aan zo'n site. Misschien voeren ze alles met de hand in..maar de designer heeft in ieder geval wel zijn handje opgehouden. Maar in ieder geval, weer slechte publiciteit…en iedereen weet het nu toch, met banners verdien je niks, het is onzeker, CPM zegt ook niks meer. De sites die daar nu nog steeds van afhankelijk zijn….ja, die staan ook binnenkort op fuckedcompany.com. Daarnaast moet men ook ophouden om te praten over hits en bezoekersaantallen. Ik heb liever 10 mensen die echt geinteresseerd zijn en dus vanzelf bij mij komen en waarvan er 2-4 iets kopen, dan 10.000 die alle bandbreedte opslurpen en nade bestellen die na een spotje op de tv wel eens ff willen zien wat het nou is ……..

Jack Bemelmans

Uniek dat er geinvesteerd is in zo'n onzin website. De investeerders (niet de minste zou ik zeggen) moeten toch weten dat er geen consumenten er op dit moment op dit soort zaken staan te wachten…

marius

Zwijgen? Waarom? Dit geeft toch geen aanleiding op heel Internet op één (vuilnis-)hoop te gooien. In de 'normale' economie vallen toch ook klappen? Konmar nog recentelijk. Niemand zit toch te wachten op een 'service-ambassadeur'. Gewoon veel parkeerplaatsen en lage prijzen. Of Akso? Philips? Maar nu dwaal ik af. Ondergang wordt mijns inziens te snel aangegrepen als excuus om dan maar niets van internet te hoeven weten. Er vanuit gaan dat dit medium dermate zwak is, dat het onder dergelijke publiciteit zal lijden, biedt ook geen vertrouwen. Feit blijft dat dit medium ERBIJ is gekomen. Geen vervanging van TV, krant. radio, etc. maar een zeer krachtig medium met nieuwe disciplines. Met nog immer vele mogelijkheden om stevige onderneming op te bouwen. Niet sim-pel, gewoon hard werken voor de centen.

Edgar

Ik ben nog even afscheid gaan nemen van een toch wel unike si-te in Ne-der-land. Er staan wat bijzondere artikelen onder Hott on Spot. Wat staat er nu bijvoorbeeld onder Hott: "een kapotte laptop".

janine

"Hoe implemeteer je een goed initatief/concept met een gefundeerd business plan?" Dat lijkt me niet eens zozeer het probleem hier. Het is mij nooit duidelijk geworden wat Spott nou eigenlijk wilde – een site waar je dingen kunt kopen en verkopen, maar toch ook weer niet een veilingsite… wat was dat initiatief nou eigenlijk? Ik had eigenlijk steeds meer de indruk dat de aandeelhouders "iets met Internet" wilden doen, hetgeen me op zichzelf de ultieme succesformule lijkt voor een site die gaat floppen.

Henk

Fantastisch! Dat is het enige woord dat ik kan bedenken voor al het commentaar op de mededeling dat Spott ophoudt met bestaan. Opbouwend is misschien nog wel beter.Misschien kunnen al deze mensen die een reactie hebben gegeven ook vertellen aan welke succesvol (lees winstgevend) internetproject zij gewerkt hebben. Blijkbaar zijn zij zo goed dat, althans dat zou je gaan geloven uit het commentaar, zij zeker al tientallen winstgevende sites hebben bedacht en gemaakt. Of zijn deze mensen de spreekwoordelijke stuurlui?

barend

Om nog eventjes op de webbouwer terug te komen: de eerste versie van Spott.nl (zo niet nog slechter dan de huidige…) werd gebouwd door 2MB (www.2mb.nl). Misschien hebben zij ook wat van doen met de huidige versie? Ik weet dat je de webbouwer niet de schuld mag geven van dit debacle, maar zo'n site als Spott.nl hoor je je enorm voor te schamen! Dat zet je natuurlijk niet op je portfolio… toch?

Jos van der Ent

Zijn we eindelijk verlost van die irritante tv-reclame's! Verder is het wel jammer want het was gewoon een makkelijk werkende site die zeker voor verzamelaars en hobbyisten erg handig was. Ik snap ook niet dat zulke grote aandeelhouders er niks aan hebben kunnen doen om dit te voorkomen. Er zijn natuurlijk wel heel veel van dat soort 'kopen en verkopen sites',iets te veel aanbod naar mijn mening.

vakantieman

misschien hadden ze beter eerst hun 35 miljoen aan marktonderzoek kunnen uitgeven.

Zwijnenberg

Inderdaad heeft 2MB de eerste (dramatische) site van Spott.nl gemaakt, en heeft ook die site destijds miljoenen gekost. Onbegrijpelijk dat ze zich zo laten neppen door slechte webbouwers. Het is een bedrijf dat snel even is opgezet door een paar tv-productiebedrijven die "ook wilden webbouwen". Ik stel voor: een webbouwer moet mede verantwoordelijk zijn voor het succes, dus als het niet succesvol is, moeten ze ook maar een deel van hun tarief terugbetalen aan de opdrachtgever.

rik wagter

Een goede merknaam associeert met de functionele kenmerken van het product….Spott= spotmarkt? koopjes spotten? spotgoedkoop investeren?… spot van de markt!

Pim

Lang geleden had je een reklame voor "Snor", een of ander nieuw drankje voor kinderen. Hele leuke reklames op TV en in de jeugdbladen. Grote naams-bekendheid volgde. Het had maar 1 nadeel: het spul was absoluut niet te drinken. Vroeger heb iets geleerd over de 4 P's in de marketing. Misschien een ideetje voor nieuwe economen.

Ernst

De beste stuurlui staan als gewoonlijk weer aan de e-merce wal. Kan iemand mij vertellen waarom een met spott vergelijkbare site als marktplaats.nl (een zolderkamer bedrijf?) het wel erg goed doet. Probeer zelf maar eens een advertentie te plaatsen en verbaas je over de hoeveelheid reacties. Wat doet dit bedrijf nu beter dan spott? Ernstwebwarrior te haarlem

Harrie Dekkers

Waar ik mij erg over verbaas is dat ook wordt gesproken over de ´tegenvallende´ inkomsten uit buttons en banners. Ik heb nog eens goed naar de site gekeken, maar er is toch helemaal geen ruimte gereserveerd in het ontwerp voor buttons en banners? Dus Spott KON helemaal geen inkomsten daaruit krijgen!

don leo

Spott is overleden, geen eindeloos geanaliseer AUB. Gewoon doorgaan en wachten tot de volgende omvalt, dan weer analiseren en tot de zelfde conclusie komen. Het wordt nooit iets met Nederlandse internet bedrijven. Nederland is te klein en Nederlanders te kneuterig. Als mensen al geen credit cards hebben, waar moeten we dan naartoe met internet.

Franc

Binnen 3 maanden bouw je geen merk. Dat is hooguit de aanloopperiode. Net nu SPOTT zich een plaats in de hoofden van de gebruikers begon te veroveren. Houden ze ermee op.

Jan Sellis

Franc beetje opletten. Spott bestaat al langer dan 3 maanden. En is mislukt…. Tuurlijk kent iedereen spott nu, wat wil je met zoveel geld in reclame. Maar er gebruik van maken? weinig….

Jeroen

Ik zat laatst met mijn grootvader te praten (86 jr). Hij bracht me een van de wetmatigheden bij van het zakendoen. nl je begint met 1000 id-en, van die duizend blijven er 100 over die het waard zijn om nader te onderzoeken of deze commercieel haalbaar gemaakt kunnen worden, uit die 100 die overblijven ontstaan er 10 ondernemingen en van die 10 blijft er 1 over die winst gaat maken en overleeft. Met deze wetmatigheid in het achterhoofd is het dus helemaal niet raar dat een spott.nl over de kop gaat en dan heb ik het nog niet eens over al die andere web gerelateerde bedrijven. Moraal: Laten we niet elke keer zo verontwaardigt zijn als weer een van "ons" over de kop gaat want het is gewoon natuurijke selectie. En het lijkt mij een beetje naief om te denken dat ieder initiatief meteen werkt! Daarnaast kan af en toe luisteren naar de oudere generatie geen kwaad lijkt mij.Inderdaad leren van onze fouten kop op en door blijven gaan met waar je goed in bent.

Pieter

ik ben absoluut niet verbaasd over het versterven van spott.nl. ik verwacht dan ook dat er nog veel meer koppen gaan rollen. wat ik me afvraag is hoe het met de media-sites in nederland gaat. het ambitieuze financetv.nl bijvoorbeeld. hoe blij is aandeelhouder labouchere daar nog mee? ik heb begrepen dat ze er uit willen.

Bastiaan Slee

Hadden we al de boosdoener voor de marketing gevonden? Ik zou voor Van Walbeek Etcetera gaan werken, dik een jaar geleden (rond de lancering van Spott versie 1). Toen was van Walbeek Etcetera / Van Wanten bezig met de reclames. Wellicht hebben ze ook de 2e serie gemaakt. (ze zijn wel huis-ontwerper van VNU). Van Walbeek maakt ook hele goede dingen, kijk maar naar de Gouden Gids series en de Rolo's.

Viola

Ik had nog gezegd, het wordt tijd dat ik stop met tv-programma's maken maar spott wilde me toch graag hebben voor hun tv programma. Sindsdien was er natuurlijk geen redden meer aan. Helaas. KusViola Holt

Wij weten Van Wanten

Bastiaan Slee heeft gelijk geloof ik. Voor zover ik weet is Van Walbeek (inderdaad prima buro verder) verantwoordelijk voor de campagne en de merkindentiteit van Spott. De dochter van Van Walbeek, Van Wanten (de interactieve poot van het buro dus) heeft de site ontwikkeld (look and feel, structuur). Verder ken ik geen werk van Van Wanten, dus over de kwaliteit in zijn algemeenheid is het moeilijk oordelen. De Spott site is inderdaad geen voorbeeld van 'joepie'. Dus als dat de maatstaf moet zijn… Al is het grote manco van Spott natuurlijk ook de content. Bij de website bestaat het product uit look and feel, navigatie, structuur enerzijds (wel binnen de invloedsfeer van Van Wanten) en content anderzijds (niet binnen hun invloedsfeer).

Donders

Van Wanten heeft een vette klant gevangen en leeggeschud. Op hun site (www.vanwanten.nl) zie je dat ze excelleren in trage sites metzonder content. Ik vind dat Hans van Walbeek wel eens commentaar mag geven op dit fiasco.

Eric van Hall

Hmmm, bij Vanwanten krijg ik alleen maar een stom spelletje om "klanten te vangen". Verder geen informatie. Tragisch.

don leo

Jongelui,Nog een laatste reactie over het graf van spott.nl. Normaal lees je niet zulke emotionele reacties op een lullig avontuurtje van gerenomeerde bedrijven. Ik vindt het dus ook extreem onhandig van de eigenaren om met zoveel publiciteit de boel te sluiten. Als een of ander blad ermee stopt krijg je toch ook niets te horen. Of is het zo dat iedereen elkaar via de pers bestookt om een schuldige te vinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond