Deel dit artikel
-

Sprite en Emusic bieden betaalde muziekdownloads

Het Amerikaanse Emusic is één van de eerste muzieksites die zich zal richten op betaalde muziekbestanden. De site werkt mee aan een campagne van frisdrankenmerk Sprite. Hierbij kan de drinker virtueel geld sparen waarmee ondermeer downloads afgerekend kunnen worden.

In de doppen van de flessen komt een code te staan, die online correspondeert met een klein bedrag. De consument zal die code moeten invoeren om over het geld te beschikken. Sprite pakt het groot aan: In de VS worden volgend jaar een miljard doppen verspreid met waardes van tussen de twintig dollarcent en een dollar. Dit gaat in samenwerking met het bedrijf RocketCash , onderdeel van provider Netzero en gespecialiseerd in micro-betalingen. De campagne richt zich geheel op jongeren.

Cnet concludeert dat Sprite ? onderdeel van Coca Cola – zich op een risicovolle markt begeeft. Sites in de VS die zich op jongeren richten bevinden zich in zwaar water, getuige de sluiting van Jim Clark's Kibu.com en de ontslaggolf bij Snowball.com. Toch ziet Gartner-analist Van Baker een goede toekomst voor het idee van Sprite. Jongeren vormen volgens hem de grootste groep muziekkopers.

In een reactie zegt Emusic CEO Gene Hoffman: "MP3-muziek is één van de belangrijkste onderdelen van de lifestyle van een tiener. Deze campagne is een goede mogelijkheid om jongeren toegang te bieden tot digitale kwaliteitsmuziek." Carol Kruse, mede-oprichter van RocketCash, roemt vooral het idee dat er geen creditcard nodig is voor de aankopen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Martijn van Well

Dit lijkt mij een uitstekende actie van Sprite. Jongeren willen graag mp3's (gratis) downloaden en Sprite biedt nu de mogelijkheid om op een makkelijk te vinden pagina met korting of geheel gratis (?) mp3's te downloaden.Voor jongeren zorgt dit ervoor dat ze niet lang hoeven te zoeken naar een mp3 site waar ze ook daadwerkelijk kunnen downloaden en niet met pop ups hoeven te stoeien. Bovendien zijn ze niet illegaal bezig maar toch strijken ze tegen de haren in van de platenmaatschappijen. (lifestyle)Voor sprite betekent dit een schat van gegevens over hun klanten doordat jongeren vast en zeker vrijwillig wat gegevens willen achter laten. Hierdoor kan Sprite haar doelgroep nog beter bereiken. Daarnaast kweekt zo'n actie uiteraard een heleboel goodwill en zal het nieuws zich als een lopend vuurtje verspreiden.Voorwaarden voor het slagen van deze actie zijn dan wel dat muziek die gedownload kan worden "hot" is, de site goed navigeert en iemand zich slechts 1 keer hoeft aan te melden, daarnaast moet de klant niet (teveel) bijbetalen. Dit kan naar mijn mening een groot succes worden! Martijn van Well

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond