Sp!ts lanceert 1.0-nieuwssite

De gratis krant Sp!ts is gestart met een nieuwe nieuwssite op het adres News.nl. De site moet volgens Sp!ts-hoofdredacteur Bart Brouwers veel kaler worden dan die van rivaal Nu.nl.
News.nl komt naast de bestaande site van Sp!ts op www.spitsnet.nl. Volgens Sp!ts-hoofdredacteur Bart Brouwers moet News.nl de kaalste nieuwssite van Nederland worden. De site komt juist niet met allerlei interactieve, Web 2.0-functies. "Je mag News.nl best 1.0 noemen", zegt Brouwers. "Ik wil geen weblogs, geen reacties en niet talloze rubrieken."
De letters NEWS staan voor Nieuws, Entertainment, Weer en Sport. Over die onderwerpen biedt de site ANP-berichten en enkele ANP-video's. Verder staat er slechts een blokje met de laatste koppen van Telegraaf.nl en weblog Geenstijl, dat voor een groot gedeelte ook eigendom is van De Telegraaf.
Volgens Brouwers valt News.nl niet onder het merk Sp!ts, maar wordt het een zelfstandig merk. "Ook Spitsnet.nl blijft gewoon bestaan en die site gaan we binnenkort flink onder handen nemen." De site is nog 'beta' en bevat nog geen advertenties. "Dat blijft voorlopig ook zo. De site is net een week in de lucht. We zijn nog bezig de schoonheidsfoutjes eruit te halen", aldus Brouwers.
De domeinnaam News.nl had de Telegraaf Media Group in handen vanwege het middagkatern van Sp!ts met dezelfde naam dat enkele jaren geleden slechts een half jaar bestond. Destijds was News.nl ook een nieuwssite. Brouwers: "Ik tikte laatst het adres in en ging automatisch naar Sp!ts. Toen kwam ik op het idee voor deze kale nieuwssite."
Nu.nl uitdagen
Brouwers is van plan met News.nl de strijd aan te gaan met Nu.nl, al lijkt dat bijna onmogelijk. "De positie van Nu.nl is natuurlijk vrijwel onbereikbaar voor ons. Maar met News.nl doen we wel iets waar Nu.nl nooit meer naar terug kan: een kale, overzichtelijke nieuwssite zonder allerlei overbodige rubrieken en koppelingen naar andere sites."
Op zijn weblog daagde Brouwers Nu.nl-hoofdredacteur uit: "Dus, beste Laurens, beste collega, pak je boeltje maar bij elkaar, hier is de site die NU ooit wilde zijn, maar inmiddels niet meer kan worden".
Verhagen is nog niet onder de indruk van News.nl, reageerde hij op zijn weblog. "De site doet feitelijk niets meer dan het weergeven van de laatste ANP-headlines. Geen selectie, geen rubrieken, geen columns, geen eigen nieuws." Verhagen heeft nog een andere sneer naar zijn concurrent in petto. "De statistieken van Spitsnet zijn niet om over naar huis te schrijven."
In augustus 2007 haalde Nu.nl, de populairste nieuwssite van Nederland, 50 miljoen bezoeken, terwijl Spitsnet er slechts 507 duizend kreeg, zo blijkt uit cijfers van de STIR, de Stichting Internet Reclame.
Ook Nieuws.nl experimenteert
Een andere nieuwssite, Nieuws.nl, startte donderdag met een nieuw concept: om vier uur 's middags ondergaat de voorpagina van Nieuws.nl een transformatie en verschijnt een luchtige '1600-sectie'. Tijdens dit 'cup a soup-moment' krijgt de Nieuws.nl-bezoeker onder meer een filmpje, een
recept, een mop en een cartoon. Cup-a-soup is overigens geen adverteerder op de site, zo laat Ton Visser van Nieuws.nl weten.
'Tijdstipafhankelijke nieuwsberichtgeving is een logische vervolgstap naar meer dynamiek in nieuwsvoorziening. In de VS zijn de eerste stappen op de vlak reeds succesvol toegepast', vindt Nieuws.nl-hoofdredacteur Roy Haan.
In de STIR-cijfers van augustus kwam Nieuws.nl uit op 1,8 miljoen visits. Nieuws.nl claimt zelf maandelijks meer dan 850 duizend unieke bezoekers, die samen tussen 20 en 25 miljoen nieuwsberichten aanklikken. De site biedt naast een archief dat teruggaat tot 2001 ook lokale nieuwsberichten gerangschikt per postcode. Nieuws.nl maakt gebruik van de berichtgeving van ANP-concurrent Novum Nieuws uit Amsterdam.
Eind deze maand lanceert NRC Handelsblad overigens de nieuwe nieuwssite van NRC Next.
Foto door: Velmasworld (CC)
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
7 Reacties
RAMON
Het kan nog kaler want ik en velen bij mij op mijn werk kijken op http://www.nuni.nl Het ziet er niet echt uit maar is mega handig 🙂
Ronald Bastiaans
@Bart. Ik ben benieuwd hoe jullie adverteerders gaan aantrekken. Met andere woorden, hebben jullie een terugverdienmodel? Met hartelijke groet,Ronald Bastiaans
Yvo
Ik ben blij dat ondanks de zogenaamde '1.0' er toch een hip 'beta' logo staat. Ik vond NU al juist zo kaal, dus ik zie niet hoe nog kaler, beter kan zijn. De kwaliteit van ANP berichten is ook erg marginaal en uitgemolken.
Klaas
Als ik snel & overzichtelijk wil ga ik wel naar http://trope.nu/ De keuze in nieuwssites wordt met de dag groter. Ik zie het nut van een nieuw merk voor de Telegraaf Media Groep dan ook niet zo, ze hebben naast Spitsnet en Telegraaf.nl ook nieuwnieuws.nl. Misschien moeten ze n top site maken in plaats van vier wannabe's
Ewout
Inderdaad beetje achterhaald. Er zijn er meerdere zoals http://www.vandaag.net
Ewout
Inderdaad redelijk achterhaald. Zijn er nog veel meer bijvoorbeeld http://www.vandaag.net
bart brouwers
@Bastiaan: er is geen businessmodel. De kosten zijn redelijk beperkt, de opbrengsten komen vooralsnog uit andere activiteiten. Als dat niet 1.0 is…