Deel dit artikel
-

Starbucks: hotspots in koffieshops “nieuwe inkomstenbron”

Klanten van koffieshopketen Starbucks die gebruik maken van de online mogelijkheden blijven gemiddeld negen keer zo lang als de klanten die alleen voor de koffie komen. Volgens Starbucks vormt het bieden van internetverbindingen dan ook "een nieuwe inkomstenbron". Het bedrijf wil niet zeggen hoeveel daarmee verdiend wordt.

Starbucks krijgt wekelijks 22 miljoen klanten over de vloer. Zeventig procent blijft hooguit vijf minuten per keer in de zaak. De overige dertig procent blijft gemiddeld twintig minuten. Klanten die gebruik maken van wireless LAN (wifi), waarvoor betaald moet worden, blijven volgens Starbucks gemiddeld 45 minuten in de zaak. De vice president van Starbucks Interactive noemt het dan ook "een nieuwe bron van inkomsten". Hoeveel daarmee wordt omgezet of verdiend maakt Starbucks niet bekend, ook zegt het bedrijf niet of de klanten die langer blijven meer koffie drinken.

De wifi-dienst van Starbucks wordt geleverd door T-Mobile, dat toegangpassen verkoopt die ook geschikt zijn om gebruik te maken van wifi-hotspots op vliegvelden, hotels en diverse andere plekken. Prijzen variëren van dertig dollar voor een maandabonnement tot tien dollarcent per minuut voor wie geen abonnement wil.

Starbucks heeft in de Verenigde Staten 2600 vestigingen. Ruim 2200 daarvan zijn voorzien van wifi-verbindingen, tegen het eind van dit jaar moeten alle vestigingen online zijn. Daarnaast is een begin gemaakt met het aanbieden van online faciliteiten in een aantal vestigingen buiten de VS. Het bedrijf haalt naast koffie en internettoegang in de shops ook inkomsten uit de verkoop van diverse artikelen (onder meer koffie en relatiegeschenken) via de site en levering aan kantoor. Daarnaast zijn er in de VS diverse boekenwinkels waarin een vestiging van Starbucks is opgenomen, zodat klanten tijdens of na het winkelen ook van de Starbucks-diensten gebruik kunnen maken.

De wifi-hotspots worden ook gebruikt voor interne bedrijsactiviteiten. Zo zijn de 'district managers' uitgerust met laptops voorzien van een wifi-mogelijkheid. Zodoende kunnen ze op locatie online op dezelfde manier als de klanten. Volgens Starbucks besteden deze managers zo'n tien procent van hun werktijd online.

Starbucks heeft ook mededelingen gedaan over het soort klant dat gebruik maakt van de online faciliteiten. Gebruikers zijn doorgaans mannelijke professionals. Er zitten de nodige reizigers tussen, maar ook plaatselijke professionals die met hun klanten in de koffieshop afspreken in plaats van naar het kantoor te gaan. Ruim tachtig procent logt in met een laptop, de rest gebruikt een PDA, een aantal dat volgens Starbucks overigens snel toeneemt.

In Nederland zijn (nog) geen vestigingen van Starbucks, wel heeft het een distributiecentrum in Amsterdam geopend. In 2000 had het bedrijf plannen om koffieshops in Nederland te openen, in de internetcafé's van Easy Everything. Dat ging uiteindelijk niet door. Toch is het waarschijnlijk dat de komst van de eerste Starbucks koffieshops in Nederland niet lang op zich laat wachten, getuige een uitspraak van Mark McKeon, de Europese baas van het bedrijf: "Als we hier eenmaal ons kantoor hebben geopend, dan volgen de eerste vestigingen als vanzelf."

Deel dit bericht

59 Reacties

Yvonne

schiet eens op met die Starbucks!!!!!!!!!!!!! ik verga van de trek!

luc boeke

Berichten uit landen waar Starbucks al langer coffee shops heeft (VS, CND) duiden erop dat de sfeer in de shops er met de hotspots niet voor iedereen beter op wordt. Gasten voelen zich niet langer op hun gemak tussen al die mailende, wappende, etc personen tijdens hun coffee break…

kingscup

kom net terug uit USA en het is helemaal top..bakkie zwart goud en een goede verbinding

ferdinand

het hebben van een goeie verbinding is een doel op zich. een reis waard. Mijn vriendin snapt er niets van, maar zie het als een soort religie. Sommige dingen zijn nu eenmaal niet uit te leggen. Als ik online ben voel ik de heartbeat van de wereld. of zo. snap je?

francesca

Ik snak naar een grande Frappuccino mocca with whiped cream! En wat zou het heerlijk zijn als ik met mijn laptopje kon chillen in de Starbucks. Ik kom ook net terug uit de US en ik zou het geweldig vinden als er ook eindelijk een Starbucks in nl. zou komen! HURRY!!!

sam

ik denk er echt zelf eentje te openen als het mogelijk is.. mmm

Katja

Ik ben blij dat ik vlakbij de Duitse grens woon: voor mij is Starbucks Düsseldorf te bereiken binnen 30 minuten, maar mijn geluk is pas écht compleet wanneer Starbucks naar Nederland komt. Onbegrijpelijk dat er niet al lang vestigingen geopend zijn….

anette

Ik kom net terug uit New York (Manhatten) ,en heb er een enorm leuke tijd gehad.Ik heb er alleen een Starbucks verslaving aan over gehouden, dus het wordt heel erg hoogtijd dat jullie hier in ons kikkerlandje een of meer gaan openen!!!!!!!!!!!!!

henk

Daarnet in Frankfurt geweest en lekker bij de starbucks gezeten. De koffie is er echt wel lekker en de hele sfeer is er gewoon helemaal ok. Het is bijna een soort club (of buurthuis van mijn part) waar je gewoon een beetje kunt relaxen. In tegenstelling tot gewone cafe's zie je hier ook veel meer mensen een boek lezen, huiswerk maken, of met een laptop. Hoewel de concrete inrichting overal anders is (ben Londen, New York, Hong Kong en Frankfurt geweest, among others), is de sfeer toch overal gelijk. Het wifi past gewoon zo goed in dit concept :) Amsterdam, kom op met die Starbucks!!!

Mary van den Berg

Ik ben net weer terug uit Amerika en ben een echte starbuckskoffie verslaafde. Een dopio, de sfeer waar vind je dat? Het wordt toch echt tijd dat in Nederland ook Starbucks komt.

Kees

Ergens heb ik het bange vermoeden dat het gros van deze reacties van dezelfde persoon komt.

Ringo

@kees 't Lijkt er wel op. Zou het de eigenaar van de coffee company zijn of heeft Starbucks al een mediabureau in dienst dat positieve postings doet? Misschien levert het weer het 'axe-effect' op 😉 http://www.mediafact.nl/comments.php?id=3227_0_1_0_C

Perry

In Parijs heeft Starbucks in twee jaar tijd een tiental vestigingen geopend met klaarblijkelijk succes. Het ligt in de lijn der verwachting dat Starbucks ook vestigingen in Nederland zal openen. Maar het lijkt of ze ergens bang voor zijn. Mischien dat Bagels & Beans en The Coffee Company al flink wat voorsprong hebben inmiddels die vrijwel niet meer is in te halen voor een nieuwkomer als Starbucks. Maar gezien de globale bekendheid lijkt mij dat er nog kansen genoeg zijn. Het is wel vijf voor twaalf…dus lokaties zoeken en openen!

Charly

Hebben vanavond met familie over Starbacks gehad. Tegen mijn dochter Mariska gezegt: " Stop met je werk als SPH ''er '' en begin een Starbucks, ik durf er wel geld in te steken." Ik zal wel de beste klant worden. Charly Methorst

eric schouten

Wat je vaak ziet in omringende landen is dat Starbucks een bestaande keten overneemt, heb je snel een aantal outlets en dus klanten. Bagels & Beans and The Coffee Company zijn dan inderdaad goede opties. In Duitsland werkt Starbucks samen met een grote Horeca keten die de Starbucks stores runt.

Simonetta

Nooit van Bagels & beans of coffee company gehoord (ofja die tweede wel van gehoord) maar in ieder geval nooit geweest. Ik weet van zoveel mensen dat ze starbucks helemaal geweldig vinden, en dan echt niet naar andere zaken gaan. Starbucks heeft een brand equity dat mensen zo zouden veranderen als starbucks naar nederland zou komen. Er zit geen logica in dat het bedrijf nog niet in Nederlands is. Een land dat zelfs in de film 9/11 wordt genoemd als een van de landen die met amerika samenwerkt en een van de meest amerikaanse dingen is er nog niet eens in nederland!!!!Starbucks moet en zal komen. Deze reacties zijn zeker niet door 1 en dezelfde persoon gegeven, de keten is gewoon gewild en zal een enorm succes zijn in ons kleine kikkerlandje. Zeker met het weer van deze week, wie wil er dan niet lekker opwarmen met zo'n starbucksmok tussen je handen in zo'n lederen fautieul???

Matthijs

Een vriend van mij heeft al eens contact opgenomen met starbucks. Dit ging over het openen van een eigen starbucks. Maar helaas werkt starbucks niet met een zogenaamde francise constuctie. Alles wordt in eigen beheer gedaan en meestal kom je er als ondernemer niet tussen. Maar vlak hier de positie van DE niet uit. Vooral met die senseo constructie. Veel nederanders drinken hun senseo bakkie lekker thuis. Maar starbucks komt vast wel in nederland maar ik denk dat ze hier gewoon uitgebreid marketing onderzoek houden vanwege bovenstaande speler.

Hans

Onlangs ben ik in New York geweest. Een geweldige stad. Starbucks maakte het compleet. Heb genoten van de heerlijke koffieprodukten. Mijn complimenten Open a.u.b. snel jullie shops in Nederland.

Bas R

Is dit wat je krijgt als je een buzz-marketing badrijf in de hand neemt ofzo? Hoezo gaat opeens de hele wereld op EMERCE verkondigen dat de koffie van Starbucks echt zo geweldig is? Los van welke koffie je lekker vindt: het slAAt nergens op om dat op een forum van een IT-business/marketing website te gaan verkondigen! Apple en Linux hebben een zwaardere fanclub dan Starbucks (lijkt me!), die hier op EMERCE in ieder geval sterker vertegenwoordigd zijn en als MS aankondigt dat de lancering van Windows Vista wordt uitgesteld, zien we hier toch ook niet alle Apple-fanaten roepen: ZIE JE WEL! MICROSUCKS!! Geef mij maar Apple/Linux of weet ik veel. Terwijl het laatste nog enige relevantie zou hebben binnen Emerce-omgeving… Conclusie: maak maar een printscreen van je opmerkingen en stuur die naar je opperhoofd en ontvang lekker je rijksdaalder, maar val mij niet lastig met je ranzigheid…

Fer

@Bas Amen…

Erik Kersten

Het zal niet tegen te houden zijn, maar voor mij hoeft het niet. Ken Starbucks natuurlijk ook, en alles is niet bepaald hosanna.(Monitoring America's favorite drug dealer: http://starbucksgossip.typepad.com/ ) Iedereen zou per definitie op z'n hoede moeten zijn als een bedrijf met dergelijk grote marktaandelen aan een invasie dreigt te beginnen. Binnen no-time ligt de concurrentie aan diggelen, drinkt iedereen al die fascinerende koffievarianten tegen veel te hoge prijzen, en vraagt men zich af waar toch de variatie in sfeer en smaak is gebleven die er voor de grote take-over was.Maar dat is blijkbaar wat het volk wil; als het uit de States komt is het goed (McDonalds was er ook ooit niet) en als iedereen op de wereld hetzelfde eet en drinkt is de global community een feit.Call me a cynic, maar geef mij maar wat variatie. En oh ja. Wifi is dus blijkbaar nog een manier om wat meer geld te verdienen. Succes ermee. Voor mezelf ben ik blij dat ik ff niet on-line ben als ik een koffie wil. Met of zonder goed gesprek, maar in ieder geval zonder laptop. Hebben ze ook een leestafel?

Stefan

Ik ken Starbucks uit de omringende landen maar ik vind ze vooral erg duur. Ze zouden de internettoegang via wi-fi gratis moeten maken maar dat kan je van een bedrijf als Starbucks niet verwachten. Ik drink mijn koffie wel ergens anders, ik ken genoeg bars waar ik gratis internettoegang krijg (en goede koffie ;-)).

Bas Paauw

Ik woon in de dichtstbe-Starbuck-ste plaats van de wereld, de Upper East Side van Manhattan. Overal dezelfde slappe koffie, overal dezelfde rij, overal dezelfde ongezellige sfeer en koude tafeltjes. Geen enkel gezellig koffiebarretje kon er tegen op concurreren. Heel de Upper East Side wordt bezet gehouden door de grote overheerser. Heel de Upper East Side? (pak dat vergrootglas op de Google map erbij) Nee! Er is nog één klein koffiebarretje dat dapper strijd voor haar bestaan op de Upper East Side! Mede dankzij hun GRATIS INTERNET weten zij de aanvallen van de grote overheerser keer op keer af te slaan. Ik heb het over de Down Town Up Town bar http://www.dtut.com . Het barretje is een look-a-like van Central Perk uit de serie Friends maar dan beter en gezelliger, zonder camera’s en acteurs die continu de grote bank bezet houden. En dus Gratis internet alhoewel dat van steeds mindere waarde is aangezien dat op steeds meer plaatsen is te vinden, binnen en buiten.

Pieter Venlo

Wij zijn net terug van de"west coast" van de VS. Starbucks is het einde, interneten en lekkere koffie en ook voor mij heerlijke thee. Het wordt tijd dat er shops komen in Nederland. Niet alleen in de randstad maar ook in Limburg.

Delphine

hoeveel kost zo'n koffie van starbucks eigenlijk ongeveer? want ik heb daar geen idee van. hopelijk komer er snel starbucks zaken in belgie& nederland.

Joke Bruis

Niet zo duur: de kleinste maat cappucino, de "Large" komt op 3 dollar (2,5 euro) en da's een flinke bak. Een latte op 3,50 dollar. Dus dat is goed te doen. Hoewel op zich best, haalt de koffie het natuurlijk niet bij een Illy of een Lavazza geschonken ergens in Toscane. Of beter nog, de lekkerste capuccino ter wereld bij Nannini in Siena. Maar dit terzijde.

beachmark

Dat Starbucks nog niet in NL is te vinden in de NL winkelstraten heeft van doen met de dominantie van DE.  In 1995 ben ik silent financial partner geworden in een Starbucks franchise in Toronto (Beaches suburb). Tot vandaag de dag doe ik nog steeds mee en nooit een seconde spijt van gehad. Ik heb echter nog nooit een kop koffie van ze gedronken. Je moet niet je omzet opdrinken. De komst van internet heeft inderdaad gezorgd voro een additionele inkomstenbron, maar ook gelijk geldi tot mensen die langer een stoel bezet houden en er nietextra door zijn gaan drinken. Ze zijn te geconcenteerd op hun scherm. Voor de komst van Starbucks hd je koffie en koffie. Tegenwoordig heeft Starbucks alleen al meer dan 1500 verchillende soorten koppen koffie. Probeer die maar eens uti je hoofd te leren. Geef maar een kop warme Chocomel vn de enige echte. Tot slot: al jaren is Starbucks in Amsterdam. In het havengebied heeft men een grote koffiebranderij voor de Europese vestigingen.

MS

Als de kwaliteit van de Starbucks in de US een maatstaf zal zijn voor eventuele shops in Nederland mogen ze wat mij betreft wel het één en andere aanpassen. In Amerika moest ik steevast een drie-dubbele espresso bestellen om een beetje in de buurt te komen van wat ik een acceptabel bakkie troost vind!

Stephanie

Ik ben verslaafd aan de Macchiato van Starbucks en kan niet wachten tot het ook in Nederland komt!

Don

Er komt voorlopig geen Starbucks in Nederland. Financieel gezien is het niet aantrekkelijk genoeg met een payback periode van minimaal 3 jaar als er nog landen zijn waar dit binnen een jaar te realizeren is. Wachten dus…

Wim

Ik word niet goed van al die ongeremde ophemelarij van Starbucks. Dat is gewoon puur fundamentalisme. Voor mij een reden om, als die club in Nederland voet aan wal zet, er nooit een stap binnen te zetten. Dezelfde reden trouwens dat ik ook zo ziek van Apple ben: dat gedweep met Jobs z'n kluppie, het komt me werkelijk mijlenver de keel uit.Als het buzz-marketing is, zou ik de dienstdoende bureaus nadrukkelijk willen adviseren om het allemaal wat minder Scientology-achtig te toonzetten. Als het geen buzz-marketing is, heb ik nog minder vertrouwen gekregen in het kritische onderscheidingsvermogen van mijn medemens.Want laten we wel zijn: het is en blijft koffie uit de VS, en een eeuwenlange traditie van het zetten van grote, smakeloze bakken bruinachtig vocht wis je niet zo maar uit.

beachamrk

Net de resultaten van 'mijn' Starbucks franchise mogen ontvangen voor het eerste halfjaar van 2006: ik lach mij het schompes. Ik houd niet van koffie ende hot chcolat is ook lang niet zo lekker als warme Chocmel, maar met een nettowinstmarge van meer dan 13 procent doen we het niet slecht in Toronto. Mijn investering van oktober 1997 is al meer dan vier keer terugbetaald. toch leuk om te zien dat zoiets kleins zo aantrekkelijk kan zijn. Het mag dan misschien geen Google rendement zijn, maar Google is dan ook een uitzondering. Nooitgeweten dat mensen bereid zijn om zoveel voor koffie te betalen, want late nwe eerlijk zijn, het is toch voor meer dan de helft de illusie die je betaalt.

Joke Bruis

@Wim: dus een PC-kloon is de Illy van Europa? Of is een Samsung telefoon de Douwe Egberts van Nederland? Help me!

Rene

Een Startbucks in Den Haag svp. Venti Latte, double shot

Powerwebgirl

1. als ik op google zoek op starbucks, pagina´s in het Nederlands krijg ik als eerste dit resultaat. Dus vandaar al die positieve reacties. Als je Starbucks niks vindt dan zoek je er ook niet naar.  2. Buzz marketing bureaus geven geen geld voor reacties en vragen ook geen positieve reacties, negatieve zijn daar ook welkom. zie http://www.buzzer.nl 3. Starbucks is nou eenmaal een belevingsmerk. Voor mij zou dat herinneringen aan mijn tijd in New York zijn. Kom maar op met die Starbucks.  4. Tim Hortons uit Canada zou trouwens ook niet erg zijn hoor. Daar hebben ze ook lekkere lunchmenus!

petra

ahh, wanneer komt die starbucks nou eindelijk, want nu moet ik nog helemaal naar duitsland!

tommy

Eerst gehoord dat er in de VS en Engeland Super koffie te verkrijgen is en daarna zelf in Barcelona en vervolgens in Parijs geproefd…… Wah! Waar blijft die ene Starbucks (niet te verwarren met Buzz lightyear van Disney Park) in Den haag????

Angelo

Ik ben in een starbucks in Madrid geweest. De koffie en thee waren prima, je kunt er lekker zitten en ook belangrijk: een van de weinige plekken waar je toen niet mocht roken!! Ik moest echt een starbucks binnen om frissen lucht te krijgen. Rook, uitlaatgassen enz. Van mij mogen ze komen.

jesse

Heb eens vernomen dat Starbucks een gentlemen's agreement heeft met DE/SL om elkaar niet in de weg te zitten… Zou wel verklaren waarom er geen Starbucks is in de Benelux. Zou persoonlijk ook geen andere reden kunnen bedenken, zeker gezien het distributiecenter in NL.

Sander

Ik denk dat de kans klein is dat Starbucks ooit naar NL komt aangezien we hier een heel andere koffiecultuur hebben dan in ons omringende landen. Wij nemens zelfs ons koffiezetapparaat mee op vakantie! Overigens kun je hier in Nederland al wel koffiedrinken en internetten/je mail ophalen. Met enige regelmaat haal ik mijn mail op bij BP tankstations waar ze hotspots van T-mobile hebben en doe ik meteen een bakkie! Jammer is dat je er niet kunt zitten.

Simone

Pas in Madrid geweest, en was voor het eerst in een Starbucks, had er trouwens nog nooit van gehoord. Ik moet zeggen dat ik het wel lekker vond, en in madrid kun je op mooie pleinen zitten waar veel mensen langskomen. Ik denk ook dat het belangrijk is waar je trouwens je koffie haald en hoe de sfeer is, dat maakt het altijd nog net iets lekkerder. Ik zou er niet rouwig om zijn als er een Starbucks in Nederland zou komen, is leuk voor de afwisseling. Altijd maar La Place of DE gaat ook vervelen.

Douwe

Ik heb in aanvulling op bovenstaande posts wel wat info die ik wil delen:-Starbucks' strategie is "de derde plek in het leven" in te nemen, na huis en werk; dan moet je dus (1) eerst overal zitten, (2) als de klant binnen is, moet ie willen blijven zitten, en (3) als ie geen tijd heeft, iets kunnen meenemen.-het is dus idd zoals iemand hierboven al zei een belevingsmerk; het image, het gevoel zorgt ervoor dat mensen terugkomen en zich ermee willen identificeren; dit zorgt er vervolgens voor dat prijs een minder relevant issue is; je wilt immers deelgenoot zijn in dat gevoel, of dat uitstralen naar anderen als je de koffie meeneemt.-natuurlijk moet in de basis het product goed zijn – iedereen die in italie is geweest weet hoe echte koffie moet smaken en hoe moeilijk het is die kwaliteit in bijv NL terug te vinden; de 'gewone' large coffee bij iedere starbucks in de VS is ook niet te drinken – echt zo'n typische veel te waterige plons; echter, het gaat bij starbucks dan ook niet om de standaard koffie, maar juist om alle variaties die ze aanbieden bovenop de koffie, espresso en cappuccino; die keuzemogelijkheid biedt een gemiddeld cafe of bar of zelfs de hoofdstedelijke bagels & beans / coffee company niet.-dit brengt me bij de strategie voor NL; voor zover ik weet heeft onderzoek jaren geleden uitgewezen dat nederlanders het liefst de koffie thuis drinken, dat we gewend zijn daar niet veel voor te betalen, en dat de variatie niet veel verder ging dan een wolkje melk en/of een klontje suiker; de manier waarop dat werd gezet was liefst in grote hoeveelheden; het beeld van de pruttelende kan met koffie die steeds zwarter staat te worden doemt op.. Ook in horeca was lange tijd dit de manier van koffie zetten.-Het is nog niet zo heel lang dat men in de horeca langzaam is overgegaan op italiaanse industriele apparaten waarbij elke koffie met knijptang wordt gezet; oa in reactie hierop en door globalisatie factoren is men in NL eindelijk ook variatie gaan aanbrengen in koffie drinken; wat nu heel gewoon is was tot 10 geleden helemaal niet gewoon: de espresso, cappuccino, macchiato en noem ze maar op, het omarmen van dit italiaans cultuurgoed is echt een trend van de laatste jaren; dit zou voor starbucks dus goed moeten zijn – ware het niet dat er nog een factor om de hoek komt kijken: hollandse zuinigheid; nederlanders zijn/waren niet bereid boven een bepaald bedrag uit te geven aan hun koffie – tja, wat heb je over voor een bak pruttel koffie?-we zijn inmiddels wat jaren verder; positieve ontwikkelingen: er is qua koffie een inhaalrace geweest op het kwalitatieve vlak, nederlandse ondernemers hebben eigen 'starbucks formules' in de markt gezet die blijken te werken (in amsterdam iig); minder positief: het succes van senseo bewijst dat bepaalde dingen niet veranderen; inferieure koffie die je thuis, "lekker makkelijk" en relatief goedkoop kunt zetten; ook het afhaal principe lijkt een obstakel omdat het in nederland niet echt ontwikkeld is; echter, duidelijk wel iets waar je als bedrijf sturing in kunt hebben;-bovengenoemde factoren zijn de belangrijkste waarmee wordt gestoeid – als men denkt dat de markt rijp is en de financiele modellen kloppen, komt men vanzelf; dat zal niet al te lang zijn; in EMEA headquarters van Nike in Hilversum zit sinds kort een pilot shop; een tweede volgt waarschijnlijk bij T-Mobile headquarters in Den Haag; Schiphol zou dan een mooie eerste open locatie zijn …

Joke Bruis

Schiphol heeft al Segafredo shops en counters waar het heerlijk koffie drinken is. Illy probeert nu met hetzelfde concept de VS te veroveren. Vanuit het gezichtspunt van lekkere koffie en het behoud en de export van Europees cultuurgoed een beter inititatief dan het binnehalen van Startbuks.

jessica

je klanten laten betalen voor je wifi verbinding kan echt niet meer

Sander

De belangrijkste reden dat Starbucks zich nog niet durft te vestigen in NL is de volgende: DE HOLLANDSE CULTUUR. In NL hebben we de luxe dat we allemaal een koffieautomaat hebben op kantoor waar we vaak gratis gebruik van maken. Hierdoor hoeven we de straat niet op voor een kop koffie. In heel veel landen is niet gewoon. Wij NL willen graag zitten met een kopje koffie en niet door de straten lopen met ons bekertje. (Hollandse gezelligheid). We waren nog niet klaar voor de vele koffievarianten. Dit is echter de afgelopen jaren flink veranderd. Starbucks wilde een vestiging openen in A'dam (Damrak of Kalverstraat of etc) maar heeft dit niet doorgezet. De laatste plannen voor een vestiging op Schiphol. Hier komen veel internationale mensen, die bekend zijn met de formule. Ook dit is in de ijskast gezet. Dus men durft niet omdat NL op koffiegebied afwijkt van de rest van de wereld. De Coffedealer

canol

@Jessica,precies, na al die reactie(s) ging ik ook naar een Starbucks in Istanbul. Om me heen waren nog zoveel wifi points. Wifi hoort er gewoon bij!

shirley

Er moet er gewoon een komen in nederland!

Chris

Ik vind het jammer als Starbucks niet komt en enigszins acceptabel als de Coffee Company uitbreidt, zolang ze maar begrijpen dat je er ook moet kunnen zitten, want daar gaat het bij Starbucks mede om. De sfeer, de geur van vanille en kaneel, Billie Holliday, oranje hanglampen… Je wilt een huiskamer waar je in kunt zitten. Ik hoop dus dat ze ook investeren in lekkere stoelen, met dat geld van Rattan Chadha 🙂

Michiel

Ik ben in een Starbucks in barcelona geweest.Ikzelf vond het maar een rotzaak, Het was super klein, geen comfortable stoelen, service was bagger (ik moest meer dan een uur wachten voordat ik mijn koffie kreeg) en er was maar 1 tafel met 4 stoelen in de hele zaak. En toen bleek dat ze mijn koffie waren vergeten om te maken.Toen ik hem eenmaal had en hem probeerde op te drinken, kotste ik het bijna meteen weer uit (ik was al misselijk, dus het lag niet geheel aan de koffie ;) Dus ik vond er niet zoveel aan in Barcelona, ik weet niet hoe het is in andere landen, maar zover ik het heb gezien hing er niet echt een sfeer. Maar verderrest wil ik nog wel was koffie proberen in NL en lekker gezellig zitten, maar dan Central Perk (Friends) style 😉

Mart

Waarom blijven mensen toch reageren op een artikel van meer dan 3 jaar oud? Daarbij komt nog dat de reacties totaal geen inhoudelijke relatie met deze site hebben. Het gaat vooral over lekkere koffie en weinig over interactive marketing… Misschien een idee voor de redactie om bepaalde topics na een tijd te "sluiten"? * inderdaad metdeze reactie hou ik het artikel net zo levend als de andere reacties…

Maarten

Haha, deze thread wordt een echte running gag!  Ik vraag me af of de 'viral marketeers' van Starbucks inmiddels al ergens anders werk hebben gevonden.

Mark van Rooijen

Als ik in Barca ben dan kan ik het niet laten om een bezoekje te plegen aan Starbucks 🙂

Joke Bruis

De formule op zich vindt meer en meer zijn plek in Nederland. Ga maar eens naar Lebkov & Sons aan de Turfmarkt in Den Haag (de straat van CS naar het Stadhuis). Lekker, prettig en gezellig. En al vroeg open. Een lekkere bak wil je ook voor het werk. En dat werd niet altijd begrepen.

Pascal Theunissen

Kennelijk leeft het Starbucksgevoel steeds meer en meer in NL. Na enkele vakantie's overzee ben ik ook op zoek naar een soortgelijke beleving in NL.  Bijna nergens kun je koffiespecialiteiten drinken terwijl je onderuithangt in een lekker lounge stoel of sofa. Vorige weekend 1 toko gevonden in Rotterdam. Naast de koopgoot op de hoogte van de V&D op een hoek van de straat.  Ik weet alleen de naam zogauw niet.

Ton Plekkenpol

Starbucks is één van de eerste fenomenen van "expect the unexpectit". Menige Nederlander komt uit Amerika terug met zo'n gevoel van "waar is mijn chilled vanilla white cream". Het is een soort magie en dat is zo knap, ze wordt gevuld met de inhoud van de werknemers. Ik heb geen Amerikaanse Starbucks gezien waar het personeel ook niet Starbucks was. Ga eens naar Oberhausen in Duitsland, centrum O. Daar is ook een Starbucks. Maar het personeel is Duitsland, geen Starbucks Land. Oftewel, de authenticiteit van de medewerkers die zich wel of niet identificeren met een merk, laden het werk ook daadwerkelijk in. In Duitsland missen ze de boot. Net zoals de Australian is dat ook een uitdaging. In Rotterdam is je Chilled Coffee Shake warm, en de dame flikkert die shake voor je op de toonbank. "Het voelt warm, maar is koud" roept ze je toe. In Arnhem is die toch echt ijskoud. Het personeel is aardig. Steeds opnieuw. Maar de Australian in Utrecht bestaat weer uit Slaves from The Past, met ketenen en bovendien een spelend kind achter de toonbank die de ijsjes mengt met Barbie. Kortom, ik hamer er altijd op: What Managers Say, What Employees Hear; het is nooit hetzelfde. Behalve als je mensen traint en helpt te luisteren en te voelen. STARBUCKS is niet de beste kwaliteit, dat heeft Nestle ook. Maar het is het GEVOEL, en dat is pure psychologie. Starbucks is een gevoel in combinatie met een schitterend menu. Ga naar Oberhausen en test het uit! En probeer ook de Nestle stand, die is er vlak bij! (Nestle is uberhaupt een gevoel dat niet geladen wordt door z'n medewerkers)Groet, Ton Plekkenpol

Angie

Vanilla etc heeft bij mijn weten niets met Starbucks te maken. Ik woonde tien-twaalf jaar geleden in de VS – geen idee of Starbucks destijds al bestond – en toen had zo ongeveer elke koffiemachine al smaken als 'french vanilla'. Angiedie dol is op hazelnootkoffie en die altijd weer overal ziet verdwijnen, ook hier in Engeland waar ik nu woon

Esmee

Nederland lijkt af en toe wel een achtergebleven gebied als het aankomt op trendy zaken. Waarom is wat in het buitenland al jaren een begrip is hier niet mogelijk?

Arthur

Terug uit New York, telkens weer genoten van de heerlijke koffie en de fantastische chocolade taart die haast op elke hoek te koop is.Wanneer krijgen we deze heerlijk heden in Amsterdam?

vos

Hopelijk zet de ontwikkeling snel door dat je met wifi overal gratis kunt inloggen. De ontwikkelingen zijn er al. Is een kwestie van tijd dat ze deze 'krenterige' inkomstenbron zien opdrogen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond