Deel dit artikel
-

Startup Soocial na moeilijk jaar weer financiering

[Startup watch] Soocial heeft na een lastig jaar achter de rug. “Vooral financieel, het was moeilijk om investeringen te krijgen”, aldus medeoprichter Stefan Fountain. Maar het Nederlandse bedrijf, dat op moet boksen tegen grote spelers als Google, heeft eindelijk weer een investeringsronde weten af te sluiten.

"We zijn er doorheen gekomen", vertelt Fountain, die verwijst naar het afgelopen jaar. Soocial, waar de gebruiker zijn contactgegevens bij verschillende apparaten beheert, waaronder de contactdata in de mobiele telefoon, heeft betaalde accounts ingevoerd om het businessmodel te kunnen verantwoorden.

Een groep angels uit Amsterdam heeft geld gestoken in het bedrijf. Exacte bedragen wil Fountain niet noemen. Hij geeft toe dat het niet riant is, maar ‘genoeg om de komende twaalf maanden door te komen’. "Daar ben ik blij mee. We maken een ingewikkeld product waar veel ontwikkeling in moet gaan voor je iets hebt waar je geld voor kunt vragen. Daar heb je een aantal jaren voor nodig, vooral als je concurreert met bedrijven als Google. Het is David tegen Goliath en dat is niet altijd makkelijk."

Premium

Om de investeerders over de streep te trekken heeft Soocial, dat nu drie jaar bestaat, begin april premium diensten ingezet. "De basisdienst is gratis, voor het bedrag van een kopje koffie kan een gebruiker nu per maand extra functionaliteiten afnemen. Je kunt bijvoorbeeld meer contacten synchroniseren."

Fountain: "We zitten boven verwachting qua omzet. De conversie zit op vijf procent. Nu moeten we zorgen dat de totale volumes omhoog gaan." Soocial heeft op dit moment 63.000 gebruikers, waarvan 3.150 een betaald account hebben. Voor drie euro per maand of 29 euro per jaar heeft de gebruiker beschikking over de betaalde diensten.

Geen winst

De omzet zit in de ‘tienduizenden’. "We maken nog geen winst en draaien ook nog niet break even. Maar we zijn op weg. Het is nu zaak een brede groep binnen te trekken. Daarvoor moeten we goed vindbaar zijn in de zoekmachines", aldus Fountain.

Een jaar geleden had Soocial een kleine 31.000 gebruikers. Fountain liet toen weten dit jaar wel aan het tienvoudige te zitten. "Ik was te optimistisch. Dat is de aard van de ondernemer. We hebben nu besloten op de korte termijn naar de omzet te kijken en te bewijzen dat een model met premium diensten werkt. Dan wordt het een makkelijke rekensom wanneer we straks naar vervolginvesteringen zoeken."

Het was geen harde eis van de investeerders, maar, zo laat Fountain weten: "Als we nu geen omzet hadden gehad, dan was het een lastiger verhaal geweest om een nieuwe ronde af te sluiten."

Concurrentie

"Het is bekend dat Google veel doet met de data die de gebruiker bij het bedrijf opslaat. Ze scannen e-mail om te zorgen dat er relevante advertenties getoond worden in e-mail. Dat is slim, maar het is niet onze manier van werken", aldus Fountain. Soocial gaat niet aan de haal met gegevens, maar zegt enkel te faciliteren.

Directe concurrentie met Google, daar wil Fountain niet aan beginnen. "Ik wil goed samenwerken. Wij zien, doordat Google niet meerdere accounts synct, dat veel mensen die op Google zitten, bij ons betaald account nemen. Bij ons kun je wel meerdere accounts syncen. Je moet op andere vlakken waarde bieden voor je gebruikers." Naast Google Sync is MobileMe van Apple een soortgelijke dienst.

Business

Naast het syncen van contactgegevens, wil Soocial het komend jaar ook de samenwerking tussen gebruikers in een product omzetten. "Als ik mijn gegevens update, dan krijgen mijn vrienden bij Soocial automatisch die evandernigen door als ik dara toestemming voor heb gegeven. Dat gaan we uitbreiden, je kunt het toepassen op groepen als families en verenigingen. We maken er een business product van."

Het product staat of valt bij het bereiken van de kritische massa. "Dat klopt. Maar kijk, Soocial is ook handig zonder dat je vrienden erop zitten. Voor persoonlijk gebruik bijvoorbeeld, om je adresboeken aan elkaar te koppelen, een back up te maken. Daar voegen we meer functionaliteiten aan toe."

Deel dit bericht

1 Reactie

Frans Jan Boon

Stefan, gefeliciteerd met deze succesvol afgesloten investeringsronde. En vergeet niet dat David uiteindelijk Goliath versloeg!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond