Deel dit artikel
-

Tapps: toekomst ligt in segmentatie, niet in bulk

Tapps is groot geworden in het exploiteren van databases van publishers en mediabedrijven, maar die strategie gaat eindelijk veranderen. “Vroeger was e-mail een massamediumtool. Tegenwoordig draait het om gesegmenteerde campagnes, Op het juiste moment wil je de juiste boodschap naar de juiste persoon versturen”, aldus Marco Ruivenkamp, de kersverse Managing Director bij Tapps.

Ruivenkamp: “We zullen nog steeds bulkcampagnes blijven doen, maar er is meer mogelijk. Op het gebied van e-mailmarketing zie je meer gebeuren, bijvoorbeeld met de lead programma’s die er zijn. Als je ziet wat adverteerders doen, dat is meer dan wat wij doen. We kijken nu hoe we verder gaan in dit verhaal.”

Volgens Ruivenkamp draait het om het verzamelen van data om dat vervolgens na analyse weer beter in te zetten voor een vervolgcampagne. “Vroeger verzamelde iedereen e-mailadressen, om daarna een campagne eruit te knallen.Tegenwoordig draait het om gesegmenteerde campagnes.”

Optimalisering

Hij vervolgt: “De kracht van online campagnes zit in het tussentijds optimaliseren van een campagne. Als er een aanvraag binnenkomt van een adverteerder die mannen en vrouwen in de leeftijd van 18 tot 44 wil aanspreken, dan gaan wij dat opsplitsen naar verschillende doelgroepen. In plaats van miljoenen, gaat het dan in plukjes van 100.000. Na de eerste campagne kijken we wat het beste is geopend, met welk onderwerp et cetera. Daarna komt de optimaliseringsslag die het uiteindelijke resultaat moet verbeteren.”

Voor de strategiewijziging, draaide Tapps voornamelijk bulkcampagnes. “Dat ging puur om branding. Nu zie je bijvoorbeeld bij automerken dat ze de conversie omhoog willen krijgen en zich bijvoorbeeld richten op aanvragen voor proefritten.”

Er zijn inmiddels wat testen gedaan binnen de financiële markt. “Ik kan nog geen namen noemen, maar het ziet er goed uit. Het is te zoeken in de hoek van de leenpartijen.”

Social media

Echt snel is Tapps niet te noemen op dit gebied. Meerdere e-mailmarketingbdrijven ziijn al bezig met segmentatie. Ook op het gebied van social media en e-mail, een andere trend die steeds meer opkomt binnen e-mailmarketing, heeft Tapps geen concrete plannen. “Social media wil ik graag meenemen, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat we nog niet bezig zijn met samenwerkingen op dat gebied.”

Ruivenkamp hoopt ontwikkelingen op dit gebied dit jaar nog op te starten. “In welke vorm en op welke manier, dat weten we nog niet. Verschillende adverteerders staan te trappelen om daarmee te experimenteren. Ik ben benieuwd wie er voorop lopen en waar we op mee kunnen leunen.”

Ruivenkamp was sinds december 2009 Commercieel Directeur bij Tapps. Daarvoor zat hij in Londen bij Yahoo waar hij Deputy Agency Sales Director was. Sinds begin deze maand is hij Managing Director bij Tapps.

Koud een jaar nadat Ester van Schaik directeur van e-mailbureau Tapps werd, nam ze al weer afscheid. Zij kwam aan het roer van Tapps toen oprichtster Annemiek Verhagen besloot te vertrekken. Halverwege vorig jaar werd het Engelse moederbedrijf van e-mailmarketeer Tapps, TMN Group, overgenomen via een reverse take over.

Deel dit bericht

2 Reacties

Wouter

Gefeliciteerd – mooie stap, enjoy!

Steven

De toekomst van Tapps eindig geloof ik vandaag. De tent is dicht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond