Telegraaf gelooft in narrowcasting

De Telegraaf Media Groep (TMG) maakte deze week bekend een meerderheidsbelang in narrowcastingbedrijf Librium TV te nemen. Een signaal dat narrowcasting een belangrijker onderdeel voor TMG wordt.
De digitale tak van TMG is nauw betrokken bij Librium TV. Vanuit de unit Exploratie – die valt onder de digitale tak – worden nieuwe TMG-initiatieven ontwikkeld waar narrowcasting onderdeel van is. De komende tijd zullen enkele nieuwe crossmediale projecten het daglicht zien, zegt Dennis Kuperus, mede-oprichter van Librium TV.
TMG heeft nu een aandeel van 84 procent in Librium TV, dat wás 40 procent. De overige aandelen zijn in handen van eigenaren Kuperus en Tijmen Bosch. Librium TV blijft een zelfstandig onderdeel, zegt Kuperus.
Het narrowcastingnetwerk van Librium TV bestaat uit enkele duizenden schermen. Deze bevinden zich in de Nederlandse restaurants van McDonald's, zo'n 250 bussen van vervoersmaatschappij Veolia, een aantal Amsterdamse metrostations, verschillende media- en reclamebureaus, tankstations, winkelcentra en in een selectie van Nederlandse kapsalons.
Vlaggenschip van het netwerk zijn de McDonald's restaurants. Op dit moment zit de meeste groei in het openbaar vervoer, aldus Kuperus. Een plan om een netwerk in de Arena uit te rollen, komt nog niet van de grond.
Bij Librium TV werken zo'n 15 mensen aan de productie van video's. "Wij doen dat zelf, omdat we zo flexibeler zijn en video's kunnen maken die zijn geschikt voor narrowcasting." De nieuwsberichten die te zien zijn op het netwerk van Librium TV worden afgenomen van TMG, met name van Spits.
De samenwerking tussen TMG en Librium TV zal niet echt veranderen, nu TMG een meerderheidsbelang heeft, vertelt Kuperus. "Die was al heel nauw. Dit moet je vooral zien als een signaal van TMG dat het de narrowcastingmarkt heel serieus neemt."
Adverteerders
Kuperus noemt geen omzet- of winstcijfers. "TMG is een beursgenoteerd bedrijf." De belangstelling van adverteerders is volgens hem groot. Vooral onder filmdistributeurs. Dat heeft volgens Kuperus te maken met de specifieke filmcontent die te zien is op het Librium TV netwerk. "Wij verkopen advertenties rondom een filmprogramma."
Dit model van ‘specifieke content koppelen aan advertenties' wil Librium TV verder uitbouwen. Het bedrijf wil bijvoorbeeld ook reisprogramma's gaan maken.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reacties
blogdog
In tegenstelling tot mijn eerdere reactie op de nieuwe wind die bij Talpa Digital waait, klinkt dit veel positiever… Librium heeft kennelijk geconcludeerd dat narrowcasting meer moet zijn dan een losgeweekt reklameblok. Narrowcasting schermen moeten ook relevante informatie bieden en een relatie hebben met de omgeving waar ze staan, anders worden ze niet bekeken (ik spreek hier uit ervaring). Ik hoop dat deze weg verder wordt geexploreerd met de content die TMG heeft te bieden, want daar heb ik hoge verwachtingen van. Succes!