Deel dit artikel
-

Time Warner op eBook-markt, Bol.com start met test

Time Warner gaat elektronische versies van boeken online verkopen. Het mediaconcern heeft hiervoor een speciale afdeling in het leven geroepen; Internet-only Publishing. De boeken kunnen vanaf begin volgend jaar gelezen worden op laptops, organizers, Palm en Rocket eBook. Ook Bol.com, onderdeel van Bertelsmann, gaat proeven nemen.

Bol. com , online boekhandel en dochterbedrijf van de Duitse multinational Bertelsmann , is ook van plan om met elektronische content online te komen.

Daniël Ropers, Managing Director Nederland van Bol.com: "We zijn op dit moment voor Europa bezig met een experiment. Met een aantal Duitse uitgevers testen we Rocket eBooks. We willen een gesloten systeem maken waarbij je alleen toegang krijgt als je een password hebt. Hierdoor beschermen we de rechten van de makers van de content. Het experiment bevindt zich op dit moment in een fase waar de uitgever zich afvraagt of de consument behoefte aan zijn product heeft. In Duitsland komen we deze zomer met elektronische content op de markt. Als er in Nederland blijkt dat er vraag naar eBooks is, dan zullen we het ook aanbieden."

Barnes & Noble , het Amerikaanse dochterconcern van Bertelsmann is al een stapje voor op Time Warner. Afgelopen januari bereikte het bedrijf een akkoord met softwaregigant Microsoft om samen een eBookwinkel te lanceren. Hierbij willen de bedrijven gebruik maken van een technologie ontwikkeld door Microsoft; ClearType. Met dit systeem wordt kleine tekst beter leesbaar op het scherm.

In het publiceren van eBooks schuilen nog andere gevaren. De rol van uitgever en bijvoorbeeld distributeur zal door elkaar gaan lopen als gevolg van eBooks. Iedereen kan zelf zijn werk online zetten en daardoor zal de uitgever overbodig worden. Kortom, schrijvers kunnen hun eigen werk aan de man brengen als het eBook voet aan de grond krijgt. Volgens analisten is dat een reden voor de industrie om de ontwikkelingen te vertragen op de eBook-markt.

Onzin, zegt Time Warner. Volgens de mediagigant is het eBook een uitstekende manier om manuscripts waar de uitgever aan twijfelt, te testen. Maar ook schrijverstalent kan via het eBook haar werk makkelijk aan de uitgever presenteren.

Time Warner denkt dat het eBook nieuwe markten kan aanboren. Volgens de mediagigant kan ze moeilijk verkoopbare boeken makkelijk online verkopen. Ze kunnen ook door dit nieuwe systeem de consument beter bedienen en daardoor meer mensen bereiken. Online kan Time Warner meer specialistische boeken verkopen. De eBook zal te vinden zijn op iPublish.com .

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond