Deel dit artikel
-

‘Toenemende interesse van marketeers in weblogs’

Het populairste interactieve instrument onder marketeers is de eigen website. Dit blijkt uit de SpinAwards Interactieve Marketing Monitor 2005, een onderzoek naar interactieve trends onder marketeers. De helft van de respondenten vindt interactieve TV een interessante ontwikkeling. Bijna tweederde vindt de opkomst van weblogs een interessante ontwikkeling.

Stichting SpinAwards onderzocht samen met RM Interactive, onder de naam SpinAwards Interactieve Marketing Monitor de trends en ontwikkelingen op het gebied van interactieve marketing in Nederland. In totaal werkten 410 marketeers aan het onderzoek.

Opvallend is dat 1 op de 5 marketeers zijn huidige bureau ziet als de beste adviseur voor interactieve marketing. De onderzoekers noemen dit cijfer ‘schrikbarend laag’. “Traditiegetrouw zijn bureaus de plek waar marketeers hun kennis vandaan halen. Het lijkt er dus op dat de traditionele bureaus, in de ogen van de marketeer, de boot aan het missen zijn,” aldus de onderzoekers.

Het populairste interactieve instrument onder marketeers is net als vorig jaar de eigen website (98% beschikt over een eigen website). E-mail scoort nog steeds hoog, waarbij 73% aangeeft een eigen e-mailnieuwsbrief in te zetten binnen de interactieve mix. Ook banners zijn nog altijd populair en worden door 63% ingezet.

Een jaar geleden waren zoekmachines het instrument, waarvan marketeers absoluut overtuigd waren dat ze daar meer geld aan zouden uitgeven. Die belofte heeft de marketeer niet gebroken. 56% geeft nu aan zoekmachines te gebruiken als interactief instrument (vorig jaar: 31%). Ook online games zijn aan een opmars bezig. Vorig jaar werden games in 13% van de gevallen ingezet; nu geeft 20% aan dat zij gebruik maken van online games binnen de interactieve mix.

Uit het onderzoek blijkt dat 75% van de marketeers van mening is dat er in Nederland nog te weinig gebruik wordt gemaakt van interactieve marketing. Vorig jaar was dit overigens nog 67%. Als dezelfde vraag wordt gesteld, maar dan voor het eigen bedrijf, blijkt 43% te vinden dat het eigen bedrijf te weinig gebruikt maakt van interactieve media (vorig jaar: 44%).

Deel dit bericht

1 Reactie

Gerben Dijkgraaf

Ik ben benieuwd of er bij het schrijven van dit artikel is nagedacht over de nieuwe wet Marktmisbruik. In essentie staat dat een artikel op http://www.mediafact.nl/comments.php?id=10780_0_1_0_C. Het kan een interessante discussie zijn

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond