Deel dit artikel
-

TPG bij drie beste websites Europa

Nederlandse websites doen het redelijk goed wat betreft kwaliteit en toegankelijkheid van bedrijfswebsites, blijkt uit Zweeds onderzoek. TPG wist zelfs door te dringen tot de top drie. Alleen Svenska Cellulosa (Zweden) en Stora Enso (Zweden/Finland) bieden betere sites.

Het Zweedse investeringsbureau Hallvarsson & Halvarsson onderzocht voor de vierde keer de kwaliteit en toegankelijkheid van de websites van de 157 grootste Europese bedrijven. De websites van Nederlandse ondernemingen zijn op TPG (3) na geen hoogvliegers, maar Shell (24), Philips (36), ABN Amro (46) en Heineken (68) scoren bovengemiddeld. Unilever zit precies op het Europees gemiddelde met een score van 58 punten en komt daarmee op de 77ste plaats.
 
Over het algemeen is de kwaliteit van de Europese bedrijfswebsites verbeterd vergeleken met vorig jaar, zo concluderen de onderzoekers, maar bij de Belgische bedrijven gaat die kwaliteit juist achteruit. De zes onderzochte Belgische bedrijfswebsites halen gemiddeld slechts 48 op 100. Dexia is de enige die net het Europese gemiddelde van 58 op honderd haalt.
 
De onderzoekers baseren zich voor hun beoordeling op een lijst van honderd criteria. Die maakten ze door aan 150 analisten, investeerders en economische journalisten te vragen wat ze belangrijk vinden op bedrijfswebsites. Uit hun antwoorden blijkt onder meer dat de website van bedrijven voor hen veruit de belangrijkste informatiebron is over het bedrijf in kwestie: 85 procent van die informatie vinden ze op die manier.
 
Meer informatie over het onderzoek is te vinden op www.webranking.nu

Deel dit bericht

9 Reacties

Egor Kloos

TTja, jammer dat er niet goed naar de kwaliteit van de code die naar de browser wordt gestuurd is gekeken. Vrijwel alle sites in de top 10 valideren niet en zijn simpelweg slordig opgezet. Dit is een ‘ranking’ die meer met marketing te maken heeft dan met kwaliteit.

Kars

Ik ben het eens met Egor. De toegnkelijkheid van de tpg.com is wat mij betreft belabberd: alles is in een frame gepropt, en de layout is volledig in tables opgelost. Iets wat het browsen van deze site voor zowel minder validen als bijvoorbeeld zoekmachines zeer moeilijk maakt. Het lijkt verdorie wel een site van vijf jaar geleden!

Jerry

Is het toevallig dat de nummer 1 ( http://www.sca.com ) van de lijst. Gemaakt is door de mensen van webranking.nu ?   http://www.halvarsson.com/page.asp?ContentId=1218&m=16  Kunnen we binnenkort TPG ook bij de klanten lijst verwachten?

Gerard

Jammer dat "techneuten" weer gaan neuzelen over de werking van de site. Het gaat met name over de transparantie van het bedrijf TPG, en een vertaling in functionaliteiten. Daarvoor heeft TPG een prijs gekregen, dus even verder denken dan het bouwen…..

Investor

Inhoudelijk is het een hele goede website!

Henk-Jan

Ik krijg het idee dat er een paar mensen niet goed hebben gekeken naar het artikel in de FT: http://news.ft.com/cms/s/ecf444e4-2bf8-11d9-8339-00000e2511c8,dwp_uuid=fb0d80f4-2663-11d8-81c6-0820abe49a01.html. Zie hier de PDF versie: http://www.webranking.nu/pdf/FT%203%20nov%202004%20Southern%20comfort%20for%20net%20investors.pdf.  H&H beoordeelt ongeveer voor 80% op content. Dit weegt dus het zwaarst. In het artikel staat o.a.: "Many of the buyers are found among the top 25, and there is a correlation between buying a report and an interest in improving the corporate website. The winner, SCA, develops its corporate website itself, but is a client of H&H for intranet solutions and H&H’s consultants also have helped it with special features. With the format of the study this has no influence on the results." Zoals Gerard al zei, even verder kijken dan de technische kant van het verhaal.

Egor Kloos

Dit artikel stipt o.a. kwaliteit en toegankelijkheid aan. Juist daar plaats ik mijn vraagtekens. Maar inderdaad het report kijk o.a. ook naar transparantie en in het algemeen zien we voor dergelijke sites wat dit betreft vooruitgang. Bedrijven beginnen internet steeds beter invullen. Dat neemt niet weg dat bedrijven tot op de dag van vandaag benadeeld worden door gebrekig productie. Al het goede werk van de webteams die de sites van inhoud voorzien worden ondermijnd door leveranciers die hun vak slordig uitoefenen. De TPG site bijvoorbeeld kan absoluut veel beter, goede inhoud alleen maakt nog geen goede website. Verouderde en slechte presentatie technieken (HTML) zorgen er voor dat een site zelfs onder de maat is. Kom op TPG en co. eis kwaliteit voor je geld!

Jos

@EgorHoezo is HTML verouderd? Wat wil je dan? Flash ofzo? Sinds wanneer bepaald de onderliggende programmatuur de aantrekkelijkheid van een site.  CONTENT IS KING Jos (wat niet wil zeggen dat ik het onderzoek goedkeur. Het lijkt wederom op verenstekerij)

Boyd

(Shameless plug) De top-5 heeft nog een Nederlands tintje. Concept en consulting voor de site van nr. 4, TeliaSonera, is gedaan door een Fins/Nederlands team van Satama. En, inderdaad, het onderzoek gaat m.n. over kwaliteit en toegankelijheid van 'investor relations' informatie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond