Deel dit artikel
-

Tussenstand: het bereiksonderzoek

Hoe staat het met het onafhankelijke bereiksonderzoek voor internet?

Nederlandse adverteerders roepen al geruime tijd om een onafhankelijk bereiksonderzoek voor internet. Wie gaat dat doen en hoever zijn ze ermee?

Mei 2003 – Acht bedrijven voor online reclame zetten de Stichting Internetreclame (STIR) op, om online bereiksonderzoek te stimuleren. AdLink, Ilse Media, IP iMedia, Lycos, MSN, Tiscali, Wanadoo en WebAds willen adverteerders laten zien hoe Nederlandse internetters surfen en welk type mensen er op welke sites komt.

September 2003 – Veertien marktonderzoeksbureaus hebben zich aangemeld om het bereiksonderzoek uit te voeren. STIR stelt daaruit een ‘shortlist’ samen van vijf bureaus. De namen van deze partijen blijven geheim.
Februari 2004 – Intomart/Gfk en Nedstat worden door STIR aangewezen om het bereiksonderzoek uit te voeren. Er zal gewerkt worden met een panel van vierduizend mensen, een aantal dat binnen enkele jaren meer dan verdubbeld zal moeten zijn. Dit panel maakt gebruik van een ‘Webmeter’, een inlogmethode die het mogelijk maakt om te bekijken wie uit het panel de sites bezoeken die meedoen aan het bereiksonderzoek.

Vanaf februari 2004 – STIR zal contracten sluiten met sites die mee willen doen aan het bereiksonderzoek. Het zal ook actief werven om zoveel mogelijk deelnemers voor het onderzoek te vinden. Deelnemende sites koppelen een code aan het website-adres (de url), op basis waarvan de leden van het panel worden herkend; het surfgedrag op niet-aangesloten sites wordt niet in kaart gebracht.

Juni 2004 – Het bereiksonderzoek zal van start gaan. Degenen die zich in de voorafgaande maanden hebben aangemeld krijgen vanaf dat moment direct inzage in de resultaten.

www.internetreclame.org

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond