Deel dit artikel
-

Tweede ontslagronde bij Virtual Affairs

Webbureau Virtual Affairs heeft tien van de zestig arbeidsplaatsen geschrapt. Het is de tweede ontslagronde dit jaar. Volgens directeur Rens Alban is de afslanking nodig om de kosten in lijn te brengen met de opbrengsten. "Onze bezetting was te groot voor het werk dat we in portefeuille hebben."

De markt waarin Virtual Affairs opereert, kampt volgens Alban met een terugloop van het aantal opdrachten. Ook is de beslissingstijd bij opdrachtgevers toegenomen. "Je ziet dat mensen zorgvuldiger zijn als ze een opdracht plaatsen. Ze willen de kostenvoordelen goed onderbouwd hebben", aldus Alban.

Virtual Affairs, dat websites en internetapplicaties bouwt en implementeert, trok onlangs nog nieuwe financiering aan van XIBBIX, een onderdeel van investeringsmaatschappij Indivers. De investeerder werd voor twintig procent eigenaar van Virtual Affairs.

Volgens directeur Rens Alban was er geen reden om "in te teren" op de nieuwe kapitaalinjectie. "Van april tot en met augustus hebben we break-even gedraaid, maar de vooruitzichten zijn nu zo dat we scherp aan de wind moeten varen. Wij betreuren de ontslagen ten zeerste, maar door deze stap te nemen blijven we een gezond bedrijf." De ontslagen vallen zowel in commerciële als operationele hoek, aldus de directeur.

Deel dit bericht

19 Reacties

MrCritical

Dit is reeds de 2de ontslagronde bij dit bedrijf waarbij niemand zeker is van zijn baan of toekomst in de komende periode. Door deze actie heeft de ondernemer zijn deur wijd opengezet voor de waarschijnlijk toch al niet gemotiveerde werknemers (waarom zou je niet uitzien naar een andere werkgever als je keer op keer verrast wordt door ontslagronden?). De ondernemer geeft aan dat hij niet erg kan ondernemen gezien de uitspraak: "Ze (klanten) willen de kostenvoordelen goed onderbouwd hebben" Welkom in de wereld die ondernemerschap heet 😉

Marijn

Mr. Critical, Ik nodig je uit om niet alleen je naam te vermelden onder je uitgesproken ondernemersadvies, maar direct ook je zelf bereikte successen te melden als ondernemer. Ik neem tenminste aan dat je succesvol ondernemer bent…Hopelijk kun je me dan ook uitleggen wat je precies leest in het door jou aangehaalde citaat. Dat is mij nl. onduidelijk. Maar ik ben ook geen ondernemer 😉

MrCritical

Marijn, of ik me nou Marijn of MrCritical noem… zegt jou niks meer over mij toch ?Waarom zou ik een (top)ondernemer moeten zijn om kritiek te kunnen leveren op een ondernemer die niet erg loyaal is naar zijn werknemers als het er op aan komt (mijn conclusie) ? (ik ben overigens wel ondernemer als je het echt weten wil) 1 van de redenen die de directeur in kwestie aangaf was dat (mogelijke) klanten meer kritisch waren geworden ten opzichte van the good old days (dat haal ik uit het citaat met mijn fantasie). Blijkbaar voorziet herr director dat hij met Virtual Affairs niet meer voldoende voldoet aan de wensen en eisen van de klant in het algemeen. Marijn ik daag je uit om eens op de inhoud te reageren en niet op de vorm ! alvast bedankt 😉

reet

Ik denk dat het aan emerce is om te bepalen of iemand anoniem reageert of niet. Maar los van dat, je hoeft toch geen automonteur te zijn om te herkennen dat een lada een slechte auto is?

mark

Ach het valt wel mee, Virtual Affairs wil de ontslagen werknemers gewoon vervangen door iets beters. Waarom zou er anders op de homepage staan: 'Virtual Affairs zoekt weer nieuwe collega's! Bekijk hier onze huidige vacatures.' ? Of het is een webbureau wat niet eens in staat is z'n eigen site te onderhouden? Dan kan ik me voorstellen dat de klanten gaan morren 😉

Henk H.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom die directeuren van internetbedrijven niet gewoon eerlijk zijn. Ik denk dat daar de kneep zit waarom de meeste van hen het minder goed doen dan de traditioneel ingestelde managers.Kom er gewoon voor uit dat de resultaten niet zo zijn als je gehoopt had, ben eerlijk svp. Hoe moet de wereld om je heen zo vertrouwen in je krijgen. Zie de werkelijkheid onder ogen en werk gewoon hard en oprecht met je beste vermogen en samen met je medewerkers, klanten, leveranciers, investeerders aan betere tijden. Een voorbeeld:Op 4 april stond er op deze website een bericht dat Virtual affairs 20% van de mensen zou ontslaan. Daarna zouden er nog 70 werken bij VA. Nu ontslaat men 10 van de 60 mensen. Waar zijn die anderen gebleven? Ik heb ook gewerkt met professionele investeerders in bedrijven. Als je echt break-even bent, dan hoef je niet nog eens bijna 20% van je mensen te ontslaan, zeker niet als je cash op de bank hebt. Dat laatste wordt gesteld in dit artikel. Goede investeerders weten dat bedrijven die in deze tijd break-even zijn en daarnaast door kunnen gaan met het realiseren van de geplande investeringen en groei, de belangrijke partijen worden zodra het 'sentiment' aantrekt. Bedrijven die alleen maar sturen op financiele kentallen en winst in deze tijden zijn hoogstwaarschijnlijk niet de winnaars van de toekomst. Lees het boek van Porras maar eens na. Daarin worden (alweer jaren geleden, nog voor de hype) in 18 branches de marktleider en 2e in de branche vergeleken. Alle marktleiders hebben het moeilijk gehad, maar zijn ook in slechte tijden doorgegaan met het investeren in hun toekomst. Natuurlijk moesten ze snijden, maar niet alleen maar snijden vanwege financiele kentallen. VA: kom op, jullie hebben de kans een speler van formaat te worden, maar niet met deze instelling!

Muts

Dat gedoe met Virtual Affairs is nu een typische reactie van "redden wat er te redden valt"Die arme werknemers worden weereens de dupe van een slecht management..ofteweldaar zijn een paar droog achter de oren (geen kennis van ICT of marketing) managers met hun te strak aangetrokken stropdassenhopende een hoop poen te verdienen maar oh jeee….lukt niet meer zo erg he ?Ik hoop dat Virtual Affairs begrijpt dat ze zonder goed gemotiveerde en loyale medewerkers helemaal geen opdrachten kunnen verwezenlijkenwant als ze zo doorgaan verliezen ze ook de bestaande klanten om het simpele feit dat Virtual Affairs niet geloofwaardig/betrouwbaar meer is.Kan de heer Alban al aangeven wanneer de 3de en mogelijk laatste ronde is ?

Marijn

Mr Critical, Dank voor de uitnodiging, zodra ik een inhoudelijke stelling van je zie (feit + argumenten) zal ik er op reageren. Dan nodig ik je uit voor een biertje, gaan we er eens goed voor zitten. Ben het overigens met je eens dat je geen (succesvol) ondernemer hoeft te zijn om kritiek te leveren, het geeft echter wel aan of je een autoriteit bent op het gespreksonderwerp…

MrCritical

Marijn, Ik heb geen bier nodig hoor 😉 En op elkaar reageren kan blijkbaar ook hier (hoewel ik me wel afvraag wanneer je op het artikel gaat reageren ipv op mijn reacties, niet dat ik het erg vind maar ik kan me voorstellen dat anderen het niet zo interesting vinden). Wat ik me eigenlijk nog afvraag is of het bedrijf alle ontslaggevallen voor de rechter laat komen of dat ze nu zoveel ervaring hebben dat ze op die bewuste maandag al een individuele schikking klaar hebben liggen. In het laatste geval is het bedrijf fatsoenlijk bezig denk ik. Maar het zullen wel 10 zaakjes worden om te kijken of ze toch nog minder hoeven te betalen vrees ik gezien de rationalistische overwegingen van de 2de ontslagronde. Gezien de hoeveelheid vacatures (monsterboard of andere online jobcenters) zal het niet erg moeilijk zijn om een andere baan te vinden. Blijkbaar hebben die bedrijven het wel beter voor elkaar.

Anoniem

Nu zet ik mijn reactie toevallig onder dit artikel, maar volgens mij past het zo'n beetje onder ieder artikel in de emerce tegenwoordig: Uiteraard is het ontslaan van mensen een drama, maar de link die gelegd wordt met slecht ondernemerschap vind ik vaak wat uit de lucht gegrepen. Snel geld verdienen, grote auto's, thema's die in al die artikelen terugkomen. Dat werd altijd met afgunst bekeken en nu met leedvermaak breed uitgemeten. Erg Nederlands natuurlijk. Al die artikelen bij elkaar moeten echter toch ook bij ons niet-ondernemers op dit forum een bel doen rinkelen dat de gehele markt onder enorme druk staat en dat niet zozeer individueel management/leiderschap het zwarte schaap is. Zelfs niet alleen online. ABN AMRO schrapt geloof ik 9000 banen. Slechte manager? VA: klasse. realistisch blijven en je operatie aanpassen aan je omzet en wachten op beter weer. Klagers: ik hoop voor jullie dat jullie niet in deze branche werkzaam zijn, want met de gemiddelde reacties hier help je dan jezelf naar de kl!"£!"£te. Als je zelf al sceptisch bent, zal je klant/prospect dat immers ook zijn. Iets met schouders eronder zou een mooie headline zijn voor een nieuw artikel op emerce…

Internet Geek

Virtual Affairs zou es wat aan haar imago moeten doen want een bedrijf dat al 2 ontslagrondes heeft gehad in een bewegende markt doet haar naam waar. Het zou volgens mij interresanter zijn om met innovatieve diensten te komen. "Kom es met wat nieuws !!" zou ik zeggen. Waar in het verleden punten werden gescoord zoals de grootste website helpen niet meer. Als het zo door gaat kunnen we binnen afzienbare tijd het bericht lezen dat Virtual Affairs failliet is en de virtuele boodschap welke verspreid zou worden zal dan niet ten goede zijn voor internet bedrijven waar de boel wel goed draait. 

MrCritical

Ik denk niet dat de markt down is. ik denk wel dat de klanten kritischer (gezonde ontwikkeling) naar ict oplossingen kijken (zoals de heer Alban al reeds terecht opmerkte). En mijn stelling is dat Virtual Affairs blijkbaar hier niet mee kan omgaan anders zouden de gestelde vooruitzichten niet zo slecht zijn. Ze vragen torenhoge prijzen (kun je een gigantisch echt pand voor laten bouwen) voor een lullige website (dit komt waarschijnlijk door het uurtje -> factuurtje concept, de mogelijke onervarenheid van de werknemers wordt ook nog eens op die manier bekostigd door de klant). Overigens werken bij ABN AMRO ook genoeg managers die er een zooitje van maken hoor ! Omdat je bij De Bank werkt ben je nog geen kanjer 😉 Ik ben de eerste die toegeeft dat ik zelf ook niet een perfect ondernemer/manager ben maar ik weet wel dat ik zelf verantwoordelijk ben voor mijn acties en leg de schuld niet op een teruglopende markt. Het zit soms tegen en soms mee… maar je gaat niet meteen mensen ontslaan of mensen aannemen, dat doe je namelijk met beleid ;-) Ik vrees dat de investeerders van Virtual Affairs er op aangedrongen hebben om de kosten nog meer naar beneden te drukken , het lijkt mij de taak van de directie om de sociale aspecten (ondanks het ontbreken van een OR of andere raad bestaande uit werknemers) niet uit het oog te verliezen.

internet geek

Nu zet ik weer een reactie onder dit artikel. Het lijkt wel een hot item. Virtual affairs doet het toch nog aardig wat betreft de ontslagen. Wat betreft de aanname en ontslag van personeel ben ik het 100% eens met Mr.Critical. Echter wij aan de buitenkant zien niet wat er aan de binnenkant gebeurt bij Virtual Affairs. De negatieve berichten hebben zoals we merken allerlei reacties opgeroepen bij lezers van emerce.nl.Bedrijven die de keuze maken om met Virtual Affairs in zee te gaan zullen 2x moeten nadenken want een project beginnen met een bedrijf die in korte tijd 2 ontslagrondes heeft is niet verstandig. Ik persoonlijk zou dan in zee gaan met een stabieler bedrijf echter niemand weet wat de tijd brengt dus tot die tijd raad ik een ieder aan om getuige te zijn van het schouwspel. Want de een zijn dood is de ander zijn brood.

Gerben Busch

Geachte Mr Critical, Je vanuit de anonomiteit te buiten gaan aan vuilbekkerij getuigt niet van veel lef, iets wat je als ondernemer nodig hebt, dus ik vraag me serieus af of jouw zelfbeeld wel klopt. Deze reactie is wellicht wat laat, maar hij moet mijns inziens toch even gemaakt worden. Je bent namelijk bezig met luchtfietserij omdat je stellingen poneert en aannames doet die werkelijk nergens op gebaseerd zijn. In de eerste plaats blijk je geen verstand te hebben, want het ontwikkelen van websites heeft niet zoveel te maken met ICT-oplossingen (ook al is dit wel een enabler) als wel met ondernemingsstrategie en marketing. Punt twee: Virtual Affairs betichten van uurtje-factuurtje, torenhoge prijzen en lullige websites gaat echt helemaaaaaal nergens over! Als je jezelf goed had geinformeerd had je geweten, dat zijn geen urenbedrijf zijn, maar projecten doen (vooraf vastgestelde prijs). En dan valt het met die torenhoge tarieven echt wel mee, die zijn nl. marktconform. Blijkbaar heeft je referentie-onderzoek zich beperkt tot Virtual Affairs zelf en om dan dat soort conclusies te trekken gaat me wat ver (het prijs/kwaliteits-epos zou jou als "ondernemer" toch bekend moeten voorkomen). En last but not least blijk je weinig kaas gegeten te hebben van user experience, functionaliteit enzomeer. Een van de USP's (dit betekent onderscheidend vermogen meneer de ondernemer) van Virtual Affairs is namelijk haar interaction design. Maar goed dat leg ik je mogelijk nog wel eens uit onder een etentje. Trakteer ik je op een overheerlijk toetje: Muilpeer met chocolademousse. Niet te versmaden. Maar goed, alle gekheid op een stokje: Wat ik hiermee wil zeggen, Mr Critical, is dat je eerst je huiswerk moet doen voordat je met zulke ongenuanceerde uitspraken komt.

luuk ros

Getverdemme wat een laag discussieniveau van Gerben en Mr Critical. Als dat niet wat fatsoenlijker kan vind ik dat jullie maar een chatrelatie moeten beginnen om vuil te spuiten. USP is trouwens een Unique Selling Point of Proposition beste Gerben, en dat is wat anders dan 'Onderscheidend Vermogen'. Het één volgt dus uit het ander of kun je eruit afleiden. Marketing en internet: het blijft toch een moeizame combinatie blijkt maar weer.

anoniem

Heren, wilt u alstublieft niet meer reageren op dit artikel. Het lijkt net alsof onze ontslagronde recent is geweest. Dit is niet het geval. ——————————Toelichting redactie:Deze reactie werd aanvankelijk gepubliceerd onder de naam van de heer Alban. Hij bleek echter niet de auteur te zijn. Wie de reactie wel heeft geplaatst is helaas niet te achterhalen. We laten de reactie staan omdat er inmiddels op gereageerd is.

Gerben

Beste luuk, Ik kan je reactie begrijpen, maar als ex-VA-er moest ik toch even iets aan dit verbale onrecht doen. Overigens, dat USP betekent wat je zegt dat het betekent is mij bekend. En dat dat je nou juist onderscheidend maakt ten opzichte van anderen mag ook nagenoeg bekend worden verondersteld. Verder wil ik me aansluiten bij Dr. Alban. Dat met de recente kapitaalsinjecties er weer betere tijden mogen aanbreken.

Frank Braton

Dit is een reactie op de heer Alban. Ik zend dit bericht via een anoniem adres omdat het bedrijf waarvoor ik werk banden heeft met VA. Het laatste wat ik wil is op enigerlei wijze VA schaden, in mijn ogen toch een van de betere bedrijven in zijn sector, zeker qua potentie. Mij is bekend dat aan VA eens een voorstel is gedaan door een bedrijf uit de branche om elkaar aan te vullen, de andere partij was kleiner dan VA maar had wel enorm veel potentie in zich die er nu ook aan het uitkomen is. Middels een samenwerking hadden beiden echter veel meer uit de markt kunnen halen.Het mocht er niet van komen, om niet verder beargumenteerde redenen. Als ik lees dat de heer Alban liever niet heeft dat er over de verdwenen banen (57)wordt gesproken dan denk ik dat het goed is als hij ook eens iets verder kijkt dan zijn management-team breed is. Moraal is dat teveel webdesigners te lang hebben gedacht met praktisch vergelijkbare diensten naast elkaar bestaansrecht te hebben. Werkelijk miraculeus is het om nu alle bureau's af te zien slanken, dat is zeker niet nodig. De angst regeert een beetje, ik kan Alban tot op zekere hoogte dus wel begrijpen. Om dat ook te ventileren in Emerce weer wat minder.

Nero

Wat is er eigenlijk verder gebeurd met dit bedrijf? Er staan nooit meer artikelen over VA in de Emerce. Laat me raden: de eigenaren hebben ruzie gekregen en leven niet meer lang en gelukkig samen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond