Deel dit artikel
-

“Tweederde e-mail is spam”

De hoeveelheid spam binnen het e-mailverkeer groeit onstuimig. Volgens MessageLabs, een leverancier van anti-spam oplossingen, bestond in de maand december 65 procent van alle e-mail uit spam, terwijl het in de maand september nog 43,7 procent was.

MessageLabs is een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in het bestrijden van spam en beveiligen van het e-mailverkeer. Het bedrijf heeft 7500 bedrijven als klant, waaronder The Bank of New York, EMI Music, Conde Nast Publications en Fujitsu, en is ook actief in Nederland.

Regelmatig publiceert MessageLabs gegevens over de hoeveelheid spam die het bij zijn klanten aantreft. In de maand september constateerde het bedrijf dat 43,7 procent van de e-mails die gestuurd werden naar zijn klanten bestond uit spam. In de maanden daarna was er een gestage toename te zien, via 50,5 procent in oktober en 55,1 procent in november tot 65 procent in december.

De cijfers gelden niet direct voor de gehele branche, aldus MessageLabs tegenover Zdnet, omdat het onderzoek is uitgevoerd enkel onder klanten en deze zich melden bij MessageLab wanneer ze veel last hebben van spam. David Banes, technisch directeur voor MessageLabs in Australië, meent echter dat de cijfers wel aangeven dat over de gehele linie de hoeveelheid spam is gegroeid.

Deel dit bericht

3 Reacties

Dick

De decembercijfers geven een vertekend beeld omdat per 1-1-2004 een amerikaanse anti-spamwet in werking trad. Hierdoor hebben verschillende bedrijven in december nog even "een paar" extra mailtjes de deur uitgedaan. Ben dan ook zeer geinteresseerd in de januari cijfers, want daarin moet de anti-spamwet zichtbaar zijn geworden.

Kasper Katje

Dick's verklaring lijkt mij inderdaad het meest logisch en iets wat je zelfs ook op de nederlandse markt zag gebeuren ivm de onzekerheden rond nieuwe regelgeving. Even terugkijkend op de eerste 2 week van dit jaar heb ik zelf ook in ieder geval het gevoel dat het enigzins is afgenomen.

Mark

Beetje vreemd dat deze onderzoeksresultaten als nieuwsfeit gebracht worden. Het "onderzoeksburo" in kwestie heeft iets "onderzocht" en het resultaat is dat we vooral hun producten moeten kopen.Ik heb zelf meer last van telefonische spam (Shell groene stroom e.d.), dan e-mail spam.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond