Deel dit artikel
-

Twijfel over inkomsten uit breedband-entertainment

Volgens de telecom- en nieuwe media-adviseurs van Analysys Research houden telecom-aanbieders en internet service providers (ISP's) zichzelf voor de gek wanneer ze rekenen op substantiële inkomsten uit 'rich media' entertainment. Die inkomsten zullen vooral gaan naar de aanbieders van digitale televisie, omdat deze partijen de entertainment-content met een hogere kwaliteit en tegen lagere prijzen kunnen aanbieden, wat de voorkeur geniet van consumenten boven de meer interactieve diensten die internetpartijen kunnen bieden.

De waarschuwing komt uit het onderzoeksrapport 'Interactive Consumer Broadband: Sex, Sport and Shopping?'. Co-auteur van het rapport Margaret Hopkins zegt: "Het is moeilijk om de aantrekkingskracht te zien van diensten als video-on-demand, wat ooit werd beschouwd als een van de internetdiensten die het helemaal zouden gaan maken, wanneer intelligente apparaten zoals de personal videorecorder in feite een doe-het-zelf video-on-demand mogelijk maken."

Op het gebied van home-entertainment zal content het belangrijkste blijven, en die is veelal in het bezit van tv-, film- en mediabedrijven. Alleen de allersterkste telecombedrijven en ISP's zullen in staat zijn zelf ook content-eigenaar te worden, aldus het rapport.
Voor interactieve televisie geldt dat dit niet langer afhankelijk is van ontwikkelingen op internet. Er worden nu dienstenmodellen ontwikkeld die meer zijn toegesneden op de specifieke televisietechnologie. Volgens co-auteur Rupert Wood kunnen we nu al zien hoe televisie het vanwege de kracht van de uitzendcontent wint van diensten als internet via de televisie.

Alleen op het gebied van pornografie zal breedband webcontent lonend zijn, zo menen de onderzoekers. Het gebruik van internet als distributiekanaal zou op dit gebied goedkoper zijn dan het gebruik van offline media. Bovendien geven consumenten de voorkeur aan de mogelijkheden tot discretie die online bezorging in dit geval bieden.

De telco's en ISP's hoeven hun breedband-plannen van de onderzoekers niet helemaal overboord te gooien. Zij menen dat de aantrekkingskracht van breedband niet gelegen zal zijn in het aanbieden van video-diensten, maar vooral in het verbeteren van bestaande 'smalband content', zoals shopping, nieuws, infotainment en games. Inkomsten zouden dan kunnen komen uit maandelijkse abonnementen voor het bieden van internettoegang en exlusieve content. In het algemeen doen breedband-ISP's er volgens de onderzoekers het beste aan om een koers te varen tussen traditionele media (grote bandbreedte en weinig interactiveit) en telecombedrijven (weinig bandbreedte en veel interactiviteit).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond