Deel dit artikel
-

Uitzending Gemist verbetert beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van Uitzending Gemist verbetert aanzienlijk. De omroepdienst gaat van 0,5 naar 1 megabit per seconde aan capaciteit voor alle programma’s. Het beeld op grotere schermen wordt scherper. Er komt ook een ‘variant van YouTube’.

Dat zegt Coördinator Internet van de publieke omroep (NPO), William Valkenburg, in een vraaggesprek.

"Het duurt eerder weken dan maanden alvorens we overgaan. Het is een majeure stap die we dus eerst goed willen testen. Er komen nog wat bugs naar voren", aldus Valkenburg.

Maar de echte test komt in de praktijk, te meer daar Uitzending Gemist nog altijd groeit qua aantallen opgevraagde video’s en qua kijktijd.

In 2009 werden er 150 miljoen video’s opgevraagd video’s, 25 procent meer dan in 2008. Gemiddeld verwerken de online omroeparchieven 2 miljoen unieke bezoekers per maand. November 2009 was een recordmaand: meer dan 18 miljoen opgevraagde video’s, met name dankzij Boer zoekt Vrouw.

Steeds groter schermen

"Natuurlijk wordt dit heel spannend of we het qua belasting met alle systemen aan zullen aankunnen", vinden Valkenburg en zijn club die voortdurend vernieuwt. Deze stap kost ‘een paar ton’ uit het lopende budget.

"We willen meegaan in het gebruik van steeds grotere schermen voor de pc’s en laptops", noemt Valkenburg als marktvraag. Die grote schermen voor de televisie zijn echter tegelijkertijd een reden om terughoudend te zijn met het brengen van Uitzending Gemist op het tv-scherm via internet.

Immers, met nieuwe Philips, Samsung, Sony, LG en Panasonic televisies is het mogelijk om met wifi en/of IP-kabel internet naar het tv-scherm te brengen. De tv-producenten stellen zelf menu’s samen die met de afstandsbediening eenvoudig te navigeren zijn. Youtube maakt deel uit van die menu’s, evenals NOS Journaals, maar Uitzending Gemist als geheel niet.

Valkenburg: "We zijn terughoudend omdat we niet kunnen garanderen dat de kwaliteit voldoende zal zijn. We willen eerst kleine testen doen om na te gaan of het ononderbroken van goede beeldkwaliteit is, want dat verwachten kijkers op televisie."

Heeft het wellicht ook een commerciële reden, dat wil zeggen de verkoop van Uitzending Gemist via pluspakketten van UPC, Ziggo, Tele2 en KPN? Valkenburg: "Nee, dat speelt niet mee. Als Publieke Omroep willen we zo breed mogelijk te zien zijn. Wel brengen we onkosten in rekening voor extra voorzieningen."

Zo ontvangt de publieke omroep geld van de kabelaars om Uitzending Gemist in een kwaliteit van 4Mb/s te leveren, dus acht keer beter dan momenteel op de pc. De betaling maakt onderdeel uit van het pakket diensten dat de kabel afneemt van de publieke omroep inclusief Nederland 1, 2 en 3 en de themakanalen. Over dat pakket wordt weer onderhandeld.

iPad en YouTube

De Publieke Omroep oriënteert zich nog technisch op de vraag wat ze voor de iPad gaat doen. Valkenburg: "We kijken goed naar de mogelijkheden van HTML5 waarmee je meer binnen de browser kunt doen. Wellicht hoef je dan minder applicaties voor specifieke platforms te bouwen, want dat vergt tijd en geld."

Valkenburg sluit daarmee aan op de mening van Roeland Stekelenburg van de NOS die opperde dat het niet zo gunstig is dat de publieke omroepen zich door de mobiele spelers laten dwingen om geld en middelen te stekken in applicatieontwikkeling.

Ook een twistpunt in Hilversum is het vertonen van fragmenten van publieke programma’s op YouTube door enkele omroepen. Ze maken zich daarmee indirect dienstbaar aan winst van derden, wat volgens de Omroepwet strikt gereguleerd is. "Hier houden we ons absoluut aan". Bovenal maken ze een concurrent van Uitzending Gemist sterker, alhoewel de omroep Youtube meer als ‘aanvulling’ ziet om nieuwe doelgroepen te bereiken.

Tijdens het jongste Cross Media Café van Immovator liet Valkenburg weten dat Uitzending Gemist in het najaar ook met een variant zal komen om fragmenten en delen van programma’s te vertonen, net als YouTube. Het is dan ook mogelijk dat de publieke omroepen daar hun fragmenten publiceren in aanvulling op YouTube.

Gedurende het Mediaparkjaarcongres van Immovator op woensdag 9 juni a.s volgt nog een aantal belangrijke bekendmakingen over crossmedia initiatieven.

Foto: thms (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Gert

Het word eindelijk tijd,dat het goed komt met het beeld.

Doctor Evil

Vraag me af of van 0.5 naar 1 mb per seconde nou zoveel winst op zal leveren wat betreft beeldkwaliteit maar we zullen zien.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond