Deel dit artikel
-

Unilever voert reclamebestedingen op

update Unilever behaalt meer omzet en heeft de winstverwachting verhoogd. Bestedingen aan reclame zijn toegenomen en zullen in de laatste drie maanden van het jaar nog verder groeien, aldus het bedrijf. In Nederland blijft het reclamebudget echter op hetzelfde niveau, wel is het aandeel online reclame verdubbeld.

Unilever, fabrikant van onder meer Dove, Lipton tea en Knorr, meldde dat de groei in het derde kwartaal zich heeft versneld. Het bedrijf zette 5 procent meer om en verwacht dat de winst per aandeel tien procent zal stijgen.

Unilever heeft rond de twaalfhonderd merken in portefeuille en concentreert zich nu met name op vierhonderd daarvan. Deze groep is inmiddels goed voor 88 procent van de omzet. Unilever is daarmee succesvol in de eerder ontvouwde strategie om het aantal merken terug te brengen en tussen de 4,5 en 5 procent omzetgroei per merk te bereiken.

Deze omzetgroei komt deels op het conto van een toename in reclamebestedingen. Die stegen in het huidige kwartaal met 1 procent, meldt hoofd investor relations Howard Green tegenover Bloomberg News. Hij zegt dat de bestedingen aan reclame in de laatste drie maanden van het jaar nog verder zullen toenemen. Of dit betekent dat Unilever ook de online bestedingen zal opvoeren, daarover is geen uitspraak gedaan, het ligt echter wel voor de hand.

"In Nederland blijven de communicatiebestedingen gelijk aan vorig jaar", zegt Harry Dekker, communication channel director bij Unilever. "Het aandeel online is echter dit kwartaal wel verdubbeld." Inmiddels wordt van de 150 miljoen euro die Unilever jaarlijks aan reclame in Nederland uitgeeft "3 tot 4 procent" online besteed (4,5 tot 6 miljoen euro). Het gaat hierbij voornamelijk om het opzetten van themasites zoals Lifeandcooking.nl , Axenightguide en het vandaag gelanceerde Beautyenzo.nl , dat de website is bij het gelijknamige Net5 programma.

Unilever wil de online bestedingen in Nederland laten groeien tot 5 procent van het totale reclamebudget. "We hebben wat dat betreft nog een stap te zetten," zegt Dekker, "we verwachten dat we eind volgend jaar dat doel bereikt hebben."

Deel dit bericht

2 Reacties

eRIK

Nu maar hopen dat AH snel weer de Unilever-producten in de schappen plaatst!

john hage

Interessant om te zien dat Unilever een steeds grotere focus krijgt op digitale vormen van communicatie. Dit terwijl accountability van steeds groter belang is bij de grote adverteerders. Blijkbaar hebben ze het afgelopen jaar positieve ervaringen opgedaan met merken als Dove, Omo en Robijn. Zijn hier ook ervaringcijfers publiekelijk over bekend ?Heb nog bij Reddion op hun website gekeken (Unilever's digitale marketing bureau in Nederland), maar daar kom ik ook niet veel verder. Weet iemand toevallig waar ik dit soort info zou kunnen vinden? Ik ken eigenlijk alleen de Amerikaanse iab/unilever dove case. Zag verder wel dat Unilever de samenwerking met Reddion minimaal doorzet tot eind 2003. Er gaat dus blijkbaar nog van alles gebeuren. Klinkt allemaal erg positief. Ik hoop in ieder geval dat Unilever binnenkort meer van hun ervaringen wil delen met de branche, denk dat dit heel positief kan werken voor de gehele online markt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond