Deel dit artikel
-

V&D wil één op één-marketing bedrijven op site

V&D en Ilse starten samen een site, waarmee het moederbedrijf van de warenhuisketen, Vendex KBB, ervaring wil opdoen met one to one-marketing. Daarvoor bouwen de partners een gesloten site, waarvoor zo'n 50.000 vaste klanten worden uitgenodigd. De site zal niet aan directe verkoop doen.

Het project wordt tweeledig: Enerzijds komt er een openbare site die wordt gekoppeld aan de eigen V&D-site en aan VrouwOnline.nl van Ilse. Binnen deze site komt een onderdeel met de naam 'TijdvoorJezelf'. Anderzijds wordt een website met een besloten karakter geopend onder de naam 'GenietvanjeTijd'.

"Het is de bedoeling dat Vendex KBB hier een test van maakt voor één op één-marketing", zegt woordvoerder Peter van Bakkum. "We willen in de toeomst niet meer met hagel schieten via folders. Via de site moeten klanten gepersonaliseerde aanbiedingen krijgen, die hen naar de winkel moeten krijgen."

Voor het project zal de winkel 50.000 consumenten werven uit het eigen bestand van vaste klanten en Air Miles-spaarders. Bij succes kan dat aantal uitgebreid worden, al houdt Van Bakkum een slag om de arm. Bijna iedere Nederlander zet wel eens een voet in één van onze winkels."
De uitverkoren bezoekers kunnen de site aanpassen aan hun wensen. Op basis van dit klantenprofiel moet het mogelijk worden om de klant specifieke informatie te verstrekken en aanbiedingen te doen voor ondermeer een weekendtrip, de persoonlijke verzorging of een aanvulling van de garderobe.

V&D kiest niet voor een site waarop direct wordt verkocht. Dat ligt aan de strategie van Vendex KBB, zegt Van Bakkum. "Daar heeft het bedrijf andere sites voor, zoals de Kijkshop en de Bijenkorf, en Dixons is ook bezig. Scapino experimenteert op B2B-gebied met een reversed auction, en V&D is uitgekozen voor marketing."

Deel dit bericht

11 Reacties

Bernd Rammler

Haha wat leuk, one to one marketing bestaat helemaal niet!! Hooguit one-to-few!! Of dachten V&D en Ilse nu echt dat elk familielid zijn eigen PC'tje kreeg? Wordt toch snel een zooitje in de cookietrommel als vader in de ochtend via V&D een nieuwe video zoekt, terwijl dochterlief 's middags de laatste Pokemon info ophaalt en moeder de vrouw in de late uurtjes een lekker luchtje opzoekt. Fijn profiel! En succes met je one to one marketing: Nu bij een nieuwe video! Gratis Pokemon kaarten of een lekker luchtje! Zonder cookies en door middel van een inlogprocedure, dan? Ach, kom… ;) 

Arnoud

Bernd,Het is toch geen probleem als de hele familie zijn voorkeuren invult? De aanbieding van een video met pokemon kaarten is dan waarschijnlijk uitermate geschikt voor deze familie.

Hans Meijer

Behalve als je niet leunt op een cookie maar gewoon vraagt om identificatie en inloggen van de persoon in kwestie, cookies gebruik je als hulpmiddel voor clickstream en voor het koppelen van data van personen die je niet kent. V&D kent deze mensen! Mooi toch 1 op 1.

Pigeonzn

Tja, dit is er weer een onder het motto 'veel gelul en weinig wol'… Benieuwd hoeveel miljoen er in de ontwikkeling van die site is gaan zitten…

Anders Floor

Ik zal het wel niet op waarde weten te schatten, maar is dit nog nieuws? *Natuurlijk* zal een serieuze B2C-opzet met one-to-one-marketing moeten komen. Het internet is daar uitermate geschikt voor. Zolang dat niet overdreven aan de consument wordt opgedrongen is dat voordelig voor iedereen. Oh, sorry, dat heet natuurlijk "win-win" hier.Bernds probleem met cookies kan voorkomen worden door een inlogsysteem. Dat opent meteen de marketingdeur voor trouwe-klanten-korting en andere trouwe-klanten-acties etc. Vul deze enquete (serieus) in en bij uw volgende bestelling krijgt u 10 gulden korting. Zoiets. En wie niet inlogt krijgt de algemene site voor zijn kiezen: helaas, weer geen hoenderhokje voor mensen die hechten aan privacy.

Bernd Rammler

Arnoud,Als de familie zijn voorkeuren invult heb je het dus over one-to-few marketing, niet one-to-one marketing :). One-to-one marketing via Internet bestaat niet en zal ook nooit de kop koffie, de glimlach en het advies van die aardige verkoopster in de winkel, waar je regelmatig komt, vervangen. Het bovenstaande initiatief lijkt me dan ook niet echt iets toevoegen, behalve dat het wat omzet genereert voor Ilse, die ongetwijfeld prettige facturen kunnen sturen voor het bouwen, herbouwen, verherbouwen, restylen, herverdesignen, verherbouwdesignen, verherrestyldesignbouwen en het uiteindelijke sluiten van V&D online. Hans,In theorie kun je door middel van een persoonlijke login prachtige profielen opbouwen. Maar in de praktijk werkt dat natuurlijk niet, zeker als het gaat om een website waarvan niet duidelijk is wat de toegevoegde waarde is voor de consument. Persoonlijk zie ik niet het "What's in it for me" van een marketingsite van V&D, alhoewel ik toch minimaal eens in de maand bij een van de bricks binnenloop. Denk je nu echt dat de hele familie een persoonlijk om account gaat aanmaken en op de site gaat inloggen om vervolgens bestookt te worden met digitale winkeldochters? Hoeveel sites zijn inmiddels niet overgegaan naar het ongeregistreerd aanbieden van content, nadat registratie en aanmelden een te grote barriere bleek?

Wilco van Kasteren

Nu dit weer! De hele wereld zoekt naar een winstgevend model achter de e-commerce b2c markt. Bekend is dat de klassieke winkelbedrijven het eerst hun voordeel kunnen halen. Wat doet V&D? investeren in "bricks&nix" Leuk, nu al gaan voor one2one marketing. Ik heb er het volste vertrouwen in dat daar in 2010 een break-even resultaat uitkomt. Dus nog slechts 9 jaar experimenteren op kosten, van de afgelopen jaar toch al groots beloonde aandeelhouders(>30% degressieve groei van aandeel!@#!!) en dan zijn we er! Vendex kom nu eens met een duidelijke e-commerce strategie voor al je werkmaatschappijen, ipv. de volgende schot hagel uit een van je winkelbedrijfjes! TIP: Koppel een Hot orange formule aan je V&D winkels, geef geen vliegtuigen, audi's en andere gekke dingen weg aan klant en personeel en dan ben je de eerste renderende e-retailer van Nederland. Met beide beentjes op de grond loop je succesvol in de wereld rond! succes!

Dzjirian

Wat een cynisme.Kan V&D vandaag nog beginnen? 

Cor M. Pijnenburg

One-to-one-marketing kan heel goed heel goed betrekking hebben op één PC, één gebruiker of één groep mensen. Dit laatste is binnen B2B al normaal. Immers diverse mensen binnen een bedrijf bepalen de (aankoop)behoefte. Het gaat er bij one-to-one-marketing om dat je een profiel opbouwt van een klant. Als je weet welke producten er regelmatig gekocht worden en welke interesse er bestaan vanuit één inlog-nummer of via één cookie kan ik de klant beter bedienen. One-to-one-marketing staat dus ook voor one-to-one group/company/family etc.

Rene Scholte

Ik snap hier helemaal niets van. Welk nut en of doel is hier mee gemoeid? Wat meer in de VS rondneuzen, lijkt me zo.

Bernd Rammler

Cor…Volgens de woordvoerder "moeten klanten gepersonaliseerde aanbiedingen krijgen, die hen naar de winkel moeten krijgen." Dus een op een. Wat dus niet kan, zoals je zelf al aangeeft. Dat one to one marketing ook op een groep of een aantal mensen slaat is natuurlijk volstrekte onzin. Als je op deze manier zaken beargumenteerd, heb je natuurlijk altijd gelijk of ongelijk, in dit geval. :) Rene,Misschien dat je tussen het aanmelden van de websites van je klantjes cq. spammen van searchengines, even iets meer tijd kunt vrijmaken voor het schrijven van een reactie, die wel toegevoegde waarde heeft. Het is mij inderdaad volstrekt onduidelijk of je reactie nu slaat op de stap van V&D of op de discussie over one to one marketing. Dat geneuzel over naar de VS kijken, waar je patent op hebt, weten we nu inmiddels wel. Maar wat je daar mee bedoelt is ook niet helder. De VS loopt in tal van opzichten mijlenver achter op Europa en Nederland in het bijzonder. Dat ze, o.a. door een betere kostenstructuur van telefonie een snellere (want gratis lokaal bellen) penetratie van het Internet hebben bereikt, wil niet zeggen dat ze voorop blijven lopen. Wellicht is de wet van de remmende voorsprong je bekend. Engeland…19e eeuw…industrialisering? Rinkelt de bel? Daar halen ze nu nog steeds kolen uit mijnen. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond