Deel dit artikel
-

Veel Nederlandse e-business bedrijven bij snelste groeiers Europa

Veel Nederlandse e-business bedrijven behoren tot de snelst groeiende technologiebedrijven van Europa. Dat leert het overzicht van de European Technology Fast 500, opgesteld door Deloitte & Touche. Het accountsbureau onderzocht welke techbedrijven tussen 1998 en 2000 de grootste omzetgroei mochten noteren en publiceerde nu pas de resultaten.

Snelste groeier in Europa is de Ierse Riverdeep Group die in de onderzochte periode een omzetgroei van maar liefst 14.193 procent kende. De vijfhonderd ondernemingen zijn in totaal afkomstig uit 23 Europese landen. Nederland bezet met 29 ondernemingen een zesde plaats op de ranglijst. De snelstgroeiende tech-bedrijven van Europa kennen een gemiddelde omzetgroei van 525 procent.

Volgens Maro Janssen, branchemanager Deloitte & Touche technology, media & communications, staan vooral bedrijven die in 1998 nog relatief klein waren op de lijst . "Veel van de ondernemingen zijn actief in e-business en konden daarom de internet-shakeout overleven. Zij hebben een goede propositie naar de businessmarkt en blijven een groeier."

Een van de Nederlandse toppers is de Amsterdamse softwareontwikkelaar Basket Builders , dat met 460 procent omzetgroei vijfde staat op de Nederlandse lijst. Basket Builders levert custom-made internetapplicaties, legt manager Martijn Schreiner uit. "We zijn beslist geen one-stop webbouwer, maar leveren techniek ten behoeve van webapplicaties op het gebied van e-learning en contentmanagment. We concentreren ons op de back-end van applicaties en werken verder samen met partners. Basket Builders houdt zich bewust bij zijn leest."

De software-ontwikkelaar zegt vooral beheerst te willen groeien. Schreiner: "Eind 1999 werkten hier zes mensen, nu zijn dat er 32. Maar we zijn altijd gezond en winstgevend geweest." De Amsterdammers wijzen er op dat e-learning en kennismanagement een grote vlucht hebben genomen en menen nog lang niet uitgegroeid te zijn.

Ook een andere snelle Nederlandse groeier, SyncForce uit Eindhoven, houdt zich bezig met e-business. SyncForce bereikte door natuurlijke groei ruim 600 procent toename van de omzet. Het biedt complete sales-marketing-oplossingen. De eerste klant van het bedrijf, Fluke Europe (dat apparatuur als thermometers en kalibrators levert) leidde meteen tot een reeks nieuwe klanten, zegt mede-directeur Peter Allard.

SyncForce bracht voor Fluke alle informatie over producten op een site voor dealers en distributeurs samen. Alle online te bestellen informatiemateriaal als folders, cd's of videobanden zijn opgeslagen in een magazijn in Apeldoorn. De zogeheten 'literature fulfillment' zorgt ervoor dat klanten razendsnel op maat gesneden informatie kunnen ontvangen.

Hoewel SyncForce nu vooral maatoplossingen levert, wil het uiteindelijk toe naar het bieden van e-business totaaloplossingen voor sales en marketing. Het is volgens Allard behoorlijk kostenbesparend wanneer applicaties als een beeldbank en een publicatie-opslag kunnen worden hergebruikt. Allard voorziet een goede toekomst voor e-business. "Als ik een b-to-c site bouw en een ton investeer, moet ik maar afwachten of de klanten komen. Met onze b-to-b aanpak weet ik zeker dat we blijven groeien, omdat bedrijven altijd e-business nodig hebben om hun efficiency en rendement te verbeteren."

Deel dit bericht

1 Reactie

X P Radix

1998-2000, hoe durven ze daar anno 2002 nog mee te komen? Hebben de heren accountants gecontroleerd hoeveel van deze zogenaamd snelgroeiende bedrijven inmiddels failliet zijn, of anders in 2001 weer zijn teruggekrompen tot de omvang van 1998? Misschien kan Andersen deze lijst eens controleren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond