Deel dit artikel
-

Verkoop i-mode valt nog tegen

KPN heeft in Nederland en Duitsland 142.500 i-mode toestellen verkocht, waarvan 43.500 in Nederland en 99.000 in Duitsland. De verkoop blijft achter, zegt bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer van KPN, hij wijt dit aan problemen met de levering van een nieuw toestel.

KPN introduceerde i-mode in Nederland halverwege april, in Duitsland startte de verkoop begin maart. In het huidige kwartaal werd i-mode ook in België gelanceerd, verkoopcijfers daarvan worden pas eind december, bij de cijfers voor het vierde kwartaal, bekendgemaakt.

Lange tijd was er slechts de beschikking over één toestel, de NEC n21i, terwijl er bij de lancering gezegd werd dat i-mode voor meerdere toestellen beschikbaar zou komen. Het leveren van de Toshiba TS21i ging echter met nogal wat vertraging, het toestel kwam pas deze week beschikbaar, iets wat volgens Scheepbouwer oorzaak is van de tegenvallende verkoopcijfers.

In augustus meldde KPN nog dat het dit jaar in Nederland 100 duizend toestellen verwacht te verkopen. Hoewel dat er eind september nog maar 44 duizend waren, wordt de oorspronkelijke doelstelling niet aangepast. KPN gaat uit van één miljoen verkochte toestellen (en abonnees) in Duitsland, Nederland en België eind volgend jaar. "We hebben er alle vertrouwen in dat we die doelstelling nog gaan halen", zegt een KPN-woordvoerster in een reactie.

Een rekensom op basis van het gemiddeld per maand verkochte aantal toestellen leert dat Nederland en Duitsland met gelijkblijvende verkoop goed zouden zijn voor grofweg 325 duizend verkochte toestellen eind volgend jaar. "Als we inderdaad in dit tempo doorgroeien, dan halen we het niet", zegt de woordvoerster. "We gaan echter uit van een multiplier-effect, waarbij de verkopen per maand zullen toenemen. We hebben er rekening mee gehouden dat in het begin de verkoop niet zo snel zou gaan, mensen moeten wennen aan deze nieuwe dienst. In dat opzicht zijn we ook blij dat concurrenten met soortgelijke diensten komen, dan worden datadiensten gemeengoed. We kunnen zoiets als KPN niet alleen in de markt zetten."

Gisteren presenteerde KPN de resultaten voor het derde kwartaal. Het bedrijf zag de omzet met 2,9 procent dalen tot 3 miljard euro, maar daar stond tegenover dat het voor het eerst sinds twee jaar wel weer winst noteert. Er was een nettowinst van 68 miljoen euro. Bovendien heeft het bedrijf sinds begin vorig jaar de schuld teruggebracht van 23,2 naar 13,9 miljard euro.

Door een financiële herstructurering zal KPN Mobile straks volledig eigendom worden van KPN, nu is het bedrijf nog deels in handen van het Japanse NTTDoCoMo. Bij KPN Mobile steeg de omzet, mede door hogere opbrengst per klant. In Nederland groeide deze van 33 euro in het derde kwartaal vorig jaar, naar 36 euro per klant in het derde kwartaal dit jaar. In Duitsland nam het in dezelfde periode toe van 22 naar 25 euro. Volgens de woordvoerster wordt deze groei hoofdzakelijk veroorzaakt door bellen. Hoewel dataverkeer de opbrengst per klant waarschijnlijk doet groeien, is het aantal klanten van KPN dat gebruik maakt van datadiensten nog relatief klein, waardoor een mogelijke groei nu nog nauwelijks opvalt.

Deel dit bericht

3 Reacties

3Marketeers

KPN hanteert een hype-introductie maar verwacht een multiplier-effect, en nu blijkt dat de hype niet aanslaat, toch blijft men bij haar verwachtingen. Wishful Thinking, my friends!

Ivar

Inderdaad, zeer vreemd dat KPN meer verwacht van de maanden waarin (betere) alternatieven met veel reclame in de markt worden gezet, dan van de maanden waarin alle schijnwerpers op Imode gericht waren, en mensen geacht werden naar de winkel te rennen voor dit fenomeen.

benjamin

Over 2 maanden komen er ook imode toestellen waar je foto's mee kunt maken. Je kunt de foto's versturen via de imode mail functie of via mms. Kpn komt namelijk ook met mms. Ik denk dat er dan veel meer toestellen verkocht gaan worden, omdat het dan uitgebreider en goedkoper is als vodafone live.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond