Deel dit artikel
-

Veronica investeert geld in on-demand media

Het jonge Gespod, een on-demand media portal, kan dankzij een investering van Veronica gaan groeien. Veronica ziet de online omgeving als een digitale speeltuin om dingen in uit te proberen.

Om de ontwikkelingen op de mediamarkt te blijven volgen, investeert Veronica in startende ondernemingen in nieuwe media.

Gespod ging in 2006 online met een initiële focus op podcasts. "Ondertussen is het on-demand media. Het is meer dan een podcast alleen. Wij zijn een platform waar bezoekers radio en video kunnen beluisteren of kijken wanneer zij dat willen", aldus Wilco Turnhout van Gespod. "Podcasting is nooit booming geworden. Maar het is wel here to stay. Met de investering van Veronica kunnen we nu een echte groeispurt maken richting de brede on-demand media."

"Het is belangrijk om als holding jonge ondernemers kansen te geven. Veronica wil pionieren. Wij geven deze jonge ondernemers de ruimte om hun ding te doen. In een omgeving als Gespod kan je veel uitproberen. Denk aan widgets en mobiel. Het gaat allemaal een rol spelen, maar je weet niet welke. Op dit platform kan je dat allemaal uitproberen", zegt Guido van Nispen, algemeen directeur Veronica Holding.

Toekomst

De uitbreidingsplannen blijven voorlopig nog even onbekend. "Daar willen we pas later mee naar buiten komen, wanneer het concreet is." Wat Turnhout al wel kan verklappen is dat ze bezig zijn met gadgets. "Die zijn belangrijk. Wij willen ons manifesteren op andere platforms, sociale netwerken bijvoorbeeld. Waarbij je bijvoorbeeld via een gadget een podcast kan bekijken."

Turnhout kan ook weinig kwijt over de bedragen die Veronica heeft geïnvesteerd. "Het is genoeg voor de plannen die wij willen uitvoeren. Hoeveel het is, daar kan ik niks over zeggen." Met de investering heeft Veronica een minderheidsbelang gekregen in Gespod. Dit betekent dat de investering in ieder geval onder de 250.000 euro blijft, het maximale bedrag dat Veronica investeert bij een minderheidsbelang.

Gespod zocht een partner zodat ze verder konden groeien. "We hebben het geld ook nodig om te groeien. We stonden open voor toenadering van bedrijven. Onze keuze viel uiteindelijk op Veronica. Zij hebben al een netwerk en weten veel mensen te bereiken. Dat trekt natuurlijk weer meer bezoekers naar onze site", meent Turnhout.

Bezoekcijfers

Hoeveel bezoekers de site ontvangt wordt niet duidelijk. Cijfers daarover worden niet vrijgegeven. "We zijn nu 2,5 jaar live. Met minimale inspanning. Zonder marketing en pr zijn we zover gekomen. De bezoekers stijgen langzaam", is alles wat Turnhout kwijt wil.

Op de site kunnen audio- en video-podcasts worden beluisterd en bekeken, maar Gespod biedt ook abonnementen aan waardoor de uitzendingen automatisch op de PC of iPod gezet worden. Bij Gespod vindt de bezoeker geen gefragmenteerde amateur-video’s, maar media die via podcasttechnologie of RSS worden aangeboden. De makers van Gespod zijn ervan overtuigd dat media komende jaren steeds meer on-demand wordt bekeken en beluisterd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond