Deel dit artikel
-

Vertrouwen in m-commerce neemt af

Het vertrouwen in business-to-consumer transacties via mobiele telefoons (m-commerce) neemt af. Dat stelt AT Kearney , dat in zes landen onderzoek deed naar het gebruik van mobiele toepassingen.

De belangrijkste oorzaak is het gedaalde vertrouwen in de afrekenmogelijkheden. In juni 2000 was 32 procent van de ondervraagden bereid via mobiele telefonie te betalen voor een aankoop. Dit percentage was een half jaar geleden tot twaalf procent gedaald en momenteel bedraagt het zelfs vier procent. Ook in Japan, waar mobiele internettoepassingen ver zijn gevorderd, daalde het vertrouwen van 42 procent in juni 2000 tot zeven procent nu.

Niettemin is in dezelfde periode het aantal gebruikers dat daadwerkelijk mobiel een aankoop deed gestegen van een naar twee procent. Duitsland voert daarbij het klassement aan: zeven procent van de ondervraagden gaf aan een mobiele online aankoop te hebben gedaan in de laatste zes maanden. De overige onderzochte landen waren Finland, Frankrijk, Japan, het VK en de VS.

De verkoop van mobiele telefoons met ingebouwde internettoepassingen verloopt inmiddels voorspoedig. Sinds juni 2000 is de penetratie hiervan gestegen van zestien procent naar 24 procent. Deze groei komt voor rekening van sterke stijgingen in Japan en Duitsland.

Eerder onderzoek van analisten van Jupiter legde de oorzaak bij de traagheid van mobiele verbindingen en de onbekendheid bij consumenten met het medium. Bovendien zou het begrip m-commerce door het bedrijfsleven verkeerd in de markt zijn gezet. M-commerce moet het vooral hebben van impuls-aankopen, zoals bioscoopkaartjes, bloemen en vliegtickets, zegt Jupiter. Consumenten gebruiken hun mobiele telefoon immers niet om productinformatie te zoeken, zoals bij "traditionele" online aankopen.

Een recente studie van Yankee Group leverde positievere resultaten op. Zo voorspelde het bureau nog dat de markt voor m-commerce in Europa niet is uitgegroeid. In 2006 zal ruim vijftig miljard dollar worden uitgegeven via m-commerce. Driekwart daarvan komt voor rekening van premium content.

Deel dit bericht

1 Reacties

Freek Smoes

Beste Robert, Gezien de inhoud van het bericht en de presentatie van AT Kearney ("Growing consumer acceptance of non-voice mobile phone services hints at commercial opportunities for m-commerce") begrijp ik de titel en de conclusies van je artikel niet goed. De door jou aangehaalde cijfers refereren aan "Internet purchasing" (slide 12) en niet aan "afrekenmogelijkheden" "Internet purchasing" is niet gelijk aan M-commerce Zoals je later in het artikel aangeeft "M-commerce moet het vooral hebben van impuls-aankopen, zoals bioscoopkaartjes, bloemen en vliegtickets, zegt Jupiter." Hierover is niets te vinden in het AT Kearney rapport en ik denk dan ook dat je conclusie "Vertrouwen in m-commerce neemt af" op basis van het door jou aangehaalde AT Kearney onderzoek zeer voorbarig is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond