Deel dit artikel
-

Vinden.nl introduceert bieden op zoekresultaten

Zoekmachine Vinden.nl start volgende week met het veilen van gesponsorde links. Volgens deze methode betalen adverteerders per klik, wie het meest betaalt krijgt de hoogste positie in de rangschikking van zoekresultaten. De advertenties worden niet gemengd met de overige zoekresultaten.

Het model van pay-per-click is in het buitenland al bij meerdere zoekmachines in zwang. De bekendste vertegenwoordiger is het Amerikaanse Overture , dat overeenkomsten heeft met grote partijen, waaronder MSN.com, Cnet en Yahoo. Ook daar worden de zoekresultaten en de gesponsorde links (advertenties) gescheiden gehouden.

Overture biedt op de eigen website echter alleen maar gesponsorde links en vermeldt ook wat er per klik betaald wordt. Wie bijvoorbeeld op 'mortgage' zoekt ziet een lijst met adverteerders, de eerste betaalt 4,51 dollar per klik.

Vinden.nl biedt vanaf komende maandag de mogelijkheid om gesponsorde links te plaatsen, naast de reguliere zoekresultaten, waarbij een adverteerder kan betalen voor een zo hoog mogelijke positie. Vinden.nl regelt dit niet zelf, maar is hiervoor een samenwerking gestart met QualiGO , een van oorsprong Duits bedrijf gespecialiseerd in positieveilingen. Via de site van Vinden.nl is het mogelijk een account aan te maken en te bieden op enkele zoektermen, bijvoorbeeld 'lening', 'hypotheek' of 'reizen'. De minimale betaling per klik bedraagt 0,20 euro.

Vinden.nl zegt over te stappen naar pay-per-click omdat "97 procent van alle internetgebruikers in Nederland bij het gebruik van zoekmachines niet verder kijkt dan de eerste dertig zoekresultaten". Volgens het bedrijf betekent dit "dat voor de meerderheid van ondernemingen de sleutel tot succes ligt in positionering in zoekmachines." Een belangrijke reden voor de opkomst van pay-per-click is juist ook dat zoekmachines er meer inkomsten mee hopen te genereren. Veel grote partijen in de Verenigde Staten hebben het moeilijk, met uitzonderingen als Google, terwijl juist Overture goede bedrijfsresultaten weet neer te zetten.

Deel dit bericht

4 Reacties

Herman

Beetje raar, eerst zeggen: "De advertenties worden niet gemengd met de overige zoekresultaten." en het beargumenteren met: "97 procent van alle internetgebruikers in Nederland bij het gebruik van zoekmachines niet verder kijkt dan de eerste dertig zoekresultaten"??

Nieuw?

Ik zie de nieuwswaarde eerlijk gezegd niet. Een dergelijk model is al tijden gebruikelijk bij diverse andere aanbieders.

jan eikelenboom

Van het verkopen van resultaten ben ik voorstander. Echte zoekmachines hebben in mijn optiek hun langste tijd gehad. zij missen namelijk de categorisering.

Tom

Is het niet raar, dat een van de kleinere zoekmachines een minimum hanteert dat vier maal hoger is dan de meeste gebruikte zoekmachine van Nederland, te weten Google.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond