Deel dit artikel
-

Virtuele boerensupermarkt dit jaar van de grond

De Westelijke Land- en Tuinbouworganisatie (WLTO) start dit najaar met de directe verkoop van agrarische producten via een 'virtuele boerensupermarkt'. Omdat deze organisatie van boeren en tuinders het gehele supermarktaanbod wil kunnen leveren, ligt samenwerking met een retailer in het verschiet. Initiatiefnemer Titulaer heeft 3,5 miljoen gulden nodig voor de opzet.

Onder de werktitel 'Vers van het land' werkt de WLTO al twee jaar aan het plan voor directe verkoop van fruit, groente en zuivel. De opzet is het passeren van bestaande supermarkten, waardoor de ruim 18.000 leden van de coöperatie meer winst halen uit de verkoop van hun producten. Volgens WLTO komt van iedere gulden die aan aardappelen, groente en fruit wordt besteed bijna driekwart bij de supermarkt terecht.

Gerard Titulaer is binnen de coöperatie verantwoordelijk voor de internetplannen. Hij vertelt telefonisch over de opzet van de virtuele boerensupermarkt. 'We hebben uiteraard eerst consumentenonderzoek gedaan en de technische haalbaarheid van het plan onderzocht. We willen de consument in contact brengen met gezond voedsel en groene producten. De website is in feite alleen maar een middel om dat effect teweeg te brengen.'

Hebben jullie al een passende domeinnaam geregistreerd?
'Er is een aantal beoogde namen vastgelegd. We moeten nog onderzoeken wat de beste naam is, maar er moet een relatie zijn met "land" en "gezondheid". De werktitel is "Vers van het land".'

Wat krijgt de consument straks te zien op jullie website?
'Een klant krijgt via internet uitgebreide informatie over de producten die wij verkopen. We zullen gaan werken met een puntensysteem, waarbij milieuvriendelijke artikelen groener van kleur zijn dan andere. Consumenten kunnen aan de certificering van de productiewijze zien op welke manier hun voedsel is geteeld. Wij stimuleren hen ook om op zondag bij de boer langs te komen, zodat ze het in werkelijkheid kunnen zien.'

Hoe denken jullie het te gaan winnen van de supermarkten?
'Ons unique selling point is de combinatie van productkwaliteit, gezond voedsel, en de "landkant". Wij werken samen met Natuurmonumenten en milieuorganisaties, terwijl goedkoop produceren uiteindelijk leidt tot een lelijk landschap. Mensen moeten leren dat bijvoorbeeld die prijzenslag om de goedkoopste melk de eigen woonomgeving kan schaden.'

Hoeveel gaat de uitvoering van dit plan kosten?
'Voor uitvoering van het definitieve businessplan is 3,5 miljoen gulden nodig. In de startfase rekenen we op subsidie van de overheid. De Kamer vindt dit een prima project, dat goed past in het overheidsbeleid.'

Wanneer gaat de websupermarkt van start?
'Dit najaar beginnen we met een pilot in het westen van Nederland en volgend voorjaar willen we landelijk aan de slag. We zijn nu in overleg met verschillende partijen. Zaken als distributie moeten bij dit soort verse producten goed worden geregeld. Ook willen we samenwerken met een retailer, zodat we het gehele supermarktassortiment kunnen gaan aanbieden.'

Bestaat er in Nederland of het buitenland al een dergelijke boerensupermarkt op internet?
'We hebben natuurlijk goed rondgekeken, maar deze integrale aanpak, waarbij ook de verhouding boer-burger wordt verbeterd, is nog nergens te vinden.'

Deel dit bericht

1 Reacties

M. v/d Berg

Denkt u ook deze producten kant en klaar als maaltijd te leveren, hier ligt een groot marktpotentieel (vooral gezonde maaltijden, nog bijna niet aanwezig). En kunt u landelijk distribueren naar klanten toe voor concurrerende prijs?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond