Deel dit artikel
-

VNU verkoopt zelf online advertentieruimte

Uitgever VNU en Normad & Blend nemen de exploitatie van bannerruimte op VNU-sites in eigen hand. Sponsoring moeten de sites zelf blijven regelen. De concurrentie is niet ontevreden met deze 'professionalisering van de markt'.

De nieuwe onderneming MediaNet bv staat per 1 november onder leiding van Arno Otto, voorheen werkzaam bij Doubleclick.

VNU neemt een belang van 80% in MediaNet bv. MediaNet doet de centrale verkoop van banner en button-ruimte. Het bedrijf zal het ad management systeem van Netgravity gebruiken. Sponsoring zullen de VNU-sites zelf met hun sponsors blijven regelen, aldus W. de Wit, uitgeefdirecteur VNU Tijdschriften.

Volgens De Wit genereren de VNU-websites 20 miljoen pageviews per maand, en zal dat begin volgend jaar verdubbeld zijn. De bundeling van de advertentieverkoop moet grote groepen van internetgebruikers binnen het bereik van adverteerders brengen. In eerste instantie verkoopt Medianet ruimte op de sites waar VNU op de een of andere manier een relatie mee heeft.

In een reactie laat Arjan Bolhuis van online media sales-bureau 24/7 weten het een verstandige zet te vinden. "VNU is het aan zijn stand verplicht iets serieuzer met het medium om te gaan. Het is ook goed voor de professionalisering van de markt. Ik zie het niet direct als een bedreiging. Maar natuurlijk zouden wij het ook graag voor VNU doen."

24/7 werkt wel voor Het Parool van uitgever PCM. Volgens Bolhuis constateren zijn Engelse collega's een golfbeweging in het outsourcen, danwel in huis uitvoeren van media sales bij grote uitgevers. "Als men intern nog niet helemaal klaar is voor Internet, willen ze de verkoop van advertentieruimte graag outsourcen. Daarna doen ze het liever in huis, en dan blijkt na een half jaar dat het toch teveel gedoe is, en besteedt men het liever weer uit. Er is geen peil op te trekken."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond