Deel dit artikel
-

Vrouwen met baarden

Ik hou van de Romeinse, maar vooral de Griekse mythologie. Prachtige verhalen over sluwheid en eer, jaloezie en hebzucht, liefde en schoonheid. Helena, godin van de schoonheid (mijn favoriet!), de held Odysseus, Troje, Sparta en de Olympus. Met plezier heb ik bijvoorbeeld de Ilias en Odysee gelezen, ook in het Nederlands een behoorlijke bevalling, maar zeker de moeite waard. 'There are lessons to be learnt' uit deze rijke vertellingen. Het verhaal van de ijdele Narcissus bijvoorbeeld, die hard gestraft werd voor zijn zelfverheerlijking, of het verhaal van Midas, die zo hebzuchtig was, dat alles wat hij aanraakte veranderde in goud. Lijkt leuk, behalve als je een gouden appel probeert weg te knagen.

Mensen lijken de behoefte zich in al hun facetten te laten zien, niet uitgeband te hebben. Op internet zwerven vele Narcissussen rond. Via www.amihotornot.com, is het bijvoorbeeld mogelijk om je schoonheid, of het gebrek daaraan, te laten bepalen op een schaal van 1 tot 10. Enkele jaren terug vond zelfexpressie via internet alleen plaats via tekst, tegenwoordig is video het nieuwste middel. Veel pc's worden inmiddels verkocht met een webcam erbij en er zijn allerlei toepassingen op de markt die het heel gemakkelijk maken om je huis-tuin-en-keuken-filmpjes via internet te publiceren. En dan wordt het leuk! Want laten we wel wezen, een stukje schrijven is aardig, foto's niet verkeerd, maar audio en video is natuurlijk wel even beter. Vergeet niet dat van alle communicatie tussen twee mensen ongeveer tachtig procent non-verbaal is, veroorzaakt door bijvoorbeeld handgebaren, gezichtsuitdrukkingen of stemgebruik.

Hier en daar zijn op internet de voortekenen te zien van de groei in het gebruik van video. Planet Internet organiseerde een valentijnsactie, waarbij mensen werden uitgenodigd om hun geliefde een korte videoboodschap te sturen. Een goede toepassing, want liefde is een sterke emotie die iedereen interesseert. Het succes van programma's als All You Need is hiervan het levende bewijs. De targeting van de actie was niet helemaal de mijne. De redactie werd namelijk gevoerd door het onderdeel Women Planetâ en over het algemeen zijn fanatieke video-freaks toch echt van het mannelijke geslacht. Wel aardig vond ik de samenstelling van de actie omdat naast video ook kaarten konden worden verstuurd en romantische cadeautjes gekocht.

In deze actie zien we de contouren van een goede inzet van het medium. Diverse mediavormen, diverse vormen van interactiviteit, actualiteit en alles gericht op de beleving van de consument. Deze elementen tezamen gebracht en volgens een consistente visie geïmplementeerd zijn ijzersterk. Ik verwacht dat er de komende tijd meer en met name omvangrijkere activiteiten zullen worden ontplooid. Zeker nu partijen als Endemol, sbs en Unilever langzaamaan fondsen beginnen vrij te maken en mensen met verstand van zaken aannemen om internet te integreren in hun activiteiten. Vooral de enorme hoeveelheid kennis en ervaring die dergelijke bedrijven hebben opgebouwd rond entertainment en branding, alsmede de easy access tot massamedia als radio en tv, zullen succesfactoren blijken te zijn.

Het valt echter te betwijfelen of dergelijke bedrijven, met hun wortels in de traditionele media, ook in staat zijn om internet uit de ondersteunende rol te halen. Nu worden er bijna alleen nog maar televisieprogramma's gemaakt waarbij de site als ondersteunend medium wordt ingezet. Het zou zo leuk zijn om dat eens andersom te doen. Maak de mogelijkheden en functionaliteiten van het internet nu eens de basis van een daadwerkelijk multimedia concept. Gebruik dan ook print en radio, maar gebruik ze ondersteunend. Succes gegarandeerd.

Job Franken is ceo van Blended Media

Deel dit bericht

2 Reacties

arjan

Helemaal eens. Internet is te vaak alleen maar een voortvloeisel uit een concept, en niet het startpunt.Waarom? Ik vind het altijd opvallend dat dit soort oproepen om internet een grotere rol te geven in concepten vaak de kritiek krijgt dat het toch niet gaat lukken met de huidige bandbreedte, of om andere technische redenen. (Zie ook de reacties op het artikel over Interactive Televisie hier op de site). Maar vergis je niet Job, bij de diverse productiebedrijven wordt er heel hard nagedacht over programma-concepten die volledige geïntgegreerd zijn met internet. Ze zijn zich er maar al te goed van bewust dat daar een uniek (en commercieel interessant) gebied geëxploiteerd kan worden.Ik heb begrepen dat bijvoorbeeld het productiebedrijf van Reinoud Oerlemans een samenwerking is aangegaan met een internet-bedrijf.Maar ja, dit artikel is dan ook van maart dit jaar…

Remko Spaan

Hallo Job, even een correctie n.a.v. je artikel. De Valentijnactie waarbij mensen in de All You Need Is Love caravan op Schiphol een valentijnsboodschap konden opnemen die tevens rechtstreeks op internet vertoond werd was een actie van sbsnet.nl. Bij deze actie waren inderdaad ook andere partijen betrokken voor de site maar ook van een radiostation, televisie en sms-diensten werd gebruik gemaakt. Kortom, een goed uitgewerkt en echt multimediaal concept. Bedrijven als sbsnet.nl hebben met meerdere acties reeds laten blijken goede (multimediale) concepten te kunnen neerzetten met gebruik van met name video. Deze zijn niet alleen ondersteunend aan tv-programma's maar zijn ook zelfstandig neergezet. Er wordt dus inderdaad nagedacht over integratie van televisie en internet en sommige bedrijven zijn hier al langer mee bezig. Denk hierbij ook aan de Hunt van het bedrijf van Rolf Wouters, De Bus en Big Brother.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond