Deel dit artikel
-

W3C introduceert algemeen privacy-statement

Het Amerikaanse World Wide Web Consortium ( W3C ) heeft een grootscheepse privacycampagne opgezet. Doel is om de 'gewone' surfer op het web een veiliger gevoel te geven, dankzij een privacy-statement dat voor vele sites geldt. Dankzij agent-technologie zullen de privacy-regels altijd opduiken als er om persoonlijke informatie wordt gevraagd.

Inmiddels hebben al een flink aantal bedrijven en instellingen zich bij het zogenaamde Platform for Privacy Preferences Project (P3P) aangesloten , zegt de E-commerce Times.. De sites van het Witte huis en het Amerikaanse ministerie van EZ zijn de eersten die de nieuwe technologie gebruiken. Ook de sites van America Online, AT&T, Hewlett-Packard, IBM en Procter and Gamble zijn er klaar voor. Microsoft kondigde deze week aan dat de nieuwe versies van Windows en Explorer ook uitgerust worden met P3P.

Er zit wel een flinke adder onder het gras: Hoewel het privacy statement altijd verschijnt op het moment dat persoonlijke info gevraagd wordt, bestaat er geen manier om te checken of de site zich inderdaad houdt aan het algemene standpunt.

(Gebrek aan) Privacy is nog altijd de nummer één reden voor surfers om terughoudend te zijn op het web. Vele sites hebben inmiddels wel privacy-reglementen op hun site staan, maar deze zijn vaak zeer summier, onbegrijpelijk of moeilijk vindbaar.

Het W3C benadrukt dat het systeem nog lang niet perfect is, en dat de ontwikkeling doorgaat. Aan de wieg van P3P stonden ondermeer de W3C-leden Microsoft, NCR, Nokia, en Citigroup.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond