Deel dit artikel
-

Web genereert 17% van totale b-to-b omzet

Business-to-business bedrijven die ook het online saleskanaal gebruiken, schrijven 17% van hun omzet toe aan hun aanwezigheid op Internet. Dat blijkt uit een onderzoek van Activ Media .

Van elke 6 dollar omzet van dit soort bedrijven is dus 1 dollar te danken aan de aanwezigheid op het web, aldus de onderzoekers.

De bedrijven die werden onderzocht voor het onderzoek "The Real Numbers Behind The Online Business-To-Business Industry" waren gemiddeld ruim 2,5 jaar online. De 'Web generated business' van deze bedrijven groeit snel, en de groei wordt geschat op meer dan 500% in de periode 1998-2000.

De functie van Internet is voor de meeste onderzochte bedrijven vooral om nieuwe relaties op te bouwen en bestaande relaties te versterken door product- en sales informatie te verstrekken. Het web trekt in het acquistieproces leads en new business aan, die vervolgens offline worden afgerond.
De meeste onderzochte bedrijven (59%) verkopen zowel online als offline. Slechts 8% verkoopt alleen maar online. Voor 41% zijn de websites puur bedoeld als marketing support voor offline kanalen.

Deel dit bericht

1 Reacties

Job Franken

Wederom concreet bewijs dat e-commerce meer inhoudt dan alleen het sluiten van transacties via internet. Hopelijk realiseren bedrijven zich nu eens dat verkoop meer inhoudt dan de transactie. Het moet zo langzamerhand toch afgelopen zijn met ondernemers die alleen maar kijken naar de korte termijn effecten van internet presence op sales volumes. Zowel consumenten als bedrijven hebben nou eenmaal behoefte aan informatie, vergelijking en dan wordt pas een transactie overwogen. Zeker bij produkten en diensten waarbij een hoog risico of een hoge betrokkenheid worden gepercipieerd is dit het geval. En laat nou juist het internet zo'n verschrikkelijk geschikt medium zijn om snel makkelijk en anoniem je aankoop voor te bereiden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond