Deel dit artikel
-

Webverteerder kijkt verder dan banner

Volgens onderzoek van de financiële website Quicken.com zijn online adverteerders creatiever dan vaak wordt gedacht. Maar liefst 84 procent van de ondervraagden kijkt voorbij de banner en schakelt andere advertentiemogelijkheden in, zoals 'rich media', micro-sites, digitale video en e-mail. Volgens het Internet Advertising Bureau (IAB) blijven banners wel de dominante vorm van webvertising.

Quicken.com hield het onderzoekje onder enkele online adverteerders uit verschillende industrietakken, zoals telecommunicatiebedrijven, e-commercebedrijven en financiële dienstverleners. Als belangrijkste reden om tot online marketing over te gaan gaf ruim driekwart van de respondenten op dat zij nieuwe klanten wilden winnen of hun inkomsten verhogen. Slechts een klein percentage deed het om bestaande klanten te behouden.

Van de bedrijven die niet alleen met banners adverteerden, deed het grootste gedeelte aan een vorm van e-mailmarketing. De overigen zetten in op nieuwe technologieën en micro-sites, die opduiken als een klant op een banner klikt.

Uit het Internet Ad Revenue Report van het IAB blijkt dat banners nog wel het meest worden gebruikt (59%). E-mailmarketing, interstitials en andere vormen van webvertising vormen bij elkaar 13 procent. Sponsoring maakt 28 procent van de online advertentieverkoop uit.

Laatstgenoemde vorm van reclame maken werd door de helft van de door Quicken.com ondervraagde bedrijven gedaan om nieuwe klanten te winnen. Volgens 35 procent is de vereniging met de content van de adverteerder de reden waarom sponsoring succesvol is. Het opbouwen van een merk was de tweede grote reden om een site te sponsoren. Slechts 12 procent dacht dat de populariteit van sponsoring komt door de lagere kosten die eraan verbonden zijn.

Interessant is dat de onderzoekers ook hebben gevraagd naar de invloed van webvertising op traditionele manieren van reclame maken. Tweederde van de respondenten zei meer te besteden aan offline dan aan online reclame, terwijl de overigen ongeveer evenveel uitgaven aan beide uitingsvormen. Slechts 6 procent had een groter budget voor webvertising.

Bron: CyberAtlas

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond