Deel dit artikel
-

Webwinkels bieden instant krediet

Om hun klanten tevreden te houden, bieden etailers steeds vaker 'instant krediet' aan. Uit cijfers van PC Data blijkt dat consumenten door de snelle en simpele creditcard-afwerking over de streep worden getrokken. Tijdens het Thanksgiving-weekend, het Amerikaanse Sinterklaas, werd voor één miljard gulden aangeschaft, veelal via het kredietsysteem.

Het idee is simpel: de klant zoekt naar het gewilde artikel, vraagt via de site om krediet toestemming en maakt de transactie af. De koopkracht van de klant neemt toe, en webwinkels hebben minder last van 'kijken, niet kopen.'

Om de klant op deze wijze ter wille te zijn, sluiten veel webwinkels overeenkomsten met creditcardmaatschappijen. Amazon.com heeft bijvoorbeeld een overeenkomst met NextCard, die de webreus geen windeieren legt. Van de kaart-transacties via de site krijgt Amazon maar liefst tien procent. Binnen drie jaar verdient Amazon zo een slordige 300 miljoen gulden. Altavista heeft een soortgelijke deal met Fleet Creditcard Services, en AOL werkt op deze manier samen met FirstUSA. In Nederland bestaan dergelijke overeenkomsten nog niet.

De eventuele fraude die uit het systeem kan voortkomen, proberen de bedrijven met nieuwe technologie de kop in te drukken. De nieuwe Blue Card van American Express heeft bijvoorbeeld een ingebouwde chip die toegang heeft tot de persoonlijke informatie van de houder. Ook komen er computers op de markt waarbij de kaart door een sleuf kan worden gehaald, net als bij een betaalautomaat in een winkel. In de toekomst kan de computer, bij gebruik van de creditcard, ook om een uniek wachtwoord vragen.

Bron: E-Commerce Times

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond