Deel dit artikel
-

Weer miljoenencampagne van Microsoft

Ter promotie van het nieuwe MSN 8 tast Microsoft wederom diep in de buidel. Het bedrijf trekt 300 miljoen dollar uit voor reclame op televisie, internet en in tijdschriften. Gelijktijdig is ook AOL gekomen met een nieuwe versie van zijn internetdienst, AOL 8.

Amerikaanse media spreken al over een "battle of the eight", een strijd tussen de twee versies 8 van zowel Microsoft als AOL. De laatste lanceerde zijn upgrade vorige week zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven. Gisteren was de officiële lancering, met aanzienlijk meer tamtam, waarbij tweeduizend AOL-abonnees getrakteerd werden op een concert in New York van Alanis Morrisette.

MSN 8 wordt op 24 oktober gelanceerd met een marketingcampagne van 300 miljoen dollar. Centraal in de campagne die Microsoft gaat voeren staat de vlinder, zoals die ook al in vorige campagnes te zien was, verpakt in het logo van MSN. De televisiespots krijgen als achtergrondmuziek het nummer 'Fly away' van Lenny Kravitz.

Microsoft trekt wederom veel geld uit voor een introductiecampagne. De lancering van Windows XP in de zomer van vorig jaar ging gepaard met een marketinginvestering van honderden miljoenen dollars, en voor promotie van de de Xbox reserveerde het een marketingbudget van 500 miljoen dollar. In mei vorig jaar stak Microsoft nog 50 miljoen dollar in een reclamecampagne om AOL-internetters over te halen om gebruik te maken van MSN. AOL had juist ervoor het abonnementsgeld met ongeveer twee dollar verhoogd.

De plaagstoot heeft nog niet tot marktleiderschap geleid. Het merendeel van de internetters maakt gebruik van AOL, volgens Jupiter Research zijn dit er 35 miljoen tegenover 8,7 miljoen voor MSN. Microsoft zegt echter dat dit aantal inmiddels is gegroeid naar negen miljoen, een bescheiden toename ten opzichte van het vorige meetmoment van enkele maanden geleden.

De strijd tussen de beide 'achten' wordt met name gevoerd rond breedband. MSN is hier beter op ingesteld dan AOL, dat nog veel inbel-internetters als abonnee heeft. AOL weet deze groep maar moeizaam te bewegen over te stappen naar (duurder) breedband. Ook het Amerikaanse ministerie van Economische Zaken constateerde in een rapport in september dat er nog relatief weinig animo is in de Verenigde Staten voor breedband. Er kunnen nu 75 miljoen huishoudens gebruik maken van breedband, het aantal abonnees bedraagt echter slechts 11,2 miljoen.

Zowel AOL als MSN zetten wel in op deze breedbandinternetters, die met abonnementsgeld en extra diensten via internet meer omzet opleveren dan inbelinternetters. MSN lijkt er wat dat betreft beter voor te staan met zijn strategie rond breedband, niet alleen met de introductie van MSN 8, dat voorzien is van allerlei diensten die goed uit de verf komen met breedband, maar ook met de Windows Media Player 9, waarmee het met name distributie van muziek en video hoopt te stimuleren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond