Deel dit artikel
-

“Weggaan is een statement”

Fred Schipper verliet na bijna zes jaar NFO Trendbox en werd mede-eigenaar en -directeur bij MetrixLab.com . Maar na zes weken keerde hij bij NFO Trendbox in een nieuwe functie terug. Door Nils Adriaans

Waarom ging u in eerste instantie weg bij NFO Trendbox?

"Om te beginnen wilde ik me graag bezighouden met internet, de toepassingen ervan onderzoeken, en naar mijn mening was dat toen maar mondjesmaat mogelijk binnen NFO. Daarnaast had MetrixLab met de OpinionBar een mooi product in huis en werd ik aangestoken door het enthousiasme aldaar. Bovendien kon ik eens meewerken aan het opzetten van een bedrijf in plaats van te werken voor een baas."

Wat is er gebeurd dat u al na zes weken terug wilde?

"Ik voelde me al snel niet op mijn plek. Ik was meer een talking head dan dat ik daadwerkelijk iets kon toevoegen aan een beginnend bedrijf. Om duidelijkheid te creëren, wilde MetrixLab keihard vasthouden aan vaste procedures richting financiers en klanten en dat was terecht, want standaardisatie is een eerste vereiste. Maar inhoudelijk en strategisch kon ik weinig bijdragen. Omdat ik mede-eigenaar was en er met een aantal financiers overeenkomsten moesten worden gesloten, hebben we de knoop maar snel doorgehakt."

Heeft MetrixLab.com de zaken wat mooier voorgespiegeld dan ze waren, zoals ze ook in de pers hoog van de toren bliezen?

"Soms is er misschien wat te veel bombarie geweest rond de OpinionBar, maar dat doet toch elke start-up? Bovendien is het wel een uniek verhaal. Ik heb me er ook op blindgestaard. We hebben natuurlijk van alles vooraf doorgesproken, maar dat er te weinig over alternatieve strategieën werd nagedacht, wist ik dus niet. Dat is vooral een onderschatting van mijn kant geweest. Enkele weken geleden, toen ik al weg was, hebben ze die strakke lijn overigens wel enigszins losgelaten, dat siert ze."

Hoe is het hernieuwde contact met NFOTrendbox tot stand gekomen?

"Dat is wel grappig. De eerste twee weken dat ik voor MetrixLab werkte, zat ik in de VS en had daar een ontmoeting met de baas van NFO Worldwide, Randy Smith, om over een eventuele samenwerking te praten. Terwijl ik hem nota bene nooit eerder had ontmoet. Later weer, toen ik al twijfelde, had ik contact met mijn eerdere baas Goos Eilander en waarschijnlijk zijn er naar aanleiding van die ontmoeting in de VS vervolgens wat telefoontjes gepleegd. Al snel werd duidelijk dat de weg terug open lag. En voor mij omhoog, want nu kan ik me wel volledig gaan bezighouden met internet. Ja, ik word director new business development, officieel per 2001, van een NFO stuurgroep die zich gaat bezighouden met de implementatie van online onderzoekstechnieken op Europees niveau."

Was het niet gewoon een strategische zet van u om weg te gaan?

"Niet qua salaris, want financieel ga ik er op achteruit. Maar weggaan is wel een statement, dus deels wel. Een terugkeer heeft ook altijd in mijn achterhoofd gezeten en ik ben ook best geschrokken bij MetrixLab, in die zin dat ik daar mijn ei nog minder kwijt kon."

Wat is uw mening, als ervaren marktonderzoeker, over de affaire Multiscope versus Pro Active?

"Feit is dat internetonderzoek nog grotendeels braakliggend terrein is, maar deze affaire is wel vreemd, want zorgvuldig onderzoek mag nooit zulke verschillen opleveren. Ik heb het er wel eens met Liesbeth Hop (directeur Pro Active International ? NA) over gehad om een bijeenkomst met verschillende internetonderzoeksbureaus te organiseren. Om van gedachten te wisselen en eventueel een front te vormen, in plaats van vechtend met elkaar over straat rollen.

Klopt het dat er uit het mislukte avontuur alsnog een samenwerkingsverband met MetrixLab.com voortvloeit?

"Vooralsnog zijn we terughoudend. Wel loopt er nu een project, waarbij uitkomsten van de OpinionBar worden vergeleken met andere onderzoeksresultaten. Laten we dat eerst eens afwachten." e

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond