Deel dit artikel
-

Wehkamp verwacht verdubbeling online verkoop

De Nederlandse postorderaar Wehkamp verwacht het komende jaar (herfst 99zomer 00) ruim 50 miljoen via Internet om te zetten, wat een verdubbeling is van de inkomsten van het afgelopen jaar. De opbrengsten uit Internet-verkoop vormen daarmee 7 procent van de totale omzet van het bedrijf. Volgens Joke Vrolijk van Wehkamp komt inmiddels 10% van de nieuwe klanten via het web binnen.

De legendarische catalogus van het postorderbedrijf staat sinds eind vorige maand volledig op Internet. Naast elf soorten shops en een digitale supermarkt met in totaal 10.000 artikelen zijn er eigen winkels voor de ontwerpers Jan des Bouvrie, Sheila de Vries en Piet Zoomers. Publiciteitsmedewerker Joke Vrolijk betoogt telefonisch dat de website soms zelfs iets meer dan de catalogus kan bieden: 'De gedrukte catalogus loopt natuurlijk altijd iets achter. Op Internet kunnen we de meest actuele artikelen en aanbiedingen plaatsen.'

Welke producten worden er het meest verkocht via de site?
'Dat is niet anders dan bij andere e-shops: entertainmentproducten, zoals video's en cd's. We merken wel een groei in de verkoop van supermarktartikelen en kleding.'

Hoeveel zetten jullie om via Internet?
'De traffic en verkoop groeien met de dag. Toen we in 1997 begonnen hadden we een omzet van 1 miljoen gulden via de website. Daar waren we toen heel trots op, terwijl het peanuts was in vergelijking met de totale inkomsten. Het afgelopen jaar hebben we voor 25 miljoen omgezet via Internet en het komende jaar verwachten we een omzet van 50 miljoen, wat 7 procent van de totale omzet is. Die verdubbeling gaan we zeker halen.'

Wie kopen er online bij Wehkamp?
'In het begin waren dat toch vooral hoogopgeleiden en studenten. Nu wagen steeds meer vrouwen en senioren zich op Internet. Dat merken we in ons klantenbestand. Voordat zij iets kunnen bestellen, moeten al onze klanten wat persoonlijke gegevens invullen. Aan de hand daarvan kunnen we onze doelgroep meten. Het aantal nieuwe klanten dat we via Internet binnenhalen is 10 procent van het totaal, maar dat is nog steeds groeiende.'
'Internet is een speerpunt binnen de bedrijfsstrategie en moet dat ook worden in de belevingswereld van de medewerkers. Zij moeten reacties van klanten per e-mail net zo gaan behandelen als telefonische klachten en vragen. Daarvoor investeren we flink in hard- en software. Dat lijkt goed te gaan, want laatst kwamen we in Carp goed tevoorschijn uit een onderzoek naar e-mailrespons.'

Hoe staat het met jullie dienst SelektCD , waar mensen hun eigen cd kunnen samenstellen?
'We zijn eind juli begonnen met een uitgebreid repertoire. Wehkamp is de eerste en enige die dit met toestemming van Buma/Stemra doet. Het repertoire bestaat niet slechts uit muziekstukken die vrij zijn van auteursrecht, want dat zou betekenen dat we alleen nummers konden aanbieden van minstens 70 jaar oud. De grote aanbieders – platenmaatschappijen – zijn hier echter niet voor in. Die werken aan eigen projecten.'

En hoe loopt Wehkamps digitale veiling
'Dat is nog steeds een traffic builder. Daarmee ruimen we bovendien achterstallige voorraden op. We zijn verder continu bezig met uitbreiding van de site. Het grote voordeel van Wehkamp in vergelijking tot de talloze startende internetbedrijfjes is onze betrouwbare backoffice. Betalen is bij ons gemakkelijk en bovendien kennen mensen het bedrijf, dus vertrouwen zij het snel. Ook wat logistiek betreft hebben we een grote voorsprong.'

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond