Deel dit artikel
-

Weinig belangstelling Belgische CEO’s voor e-marktplaatsen

Meer dan een kwart van de Belgische ondernemingen behoort tot het segment "e-visionairen". Zo hebben veel van hen niet alleen een website, maar ook een extranet of e-procurementsysteem opgezet. Toch lopen niet veel directeuren warm voor elektronische marktplaatsen. Dat stelt onderzoeksbureau InSites Consulting.

InSites voerde het onderzoek uit in opdracht van het VBO, het Verbond der Belgische Ondernemingen. Meer dan 340 Belgische CEO's deden er aan mee. Hiervan bleek 27 procent te behoren tot het segment "e-visionair". Zij hebben e-business geïntegreerd in hun algemene bedrijfsstrategie.

De ondervraagde directeuren waren minder te spreken over elektronische marktplaatsen. Veel bedrijfsleiders erkennen dat e-marktplaatsen de markt transparanter zal maken, maar tevens dat hier een drukkende werking op de marges vanuit zal gaan. Ook denken bedrijfsleiders dat virtuele marktplaatsen de relatie met hun bestaande klanten zal ondermijnen. Toch verwachten zij met dit middel potentiële klanten te bereiken die anders niet binnen waren gehaald.

Weinig opvallend is verder dat kopers meer tevreden zijn over e-marktplaatsen dan verkopende partijen. De eerste groep profiteert immers van de lagere prijzen. Veel verkopers blijken pas na druk van hun eigen klanten naar een e-marktplaats te zijn gegaan.

De aarzelingen van de Belgische ondernemers lijken aan te sluiten bij die van Nederlandse tegenhangers. Uit onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel bleek een meerderheid weinig te zien in e-marktplaatsen. Verkopende partijen bleken vooral op te zien tegen de hoge kosten van dergelijke marktplaatsen. Ook hadden zij meer vertrouwen in de relatie met bestaande klanten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond