Deel dit artikel
-

Weinig mobiele genomineerden voor SpinAwards

Het aantal genomineerde mobiele concepten bij de SpinAwards blijven achter in vergelijking met de andere categorieën. Drie genomineerden voor het ‘Beste mobiele concept’ staan in schril contrast met de tien kanshebbers in de categorie ‘Beste online campagne’.

Stephan Fellinger, bestuursvoorzitter en mede-oprichter van Stichting SpinAwards, bevestigt dat de categorie mobiel het minder goed doet: “De andere categorieën doen het prima. Een aantal jaar geleden zijn we met gaming begonnen en dat loopt goed. Ook specials als ‘Beste design’ en ‘Beste content’ komen op gang, maar de categorie mobiel blijft achter.” De categorie ‘Beste mobiele concept’ bestaat al voor het zesde achtereenvolgende jaar.

Het is volgens Fellinger een les voor de stichting om als organisatie de SpinAwards als merk meer onder de aandacht te moeten brengen: “Wij hebben meer naamsbekendheid nodig in de technisch georiënteerde bedrijven. Er ligt nog veel missiewerk.”

De stichting verwacht al jaren dat mobiel op gaat komen. Fellinger voorspelt dat het met de iPhone en Android, het mobiele besturingssysteem van Google, nu echt gaat gebeuren. De concepten die in dit jaar worden ontwikkeld, kunnen volgende jaar ingezonden worden voor de interactieve communicatieprijs. “Apple en Google doen veel goeds voor mobiele concepten. Kijk alleen maar naar de Nederlandse applicaties voor de iPhone”, aldus de bestuursvoorzitter. “De afgelopen jaren waren we onrustig over deze categorie, maar nu hebben we goede hoop”, zegt Fellinger.

Beste innovatie

Een andere verklaring vindt hij in het feit dat de stichting dit jaar werkt met juryvoorzitters die langer blijven zitten: “Zo kunnen ze ook werk van de voorgaande jaren meenemen. Iets dat twee jaar geleden innovatief was, zal dat nu niet meer zijn en wordt dus ook niet genomineerd.” Daar heeft Felinger gelijk in. De categorie ‘Beste innovatie’ kent dit jaar ook slechts twee genomineerden, Upload Cinema (Draftfcb/ Filmtheater de Uitkijk) en Iktag & interactieve Social RFID games (Mediamatic / Mediamatic).

Fellinger: “We hadden dit jaar, in vergelijking met vorig jaar ongeveer net zoveel inzendingen, maar tien procent minder nominaties. Elk jaar wordt de lat hoger gelegd. De jury wordt steeds kritischer.”

Mobiele concepten die zijn genomineerd zijn Adidas Football’08 mobiele campagne (Isobar / Marvellous / Adidas Benelux, Emea), VPRO Lowlands Heatmap (VPRO Digitaal / VPRO Digitaal) en Coca-Cola Sing-A-Long (LEMZ / Coca-Cola Nederland).

De organisatie achter de SpinAwards maakte vandaag de volledige lijst met genomineerden bekend.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond