Deel dit artikel
-

Winst voor online dvd-verhuurder Netflix

Het Amerikaanse Netflix, actief met online dvd-verhuur, heeft in het vierde kwartaal 3,2 miljoen dollar winst behaald. Het aantal klanten groeide en de 'churn-rate' nam af, toch lijkt de bedreiging van on-demand films kijken steeds groter te worden.

Het was AOL deze week die een nieuwe stimulans gaf aan het on-demand bekijken van films via internet. Het biedt bij wijze van proef abonnees de mogelijkheid om voor 99 dollarcent een film te downloaden, en deze binnen een bepaalde tijd te bekijken. AOL werkt hiervoor samen met Movielink.com, de filmsite die opgezet is door enkele grote Hollywood-filmstudio's.

Hoewel op lange termijn on-demand een bedreiging lijkt te worden voor het model van Netflix lijkt er voorlopig nog geen vuiltje aan de lucht voor het bedrijf. Netflix verhuurt tegen een maandelijks abonnementsbedrag dvd's via internet. Mensen kunnen de films online aanvragen waarna ze via de post worden opgestuurd, het terugsturen gebeurt via een bijgesloten retourenveloppe. Er mogen gelijktijdig drie films gehuurd worden. Het model van Netflix is in Nederland nagevolgd door onder meer Zenobe.com en Emmy&#39 . Het Belgische Zenobe.com heeft vorig jaar november, ruim een jaar na de start, de deuren alweer gesloten, klanten worden nu doorverwezen naar dvdpost.be .

In het vierde kwartaal behaalde Netflix een omzet van 81,2 miljoen dollar, een toename van 80 procent in vergelijking met vorig jaar. Er was een nettowinst van 2,3 miljoen dollar, tegenover een verlies in het vierde kwartaal van 2002 van eveneens 2,3 miljoen dollar. Voor geheel 2003 noteerde Netflix een omzet van 272,2 miljoen dollar, een toename van 78 procent, en behaalde het een nettowinst van 6,5 miljoen dollar, tegenover een nettoverlies van 20,9 miljoen dollar in 2002.

Een belangrijke indicator voor het succes van Netflix is de mate waarin het zijn klanten weet vast te houden, met name na het aflopen van het proefabonnement van drie maanden. De 'churn-rate', het percentage van de klanten dat een abonnement niet vernieuwd, liep in het vierde kwartaal terug. Bedroeg dit in het tweede kwartaal nog 6,3 procent en in het derde kwartaal 5,3 procent, in het vierde kwartaal wist Netflix dit percentage nog verder omlaag te brengen, tot 4,8 procent. Netflix had aan het eind van het jaar ruim 1,4 miljoen klanten, tegenover 857 duizend eind 2002.

Netflix kondigde een 'omgekeerde' aandelensplitsing voor, waarbij 2 aandelen ingeruild worden voor 1. Aandeelhouders in Netflix zorgen niet bepaald voor een rustig, stabiel koersverloop, in de de afgelopen twaalf maanden bereikte het aandeel een dieptepunt van 11,05 dollar en een hoogtepunt van 69,21 dollar. Op basis van de huidige koers heeft het bedrijf een marktwaarde van 1,62 miljard dollar, waarmee de koers/winst-verhouding op een stevige 250 ligt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond