Deel dit artikel
-

Wireless web: elke 1,3 seconde een nieuwe klant

Het draadloze Internet in de VS zal even groot worden als het 'vaste' Internet. Voordat het echter zover zal komen, zullen aanbieders van draadloze diensten een goede strategie moeten toepassen om het gebruik van draadloze apparatuur te stimuleren. De beweringen komen van Forrester Research.

De penetratie van draadloze diensten is nog laag. Op dit moment gebruikt de helft van de Amerikaanse en Canadese huishoudens nog geen mobiele service en 34 procent van de in totaal 9000 ondervraagden is dit ook niet van plan. Van degenen die wél geinteresseerd zijn in draadloze diensten, zou 69 procent hiervan gebruik maken met behulp van een PDA (Personal Digital Assistant) als de PalmPilot. 51 procent van de respondenten zou een mobiele telefoon gebruiken voor het gebruik van de diensten.

Volgens Forrester moeten aanbieders van draadloze diensten zich houden aan de vier regels van het latente vraagmodel. Deze worden uitgebreid beschreven in het rapport 'Latent Demand For a Wireless Web'. Forrester omschrijft het begrip latente vraag als een vraag naar een technologieproduct of ?service die de consument niet kan omschrijven voordat hij het gebruikt heeft. Forrester houdt de aanbieders van mobiele diensten voor at er innoverende diensten geboden moeten worden die de oude surfgewoonten aanvullen, dat de nieuwe diensten beschikbaar moeten worden gemaakt voor bestaande platforms en dat er begrip moet zijn van wat de consument wil. Daarnaast zullen er nichemogelijkheden gecreerd moeten worden om de consument warm te laten lopen voor wireless Internet.

Knelpunten bij de ontwikkeling van nieuwe diensten zijn onder meer het prijskaartje dat komt te hangen aan een service en het type apparaat dat gebruikt wordt. Consumenten prefereren gratis diensten, gevolgd door 'pay-as-you-go'-services. Daar komt als derde struikelblok bij dat tweederde van de Noordamerikaanse consumenten het beveiligingsniveau van de huidige smartphones niet vertrouwt en huiverig is om hiermee transacties te verrichten op het Internet.

Forrester plaatst als kanttekening dat het ook bijna twee jaar duurde voordat de eerste consumenten gingen kopen via het Internet, hiermee het gebrek aan vertrouwen in wireless e-commerce relativerend. Tegenwoordig schaft 24 procent van de nieuwkomers op het Net binnen 6 maanden iets aan in een online winkel. Wireless service providers in de Verenigde Staten schrijven elke 1,3 seconden een nieuwe klant in.

Forrester denkt dat consumenten hun verlangen naar draadloos Internet niet kunnen uitspreken, maar het onderzoeksbureau verwacht dat wireless services een grote groeimarkt vormen. 'Consumenten denken dat ze nog geen draadloos Internet willen, maar ze zùllen het willen. Ze hebben een Internet levensstijl aangenomen en draadloos Internet is simpelweg de volgende stap,' aldus Patrick Callinan, analist bij Forrester. 'Ook zal de markt succesvol worden omdat competitie de prijzen voor spraakminuten ondermijnt. Hiermee worden operators gedwongen om draadloze services te ontwikkelen. De enorme adoptie van draadloze technologieen in Europa en Japan, sterken het vertrouwen van Amerikaanse ontwikkelaars dat wireless services vlak om de hoek zijn.'

Callinan voegt toe dat een strikte toepassing van de vier regels van het latente vraagmodel noodzakelijk is voor succes: 'Ondanks dat wij voorspellen dat het wireless Web zal slagen, zullen niet alle innovators hiervan de vruchten plukken.'

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond