Deel dit artikel
-

Xbox Live begonnen, maar prijzen nog niet bekend

Xbox Live, de online gamingdienst voor de Xbox-spelcomputer van Microsoft, is vorige week in Europa van start gegaan. Het is echter nog niet bekend hoeveel een abonnement gaat kosten. Ook over de kosten voor het downloaden van 'premium content' wil Microsoft nog niets bekend maken.

Xbox Live is nu beschikbaar voor spelers in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland, België en Zweden. Vorig jaar was Xbox Live al gelanceerd in Noord-Amerika en Japan. Microsoft zegt dat tegen het eind van 2003 zo'n vijftig nieuwe titels zijn uitgebracht. Sommige daarvan zijn geschikt voor online gaming, voor andere titels kunnen via de Live-dienst onder meer nieuwe levels en nieuwe personages worden gedownload.

Voor Xbox Live hebben spelers een Xbox nodig, een breedbandverbinding (ADSL of kabel), een speciale starter kit en een creditcard. Inmiddels hebben diverse aanbieders van breedbandverbindingen, waaronder Chello en Planet Internet, voorzieningen getroffen om de Xbox te kunnen aansluiten op een internetverbinding. Chello moest onder meer de gebruikersvoorwaarden aanpassen, omdat deze het niet toestonden dat meerdere apparaten gebruik maken van dezelfde internetverbinding.

De creditcard wordt volgens Microsoft niet meteen gebruikt. De starter kit (met een adviesprijs van zestig euro) bevat namelijk onder meer een abonneecode voor twaalf maanden toegang tot het netwerk. Daarna wordt deze periode automatisch voor een periode van twaalf maanden verlengd. Wel kunnen er tussentijds al kosten verbonden zijn aan het downloaden van bepaalde 'premium content'. Hoeveel dat kan kosten heeft Microsoft nog niet bekend gemaakt. Ook de kosten voor het verlengen van een jaarabonnement zijn nog niet bekend. Vermoedelijk zullen de prijzen op de E3-gamesshow later dit jaar bekendgemaakt worden.

Robert Dekker, marketing manager Xbox Nederland, zegt dat de credticard in eerste instantie alleen is bedoeld voor het valideren van gegevens. Op de vraag of het verplichte gebruik van een creditcard niet hinderlijk is voor met name jongere spelers geeft hij meteen toe dat dit "absoluut" een probleem is. Volgens Dekker wordt er echter gewerkt aan de introductie van een alternatief validatie- en betaalsysteem. Hij kan nog niet zeggen wanneer dit gereed zal zijn. Dekker wijst er op dat het systeem wel een mogelijkheid bevat om het betalen voor gedownloade content automatisch te blokkeren. "Zo kunnen ouders hun creditcard gebruiken om het systeem voor hun kind te activeren, zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over eventuele bijkomende kosten."

Vanaf mei beginnen live-testen van het andere grote consolemerk: de Sony Playstation . Het is de bedoeling dat online gaming voor de Playstation 2 in de herfst officieel van start gaat. Ook hiervan zijn eventuele (abonnements)kosten nog niet bekend.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond