Deel dit artikel
-

Zon start met nieuwe inbelnummers

Klanten van internetaanbieder Zon kunnen vanaf 1 oktober inbellen via nummers uit de 06760-serie van KPN. ISP's krijgen met deze nummerserie de mogelijkheid hun eigen inbeltarieven te bepalen. Zon zegt dat het tarieven zal vragen die gelijk staan aan die van een lokaal inbelnummer.

De 06760-nummerserie is door KPN in het leven geroepen om op termijn het internetverkeer te scheiden van het vaste telefoonverkeer. Omdat 06760-nummers niet samengaan met KPN Voordeelnummers, waarbij een gereduceerd tarief geldt voor vaak gebruikte nummers, biedt Zon zijn klanten een prepaid tarief. De maandelijkse kosten van telefoontikken zijn hierin meegenomen. Tien uur internetten kost acht euro, twintig uur kost veertien euro.

De overgang op 06760-nummers was voor concurrent Demon eerder deze maand aanleiding om de tarieven te verlagen. Voor Zon is dit volgens directeur Gert Post niet aan de orde. "Bij Demon betaalt u dertig gulden abonnementskosten. Zij geven u wel tien procent korting op de gesprekstarieven, maar wij hebben uitgerekend dat u duizend minuten moet bellen voordat u de abonnementskosten heeft terugverdiend. Zon moet het echt hebben van de gesprekskosten, daarom kunnen we ook gratis zijn."

Demon-directeur Chris Willis vermoedt dat Zon door recente ontwikkelingen is gedwongen over te stappen naar 06760-nummers. "Het is misschien niet algemeen bekend, maar KPN heeft in augustus stilletjes zijn tarieven verhoogd. Voor klanten van Zon zou dit uiteindelijk betekenen dat ook zij meer moesten gaan betalen." Om geen klanten te verliezen is Zon nu overgestapt op 06760-nummers, die tegen lokaal beltarief worden afgerekend, aldus Willis.

Het besluit om internet- en telefoonverkeer te scheiden kwam eind 1999 van Staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat. Directe aanleiding was de congestie op het KPN-net, die naar verwachting met de explosieve groei van het internet alleen maar zou toenemen. Dankzij de prefix 06760 zou het internetverkeer al in een vroeg stadium herkend kunnen worden, bijvoorbeeld al in de nummercentrales, en uit het spraaktelefoonnetwerk worden gehaald.

Het gebruik van 06760-nummers is altijd vrijwillig geweest. De Vries kwam hiermee de ISP's tegemoet, die vreesden dat een verbod op het gebruik van geografische- en informatienummers de groei van de internetmarkt zou verstoren. Veel ISP's gebruikten goedkope 0800-nummers om snel een aanzienlijk marktaandeel te verwerven. Volgens Gert Post is dit bezwaar niet van toepassing geweest op Zon. "Wij werden door de overheid wel financieel negatief gestimuleerd om andere nummers te gebruiken, maar tegelijkertijd heeft de Opta bepaald dat de afdrachten voor geografische nummers met veeertig procent omhoog mochten. Die afdrachten blijven voor ons dus ongeveer gelijk."

Deel dit bericht

9 Reacties

Frans

Is dit de grootste onzin: "Zon zegt dat het tarieven zal vragen die gelijk staan aan die van een lokaal inbelnummertarieven" Wij kunnen toch geen KPN voordeelnummer meer inschakelen en dus wordt inbellen bij Zon 10% duurder! Of is dat gewoon het probleem van ons meneer Zon?

Sander

Deze stap van Zon is niet ingegeven door een wens om meer geld uit consumenten te trekken; Zon probeert juist haar inkomsten op hetzelfde peil te houden. Dat 06760 geen voordeelnummer kan zijn kunnen zij ook niet helpen; dat is een KPN (/Opta?) aangelegenheid. In de laatste – ietwat cryptische – zin zegt Dhr. Post eigenlijk: "Opta heeft bepaald dat als consumenten op het oude nummer blijven inbellen Zon 40% minder kickback ontvangt." Voor een ISP als Zon is deze kickback – een vergoeding van KPN aan een ISP als dank dat de ISP verkeer voor KPN genereert- de grootste inkomstenbron. Niet alleen Zon, maar elke ISP die klanten in laat bellen op een lokaal nummer zit met dit probleem. Verwacht de komende tijd ook meer van deze berichten. O.a. de Digitale Stad en Wanadoo hebben al eerder nieuwe tarieven gecommuniceerd.

Jan Sellis

wanadoo heeft nu het hometime pakket in de markt gezet. voor een vast bedrag internetten na 19.00 en in weekend. Zeer netjes, ik vraag me af hoe en of zon gaat reageren

Jeroen Kuijpers

Het nieuwe Zon inbelnnummer kan ook niet met een mobiele telefoon worden gebeld. Naast een kostenstijging door het wegvallen van de 10% voordeelnummer mogelijkheid, vind ik dit een groot nadeel. Ik bel vaak vanaf de boot, op vakantie e.d. even met mijn GSM en laptop in om mijn e-mail op te halen. Zonnet zou gebruikers hier een alternatief nummer voor moeten bieden. Wat is het trouwens voor een onzin dat je een bepaald nummer niet mobiel zou kunnen bellen!

Jeroen

Weet niet wat jullie zitten te zeuren, neem gewoon een @home of adsl ofzo. Hebje helemaal geen gezeik meer en kan je snel internetten. dats mijn mening hierover 🙂

Jan Sellis

onze 'vriend' Jeroen maakt weer eens duidelijk hoe weinig sommige mensen nadenken… kabel/adsl is verre van landelijk dekkend.

jeff

tuurlijk jeroen, dat doen we zo zonder problemen eventjes. leg jij de kabels en/of adsl aan: dan doen wij ook niet meer moeilijk 🙂

giovanni

We zijn met Zonnet maar liefst 11,11% duurder uit. 100/90 = 1.111111

Jeroen Doucet

Over mobiel inbellen schrijft de Zon helpdesk: "Door het introduceren van de nieuwe 06760 nummerserie door KPN, was het niet meer mogelijk om mobiel in te bellen. Zon heeft besloten om vanaf 1 oktober het inbelnummer 036 – 7500300 beschikbaar te stellen voor mobiel inbellen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond