Geplaatst door INCO Business Group

Zuid-Afrikaanse start-ups investeren ruim € 100 miljoen in Nederland

Het Nederlandse vestigingsklimaat voor Zuid Afrikaanse startups en snelgroeiende MKB’ers (scale-ups) wordt steeds populairder, zo blijkt uit cijfers van INCO Business Group. Ten opzichte van 2016, worden er tientallen meer ondernemingen opgericht voor Zuid Afrikaanse ondernemers.

Sinds begin 2017 zijn er door INCO Business Group ruim 20 nieuwe vestigingen gestart voor Zuid Afrikaanse ondernemers, waarbij ruim 100 miljoen reeds is geïnvesteerd in de Nederlandse ondernemingen. Daarnaast worden er miljoenen omzetten behaald, mede door samen te werken met partijen als HEMA en Albert Heijn.

Het gaat hierbij om interessante companies met veel potentie op de Europese markt, zoals IoT.nxt (IT technologie) en Star South International (één van Afrika’s grootste fruitexporteurs).

Momenteel worden er gesprekken gevoerd, om een pand aan te kopen in Hilversum om zodoende een IT cluster op te zetten, specifiek voor Zuid Afrikaanse IT-ondernemingen. Deze ondernemingen zijn van plan Nederlandse ontwikkelaars aan te stellen, en te opteren voor de interessante ‘Innovatiebox’. INCO Business Group werkt als ‘oprichtingsagent’ samen met diverse partijen om deze vestiging in Nederland soepel te laten verlopen, zoals Flynth Accountants en RDP Associates.

Joe Bester, de marketingdirecteur van  IoT.nxt die de Nederlandse vestiging zal leiden, geeft aan:  “Het kantoor wordt momenteel in Den Haag gestart zodat de de Europese markt goed kunnen benaderen. Nederland heeft een sterke focus op technologie en voor ons was het een logische keuze”.

Volgens Dennis Vermeulen van INCO Business Group, zijn er meerdere verklaringen denkbaar voor de ‘trek naar Europa’: ‘In Zuid Afrika gelden strikte valutarestricties Dat beperkt Zuid Afrikaanse ondernemingen om (buitenlandse) investeringen aan te trekken. Door zich in Europa te vestigen, krijgen de ondernemers toegang tot het grote kapitaal dat hier is aan te trekken’.

Tijdens Global Entrepreneurship Week zullen enkele van deze ondernemers officieel worden verwelkomd tijdens het ‘Inco means Business’-forum in Breda. Tijdens dit forum zullen ruim 20 ondernemingen ter plekke worden opgericht voor ondernemers uit meer dan 15 verschillende landen, waarbij ook Zuid Afrika opnieuw vertegenwoordigt zal zijn. ‘Wij verwachten dat er door deze partijen ruim 40 banen zullen worden gecreëerd in de komende 12 maanden’, aldus Dennis Vermeulen.

De uitbreiding van deze partijen naar Nederland, is goed nieuws voor Zuid Afrika, en wordt in de media besproken. Want in tegenstelling tot de multinationals die via constructies belasting proberen te ontwijken, worden de dividenden van de Nederlandse ondernemingen uitgekeerd naar de ondernemingen in Zuid Afrika. De internationale groei draagt dus bij aan het Bruto Nationaal product van Zuid Afrika.