Geplaatst door Porter Novelli

Buzz rond zorgverzekeraars daalt flink

Amstelveen, 28 januari 2016 – De buzz rond zorgverzekeraars gedurende de overstapperiode is na jaren van groei sterk gedaald. Van de merken worden VGZ, Menzis en Univé online het meest besproken. Het sentiment rond alle labels blijft overwegend positief. Hete hangijzers blijven de bekendmakingen van de premies en issues die spelen rond individuele merken die vooral op Twitter en fora worden besproken. Dit en meer blijkt uit het jaarlijkse (social) media-monitoring onderzoek van Porter Novelli en Clipit onder alle zorgverzekeraars in Nederland.

Buzz slinkt met 25%

Daar waar vorig jaar het aantal berichten met 40% explosief steeg ten opzichte van het jaar ervoor is dit jaar het aantal berichten juist sterk afgenomen. Tijdens de overstapperiode verschenen er 143.334 berichten. Een jaar ervoor waren dat er nog 190.258, een afname van liefst 25%. Dit is mede het resultaat van de gezamenlijke afspraken van de verzekeraars om minder reclame te maken. Maar er was ook sprake van een lagere premiestijging en er speelden minder mediagevoelige issues als vrije artsenkeuze. De  (openbare) berichten zijn overigens vooral afkomstig van Twitter (84.525 tweets), gevolgd door Independer Reviews en in mindere mate Facebook, online fora en reactierubrieken op nieuwssites.

Juriaan Vergouw van Porter Novelli: “Je ziet dat Twitter nog steeds belangrijk is maar minder dan voorheen wordt gebruikt als kanaal om vragen te stellen of om ongenoegen te uiten. De populariteit van Twitter is tanende. Het gaat steeds meer via kanalen zoals WhatsApp waar veel verzekeraars actiever zijn met webcare. Daarnaast gaat een groot deel van gesprekken met verzekeraars ook via persoonlijke berichten op Facebook.”

VGZ meest besproken

Het is stuivertje wisselen in de top 3 van meest besproken merken. VGZ volgt dit jaar met 23.554 berichten Menzis op als het meest besproken merk. Menzis staat met 16.916 berichten op de tweede plaats. Univé keert weer terug naar de top drie met 12.615 berichten ten koste van Ditzo (7.352) die nu op plaats zeven terug te vinden is. VvAA duikelt uit de top 10 in vergelijking met 2014.

De trend dat de meeste merken relatief zelf weinig berichten initiëren op social media zet zich door. De meeste berichten zijn het resultaat van webcare. VGZ wordt het meest genoemd maar zendt zelf 8% eigen berichten uit. Menzis komt niet veel verder met 11% eigen berichten. De merken Anderzorg (31%), FBTO en Ditzo (beide 24%) doen zelf het meest aan het creëren van reuring rond het merk. Opvallend, Ditzo bracht vorig jaar nog 50% van de berichten zelf uit.

Issues maken het nieuws

Menzis pakt wel de leiding als het gaat om berichtgeving in uitsluitend print media. VGZ volgt hier en Zilveren Kruis staat op de derde plaats. Ook op radio en televisie scoort VGZ hoog, wel iets minder dan nummer één CZ. De derde plaats is hier voor Zilveren Kruis. Toppunt van de buzz rond VGZ was op 11 december toen bekend werd dat de onderhandelingen van VGZ met het Groningse Martini Ziekenhuis waren vastgelopen. Een andere piek werd bereikt op 18 november toen de nieuwe (en ongewijzigde) premies werden bekendgemaakt.

Zekur het meest positief

Over het algemeen is het sentiment over de berichtgeving positief. Kijken we naar de merken dan zien we een nieuwe top 3. Het budgetlabel Zekur van Univé komt met stip binnen en haalt de meeste positief getinte berichten (96%) op. Gevolgd door De Friesland Verzekeraar (89%). Zilveren Kruis (85%) wordt dit jaar nipt uit de top drie gestoten door Zorg en Zekerheid (86%). Zekur spint garen bij een actie waarbij mensen kunnen wandelen, hardlopen of fietsen. Het merk sponsort hier een donatie van deelnemers aan goede doelen. Zeker op Twitter leidt dit tot veel positief getinte tweets, waaronder veel geprogrammeerde ‘dank’ tweets van deelnemers.

PR-waarde daalt naar €51 miljoen

De overstapperiode leveren de verzekeraars in totaal €51 miljoen aan PR-waarde op. Mede door minder berichten is dit circa €6 miljoen minder dan vorig jaar. Nieuwe premietarieven zijn vooral een dankbaar onderwerp voor de media. Op 12 december wordt een piek in PR-waarde bereikt als tv-programma Kassa en de Telegraaf beide aandacht besteden aan de mogelijkheden van overstappen van zorgverzekeraar. Van alle merken scoort Delta Lloyd net als de laatste drie jaren het sterkst. Dit heeft ook te maken met de enorme aandacht rond geruchten van een overname en de gevolgen voor de beurskoers.  Naast print media wordt dit ook online gretig opgepikt. De top drie bestaat verder uit Zilveren Kruis en VGZ (vorig jaar op positie twee).

Over het onderzoek

Communicatieadviesbureau Porter Novelli en Clipit media monitoring hebben samen een onderzoek uitgevoerd naar conversaties rond 51 Nederlandse zorglabels in de periode 1 oktober 2015 tot 1 januari 2016. Dit is een vervolg op het jaarlijkse onderzoek dat in 2012 is gestart. Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van de analysetool van Clipit waarbij 143.334 conversaties (2012: 63.546) zijn gemonitord en geanalyseerd. We meten alleen de berichten die openbaar zijn. Zie de ingesloten infographic voor meer informatie over het onderzoek. Delen van de infographic zijn op te vragen.

Over Clipit

Clipit brengt in kaart wat er over organisaties, campagnes en producten wordt geschreven binnen print media, radio & TV,  online en social media. Daarvoor wordt 24/7 het complete Nederlandstalige internetlandschap gescand. De tool geeft eenvoudig inzicht in volumes, trends, sentiment en PR-waarde met grafieken en statistieken. Op die manier heeft elk bedrijf snel inzicht in de online reputatie van zijn merk. Dankzij twaalf jaar ervaring in monitoring en een professionele redactie waarborgt Clipit de kwaliteit van de data.

Over Porter Novelli

Porter Novelli is een communicatieadviesbureau met zijn wortels in de PR. Wij bouwen en beschermen reputaties. Wij werken voor onze klanten aan vraagstukken op het gebied van marketingcommunicatie, corporate communicatie en public affairs. En dat doen we voor een breed scala aan opdrachtgevers. Ons bureau in Amstelveen is onderdeel van Porter Novelli International, dat op zijn beurt weer onderdeel is van de Omnicom Group, met vestigingen in meer dan 60 landen.