74% Nederlandse automobilist betaalt liever teveel parkeergeld

Hoge parkeertarieven
Belangrijkste ergernis met betrekking tot het betalen voor het parkeren zijn de hoge parkeertarieven en het vooraf moeten betalen van het parkeergeld. Ook ergeren Nederlanders zich aan de vaak defecte parkeerautomaten en het verplichte gebruik van de chipknip of muntgeld. Op nummer vier van de ergernissen top vijf staat het nét te laat terug zijn en een bon op de autoruit terugvinden.
Hoger opgeleiden nemen meer risico
Meer dan de helft van de Nederlandse autorijders (56%) maakt regelmatig gebruik van betaalde parkeer-plaatsen. Opvallend is dat hoger opgeleiden vaker gebruik maken van betaalde parkeerplaatsen dan lager opgeleiden. Ook nemen hoger opgeleiden sneller het risico op een bon (en betalen dus niet of te weinig).
Krappe parkeerruimte
Ten aanzien van de ruimte bij het parkeren staat het ‘asociale’ parkeergedrag – auto’s die meerder parkeerplekken innemen – hoog bovenaan. Ook het zoeken naar een plek (weinig parkeerruimte) is een grote ergernis met betrekking tot de ruimte bij het parkeren op straat. Smalle parkeerplaatsen staan ook in de top drie.
Onderzoeksspecificaties
Intomart GfK heeft dit onderzoek in opdracht van Yellowbrick (www.yellowbrick.nl) uitgevoerd in maart 2010. Het gaat om het eerste, van een jaarlijks terugkerend landelijk, onderzoek naar parkeerergernissen onder automobilisten in de leeftijd van 25 tot en met 55 jaar. Dit onderzoek wordt gehouden onder 1000 respondenten.
********************************************************************************
NOOT VOOR DE REDACTIE
Yellowbrick is een aanbieder van het per minuut parkeren op straat via o.a. de mobiele telefoon (ook wel bricken genoemd). Zie ook www.yellowbrick.nl voor meer informatie.
Voor verdere inlichtingen over dit persbericht kunt u bellen met de Perscoördinator van Yellowbrick, Marike Timmermans op 06 – 505 282 33
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.