Adverteren in de digitale krant van NRC in combinatie met podcast-pre-rolls verdubbelt het campagne effect
Mediahuis NRC en WPP Media presenteren nieuwe resultaten uit meerjarig effectiviteitsonderzoek
Adverteren bij NRC-podcasts bleek al zeer effectief voor het vergroten van boodschapbekendheid, campagneherkenning en overweging. Nieuw onderzoek toont nu aan dat het toevoegen van Digitale Impact Pagina’s dit effect nóg verder versterkt. Het toevoegen van advertenties in de digitale krant van NRC zorgt voor een enorm krachtig synergie-effect waarbij de impact van campagnes bijna verdubbelt.
De bevindingen komen voort uit een doorlopend onderzoek dat Mediahuis NRC en WPP Media uitvoeren sinds 2022. Voor deze nieuwste analyse werden in 2025 17 cases uit verschillende branches onderzocht. Alle campagnes liepen drie weken en bestonden uit podcast-pre-rolls in combinatie met drie Digitale Impact Pagina’s: schermvullende pagina’s die enkel en alleen in de digitale krant van NRC zichtbaar zijn. Deze advertentiepropositie geeft maximale branding, maar is ook aanklikbaar, waardoor er waardevolle leads worden gegenereerd.
Buitengewoon sterke effecten door combinatie van pre-rolls en digitale krant van NRC
Uit het onderzoek blijkt dat NRC-podcast-pre-rolls op zichzelf al een duidelijke bijdrage leveren aan campagneherkenning, boodschapbekendheid en overweging. Maar zodra de NRC-gebruiker óók in aanraking komt met de Digitale Impact Pagina, stijgt de effectiviteit aanzienlijk:
• Campagneherkenning: stijging met een factor 1,8
• Boodschapbekendheid: stijging maar liefst met een factor 2,4
• Overweging: stijging met een factor 1,9
Het effect van podcast-pre-rolls is vanaf twee contacten al zichtbaar en met één contactmoment via de Digitale Impact Pagina wordt al een extra impuls gerealiseerd.
De combinatie van beide middelen vergroot bovendien zowel het bereik als ook het aantal effectieve contactmomenten, waardoor communicatiedoelen efficiënter worden gerealiseerd.
Deze inzichten geven adverteerders concrete handvatten om campagnes op NRC efficiënter en strategischer in te richten.
Madelon Fortuin, Commercieel Directeur Mediahuis NRC:
“De toevoeging van Digitale Impact Pagina’s aan podcastcampagnes laat een zeer duidelijk synergie-effect zien. We wisten al dat pre-rolls sterk presteren, maar dit onderzoek bewijst dat we met een slimme combinatie de impact voor adverteerders nota bene kunnen verdúbbelen. Het bevestigt met harde cijfers dat investeren in de juiste contacten op audio en digitaal – bij een betrokken, invloedrijke en kwaliteitsbewuste doelgroep – essentieel is voor effectiviteit.”
De synergie tussen audio en digitaal
NRC bereikt een HBO+-opgeleide en welgestelde doelgroep die zowel de podcasts als de digitale krant intensief gebruikt. De Digitale Impact Pagina’s voegen daarbij een ander soort contactmoment toe: waar pre-rolls de boodschap op een gefocust luistermoment overbrengen, zorgt de Digitale Impact Pagina voor een sterke, visuele verankering in de digitale nieuwsomgeving met daarbij ook de mogelijkheid om de doelgroep direct naar de spreekwoordelijke kassa van de adverteerder te brengen.
De combinatie van auditieve en visuele attentie leidt aantoonbaar tot een consistenter campagne-effect en verdubbelt het beklijven van de boodschap.
Sanne Frowijn, Business Insights Director WPP Media:
“Pre-rolls en Digitale Impact Pagina’s bij NRC vervullen elk een eigen rol, maar versterken elkaar in combinatie. Samen zorgen ze voor duidelijk sterkere merkeffecten dan bij afzonderlijke inzet. Door deze mix vergroten merken zowel de intensiteit als het bereik van hun campagnes, wat leidt tot significant meer impact.’’
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.